הלקח החשוב ביותר מדוח המבקר

אין סיבה שמבצע יצליח, כאשר ההנהלה מורכבת מאנשים לא מוצלחים

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

דוח המבקר על מבצע צוק איתן, מסמך חשוב כשלעצמו, לא היה צריך להפתיע איש. אין סיבה שעניין מורכב ורגיש כמו מלחמה ינוהל בצורה מוצלחת אצלנו. כמו שאין שום סיבה שמפעל תעשייתי, למשל, יניב רווחים נאים כאשר בראשו עומדת הנהלה כושלת.

יש לנו ממשלה שמבחינת הרכבה היא אולי הנחותה בתולדות מדינת ישראל; אנשים פשוטים, חלקם פרימיטיביים, אחרים קנאים חסרי תקנה. השרים, רובם ככולם, הם אנשים שכוחם רב להם באינטריגות, פופוליזם, דמגוגיה או סתם כלום.

מה אנחנו רוצים מהם? שיהיו מה שהם לא? שיגלו שאר-רוח, תבונה, יושר, תושייה, הנהגה ושאר תכונות המאפיינות אנשים ראויים למנהיגות?

לא כדי לנגח

אני לא כותב זאת כדי לנגח, בוודאי לא בשביל לפגוע - אלא מתוך דאגה עמוקה. החיים שלי ושל ילדיי ונכדיי נתונים בידי אנשים כמו מירי רגב, איוב קרא, אביגדור ליברמן, גלעד ארדן, ישראל כ"ץ ושכמותם. ברשימה שהצגתי, ובכלל בממשלה, יש טובים יותר ורעים פחות, אבל המכנה המשותף הוא קשה לזהות שם מישהו שראוי להשתתף בהנהגת מדינה כה מסובכת ומורכבת כמו ישראל.

זו ממשלה של אנשים קטנים מכל הבחינות. אנשים שאיש עסקים רציני לא היה לוקח לעבודה אצלו.

 

הכי הרבה לא ראויים

זו אינה הממשלה הראשונה שיש בה אנשים טיפשים ולא ישרים - אבל זו הממשלה שיש בה הכי הרבה כאלה. זה לא מקרי, אלה האנשים שביבי מעדיף לעבוד אתם, הוא לא יכול ולא רוצה בסביבתו אנשים כמו דן מרידור, בני בגין, או כל אדם היכול להאפיל עליו ברמתו ובאישיותו. כך בביתו, וכך בממשלתו. והמחיר הוא בלתי נמנע.

כמובן שהשרים לא הגיעו לממשלה במקרה. הם נבחרו על ידי ציבור שנצמד לשנאתו לכל מי שאינו ליכוד-ימין. זהו ציבור שמשלם ביוקר על התעקשותו להמשיך לתמוך באנשים שגורמים לו, לציבור הזה, הכי הרבה נזק.

מבחינתו של ציבור זה לא חשוב מי יהיו האנשים שינהלו אותו - יותר חשוב מי הם לא יהיו. ציבור זה יעדיף את דוד ביטן וגלעד ארדן מהליכוד, על פני אנשים שהם משכמם ומעלה, אבל אינם נמנים עם המחנה הימני.

הרשימה האיכותית ביותר

בבחירות הבאות אני אצביע עבור הרשימה שיש בה אנשים הראויים לנהל את המדינה. הייתי מצביע לליכוד, אם היו שם כאלה. אבל אין. הרשימה האיכותית ביותר היום בכנסת היא ללא ספק זו של יאיר לפיד.

איכותם של האנשים צריכה להיות שיקול יותר חשוב מדעות ועמדות, שממילא משתנות בהתאם לאילוצים. לטעמי, זה הלקח החשוב ביותר מדוח המבקר.