אכזבה מתמשכת

איך מדד המניות העיקרי שלנו מאבד את ההזדמנות להצטרף לעגלת המגמה החיובית?

בורסת תל אביב הבורסה / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב הבורסה / צלם: תמר מצפי

פלא גדול לפנינו, ולא מן הסוג הטוב. יסוד מן היסודות הוא ששוק מניות אמור לשקף אווירה, ונתונים כלכליים. מיד נראה שזה לא תמיד המקרה, ושלצערנו מדובר דווקא במדד המניות העיקרי שלנו. תחילה, אציג בפניכם שני גורמים משפיעים קלסיים שהיו בעבר קורלציות מועילות למי שעקב אחריהן, ורצה לדעת מה הוא אמור לצפות מן השוק שלנו. הראשון, הוא מבט על הכלכלה האמיתית, וזאת בעזרת גידול התמ"ג על פי נתוני בנק ישראל:

משה-שלום-תוצר-07-03
 משה-שלום-תוצר-07-03

העמודות הכחולות מייצגות את השינוי הרבעוני באחוזים, וזאת במונחים שנתיים. ניתן לראות איך שנת 2016 הייתה שנה של שיגשוג לא קטן כאשר הנתון האחרון היה הגבוה מכולם, ועמד על גידול סביב ה-7.5%. מנתונים כאלו ניתן לייצר תקווה גדולה לגבי מה שמדד המניות הגדול ביותר, זה המכיל את המניות העיקריות במשק, אמור להציג בפנינו מבחינה מגמתית.

הגורם השני, והאמור להיות מכוון כיוונים ראשי, הוא שוק המניות הגלובלי כאשר שוק המניות האמריקאי הוא מגדלור מבין כולם. לדעתי, אין כל כך צורך להראות אותו כי מצבו של זה כבר נמצא כאגדה ותהילה מאז בחירתו של הנשיא החדש. למרות זאת, הנה גרף שבועי של מדד ה-Dow Jones Industrial המראה כיוון כללי של הדברים:

 

משה-שלום-דאו-07-03
 משה-שלום-דאו-07-03

מן התמונה המדהימה הזו ניתן להבין כמה הסוס הזה דהר קדימה, והיה אמור למשוך את העוקבים אחריו קדימה. אגב, ליל הבחירות עצמו מיוצג על ידי התחתית סביב 18,000. לא רק שלפנינו מגמה אחרונה אגרסיבית ביותר אלא שראינו אותה מאיצה בצעדי ענק ככל שהזמן התקדם עם התרשמות השחקנים שדונאלד טראמפ נוטה לקיים את הבטחותיו.

אחרי שתי חלונות התצוגה האלו הייתם מצפים לשוק ישראלי תשוש מרוב עלייה תלולה, ורציפה. הנה הגרף השבועי של המדד לשיפוטכם:

משה-שלום-תא-07-03
 משה-שלום-תא-07-03

אכזבה רבתית. מלבן 2 כחול (1 סגול) אומר לנו הכול כאשר במקום מגמה עולה רועמת אנו מסתכלים על דשדוש רב חודשים, מעיק ומעצבן במיוחד, עבור מי שרוצה לעשות קצת כסף ממגמה כיוונית. כמו להוסיף חטא על פשע ישנם עוד שני דברים, שבדרך כלל משפיעים לטובה, ושלא הניבו דבר הפעם: קריסתו של הדולר-שקל מטה, והרפורמה הגדולה במדדים.

שניהם השפיעו באופן נקודתי ומזערי אבל לא שינו את המשוואה הגדולה שאנו יכולים לראות בגרף שלפנינו. אם כך, מדוע להביא נכס כה מייגע לשיקולכם? חוץ מאשר כסיבה לבכי ונהי על מר גורלנו כמשקיעים? העניין כולו נמצא בזיק התקווה המשתקף מן האינדיקציה. על בסיס הרקע של העמידה האיתנה סביב אזור תיקון ה-50% (Fibonacci 3 סגול), ואחרי שהשבר הגדול מטה (2 סגול) מוצה כנראה, המומנטום, ב-4 סגול, וזרימת ההון, ב-5 סגול, מראים לנו משהו קצת יותר אופטימי.

הראשון הגיע ממש לנקודת המעבר מן השלילה לחיוב, עם תנודתיות אפסית. זהו מצב טוב לשינוי מגמתי. השני, מרמז לנו על הכיוון על ידי כך שיש דווקא כניסה של כסף לתוך המדד, ולא יציאה ממנו. האם אלמנט טכני אחרון זה הוא חיזיון שווא, הנובע כולו מן הרפורמה, או מעשה השקעתי אמיתי מצד ציבור השחקנים בזירה? אינני יודע אבל שילוב הדברים מעניין.

ולסיום אומר: תתארו לכם שהמדד אכן ירצה לסגור קצת פערים עם חבריו בעולם, ולהראות סימני בריאות מאוחרים, מגובי כלכלה אמיתית? הראש סחרר עליי מלחשוב על הפוטנציאל הזה...