"לו יכולנו לחזור בזמן, לא היינו מסקרים את קמפיין טראמפ באותה דרך"

נשיא CNN, ג'ף צוקר, בראיון ליונית לוי בכנס INTV של קשת: "הטינה כלפי התקשורת כיום חריפה יותר, וזה אחד הדברים שטראמפ ניצל לטובתו"

"אני חושב שזאת תקופה יוצאת דופן ומאוד חשובה. מדברים בשנים האחרונות על מות העיתונות, אבל בזמן שאנחנו באמת מתמודדים מול אתגרים ייחודים, הרבה ארגוני חדשות מעולם לא עשו עבודה כל-כך חשובה. זה באמת הרנסנס של העיתונות באמריקה בגלל כל מה שקורה כיום" - כך אמר היום (ג') ג'ף צוקר, נשיא CNN, במהלך ראיון עם יונית לוי בכנס INTV של זכיינית ערוץ 2 קשת.

הראיון נשא את הכותרת "המלחמה על האמת", ומטבע הדברים עסק בעיקר במתקפה חסרת התקדים של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על התקשורת האמריקאית. "ההצהרה של טראמפ על כך שהתקשורת היא אויב של העם האמריקאי היא מאוד מצערת. זה מסוכן, זה חסר תקדים, ואני גם חושב שזה מזעזע לראות הרבה אנשים בפוליטיקה האמריקאית שלא יוצאים נגד זה. רבים מהם מפחדים ממנו מפחדים בכלל. העובדה שכל-כך הרבה אחרים לא יצאו נגד, זה לא ייאמן".

- אתה דואג לשלומם של העיתונאים שלך בארה"ב?

"זה משהו שאנחנו הרבה יותר מודאגים לגביו היום מבעבר, יש אנשים שלא מבינם שלמילים יש השלכות, אבל אני לא רוצה להרחיב בעניין".

- עיתונאים שלך מקבלים איומים?

"אני באמת לא רוצה להרחיב לגבי זה".

בהמשך שאלה לוי את צוקר באופן ספציפי על היחס ש-CNN מקבלת מטראמפ, ואיך הוא ועיתונאי הרשת מגיבים לכך מבחינת האופן שבו הם מסקרים אותו. "אני לא חושב שזה נכון להגיד שאנחנו מכים חזק את טראמפ בחזרה, אנחנו עושים את עבודתנו. הוא ואנשיו מסרבים להופיע אצלנו ולענות על שאלות שלנו, אבל זה בסדר. זה לא מפריע לנו. זה רק מאלץ אותנו להמשיך לעשות את עובדתנו ולדווח על העובדות. דווקא זה שלא מאפשרים לך גישה זה משחרר אותך לעשות את עבודתך ולא לדאוג לגבי שום דבר מסביב. וזה באמת בסדר, הרייטינג שלנו והצפייה בנו מעולם לא היו גבוהים יותר".

בהמשך שאלה לוי את צוקר לגבי הטינה שיש בציבור כלפי התקשורת, וזה השיב כי הוא לא חושב שזה ייחודי רק לארה"ב. "כן, שמעתי שה קיים גם במדינות אחרות", הגיבה לוי בחיוך.

צוקר: "זאת לא תופעה חדשה, מנהיגים בעבר יצאו נגד התקשורת. יש תחושה שהתקשורת בארה"ב מכסה רק חלק מהמדינה, רק חלק מהחברה, יש תמיד טינה כלפי אליטות, והתקשורת נתפסת כאליטה. אני חושב שזה תמיד היה חלק הטבע שלנו, וזה תמיד היה חלק מהיחס לתקשורת. הרשתות החברתיות נתנו לזה כמובן עוד זווית, כולם עכשיו חושבים שהם עיתונאים, כי יש להם בלוג, או אפילו כי יש להם סמארטפון. אני חושב שהדמוקרטיזציה התקשורתית בעולם החריפה את הטינה הזאת כלפי התקשורת, וזה אחד הדברים שטראמפ ניצל לטובתו".

- התקשורת חשפה את שקריו של טראמפ שוב ושוב לפני הבחירות, וזה לא עזר. האמת כבר לא משנה יותר?

"זאת לא המסקנה הנכונה. התקשורת עשתה את תפקידה, והעם עשה את הבחירה שלו. כך עובדת דמוקרטיה, ואני חושב שלהאשים את התקשורת זאת טעות. העובדות היו שם, מה שלא היה אמיתי נחשף, והעובדה היא שהוא עדיין נבחר. כך הדמוקרטיה עובדת".

עם זאת, בהמשך צוקר כן הביע חרטה על האופן שבו הרשת שלו כיסתה את טראמפ בתחילת הקמפיין שלו. "ברגע שהתברר שטראמפ ירוץ לנשיאות, אני חושב שאנחנו הבנו מוקדם יותר מארגוני חדשות אחרים שצריך לקחת אותו ברצינות. ואני חושב שזאת אחת הסיבות שנתנו לו תשומת-לב, כי הבנו שיש בזה משהו. על זה גם ביקרו אותנו, כי נתנו לו תשומת-לב, אבל זה היה בגלל שהבנו שיש שם משהו.

"אנחנו ורשתות אחרות שידרנו הרבה ממסע הבחירות שלו ללא עריכה. אני מודע לזה ולא מתחמק מזה. כל הרשתות עשו את זה, אנחנו היכרנו בזה שעשינו את זה יותר מדי. אם היינו יכולים לחזור בזמן, לא היינו עושים את זה כל-כך הרבה, לא היינו עושים את זה שוב באותה צורה. אבל אני לא חושב שבגלל זה הוא נבחר. בסופו של דבר יש גבול להשפעה שלנו, יש לנו השפעה, אבל זה לא מה שגרם למצביעים בפריימריס של הרפובליקאים לבחור בו".

 

ההיכרות של צוקר עם טראמפ היא ארוכה, כשלמעשה במהלך תפקיד קודם שלו ברשת NBC הוא זה שהיה אחראי על תוכנית הריאליטי "המתמחה" בכיכובו של טראמפ. בהקשר זה צוקר חלק עם הקהל אנקדוטה משעשעת מהמשא-ומתן שניהל עם טראמפ על שכרו.

"'המתמחה' הפכה להצלחה ענקית, התוכנית הכי גדולה בטלוויזיה, וטראמפ חשב שהוא זכאי להעלאה. הזמנתי אותו לצהריים, והוא אמר שצריך לשלם לו כמו לכוכבי הסדרה 'חברים', הקומדיה הכי גדולה שהייתה אז בטלוויזיה, שכל אחד מהכוכבים בה קיבל מיליון דולר לפרק. והוא אמר לי: 'אני צריך לקבל כמוהם, אבל לא כמו כל אחד מהם, כמו כל השישה ביחד'".

- אז כמה שילמת לו בסוף?

"הרבה פחות. הוא לא קיבל כמו כל השישה ביחד, והוא לא קיבל כמו אחד מהם בנפרד. הוא קיבל העלאה צנועה. אמרנו לו שזה לא יקרה, ושאם הוא יעמוד על זה, התוכנית תסתיים, אז הוא עזב - ולמחרת הסכים למה שהצענו".

- מתי דיברת איתו בפעם האחרונה?

"בדצמבר, וזאת לא הייתה שיחה טובה. הייתי בבית, צפיתי ב-CNN, הטלפון שלי צלצל, ואני שומע 'ג'ף, זה דונלד'. ואז במשך שתי דקות הוא דיבר על זה שהיה משהו שהוא לא אהב ב-CNN, הוא צעק עליי שתי דקות וניתק. זה היה יותר מונולוג. כן הספקתי להגיד 'שלום, דונלד'".