מחקר חדש: זיהום אוויר עלול להפחית יעילות אנטיביוטיקה

עוד איום הנובע מהזיהום הסביבתי הגובר: מחקר שבוצע בבריטניה מצא כי חיידק מסוים, הגורם זיהומים נשימתיים, מושפע מזיהום אוויר - בצורה שמסכנת את בריאותנו

זיהום אוויר בבייג'ין / צילום: רויטרס
זיהום אוויר בבייג'ין / צילום: רויטרס

מחקר חדש שנערך בבריטניה מצביע על כך שחיידק מסוים הגורם זיהומים נשימתיים לבני אדם מושפע באופן ישיר מזיהום אוויר, בצורה המצמצמת את האפקטיביות של טיפול אנטיביוטי ומגדילה את הפוטנציאל לזיהום.

החוקרים מאוניברסיטת לסטר בחנו את ההשפעה שיש לזיהום אוויר על החיידק, שחי בגוף האדם. מרכיב עיקרי בזיהום האוויר הוא פחמן שחורת הנוצר כתוצאה מתהליך שריפת דלקי מאובנים. התוצאות הראו שהפחמן השחור שינה את הדרך בה החיידק גדל ויצר קהילות.

לדברי האוניברסיטה, השפעה זו יכולה לשנות את הדרך בה חיידקים שורדים בתוך מערכת הנשימה שלנו, ולהקשות על הגוף לגלות אותם. השפעה אפשרית אחרת היא הקלה על החיידקים בהתמודדותם עם מערכת החיסון האנושית והתרופות האנטיביוטיות הנפוצות כיום.

ד"ר ג'ולי מוריסי, ממובילות המחקר, אמרה כי "המחקר מגביר את ההבנה שלנו בנוגע להשפעת זיהום האוויר על בריאות האדם. הוא מראה שהחיידק שגורם זיהומים נשימתיים מושפע מזיהום אויר, מה שיכול להגביר את הסיכון לזיהום ולצמצם את היעילות של טיפולים אנטיביוטיים שנועדו לטפל בבעיות בריאותיות מסוג זה".

זיהום אוויר הופך במהירות לבעיה גלובלית וחמורה: לפי ארגון הבריאות העולמי, יותר מ-7 מיליון אנשים ברחבי העולם מתו בשנת 2012 כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר.