הסכם-גג באילת: כ-18 אלף יחידות דיור ו-146 אלף מ"ר למסחר

הסכם-הגג כולל גם קידום בניית אלפי חדרי מלון חדשים בעיר ■ שר האוצר כחלון: "ההסכם יזניק את אילת ויכפיל את מספר התושבים שלה" ■ ראש העיר, מאיר יצחק הלוי: "מפנה דרמטי בכל הקשור לבניית תשתיות"

אילת / צילום:רויטרס
אילת / צילום:רויטרס

נחתם הסכם-גג בין המדינה לבין העיר אילת. הסכם-הגג מהווה יישום החלטת ממשלה לקידום בנייה למגורים בעיר, לצד חדרי מלון חדשים וגם שטחי מסחר.

על-פי הסכם-הגג, שנחתם במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, תקודם בנייתן של 9 שכונות חדשות בעיר שיכללו 18,372 יחידות דיור למגורים. במקביל, תקודם הבנייה של 6,930 חדרי מלון חדשים ואזורי תעסוקה נוספים לעיר בהיקף של כ-146 אלף מ"ר. עוד על-פי הסכם-הגג יוקצו כספים לתשתיות, לפיתוח רצועת החוף בעיר, להקמת קריית ספורט בינלאומית, פארקים עירוניים, הקמת מתקן קצה לפסולת ופיתוח תשתיות תחבורה ותשתיות אחרות נוספות.

ההסכם קובע כי פיתוח התשתיות יבוצע על-ידי העירייה באמצעות החברה הכלכלית ושיווק המתחמים ייעשה בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית. עוד נקבע כי רשות מקרקעי ישאל תפקח על עבודות הפיקוח שיבוצעו על-ידי העירייה. במסגרת ההסכם ניתנו דגשים בין היתר גם להתחדשות עירונית בעיר.

נזכיר כי העיקרון המנחה של הסכמי-הגג הוא העמדת קדם מימון על-ידי הממשלה לפיתוח תשתיות, מוסדות חינוך ומבני ציבור, פארקים ומחלפי תחבורה נדרשים, עוד משלב שיווק הפרויקט. הסכמי-הגג מבטיחים ליזמים קבלת היתרי בנייה תוך 90 יום ואמורים לקצר את זמן פיתוח השכונות החדשות והקמתן. עם זאת, החתימה על הסכם-הגג היא רק החלק הראשון בכל המהלך. הסכמי-הגג הקודמים שחתמה המדינה מול ערים אחרות מעידים כי למרות הכוונות הטובות, לא פעם המציאות בשטח מעט סבוכה יותר. בעיר אילת מדובר בתוספת משמעותית מאוד בשטחי מגורים מלונאות וגם מסחר, תהליך שייקח שנים ארוכות.

"ההסכם הזה יזניק את העיר אילת, יכפיל את מספר התושבים שלה ויאפשר לה להתפתח ולייצר אזורי תעסוקה חדשים", כך שר האוצר משה כחלון בטקס החתימה. שר האוצר התייחס גם למכרזי מחיר למשתכן בעיר הדרומית ואמר: "היום בחצות תיפתח ההגרלה הראשונה של "מחיר למשתכן" באילת. היות ואילת נכללת במפת אזור עדיפות א', אחוז בני המקום בהגרלה הוא 50%. הקרקע של מדינת ישראל היא לא משאב שסוחרים בו. הקרקע היא משאב שצריך להגיע לזוגות צעירים כדי שיוכלו לבנות בו בית.

"בנוסף, השבנו לעיר את ההגדרה לאזור עדיפות לאומית א' גם בטווח של קילומטר מהחוף, דבר שייתן זריקת מרץ לפיתוח מיזמי תיירות ונופש. התוכנית הזאת תעניק לה את כל הכלים להיות אחת מערי הנופש האטרקטיביות ביותר. בדיוק כפי שהיא צריכה להיות".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט: "הסכם-הגג שאנו מציינים היום יחזק את כלכלת אילת ויאפשר מגורים לאלפי משפחות נוספות. נמשיך ונבנה בקצב גובר בכל רחבי הארץ".

מנהל מרחב דרום ברמ"י, ערן ראובני אמר: "הסכם-הגג שחתמנו עליו היום מביא עימו בשורה גדולה שתהפוך את אילת לעיר מטרופולין מרכזית בכל האזור. ההסכם כולל לא רק את הכפלת אוכלוסיית העיר, אלא גם תוספת שטחים למסחר תעסוקה ומלונאות".

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, מסר: "הסכם-הגג שהושג לאחר משא ומתן ארוך, יביא למפנה דרמטי בכל הקשור לבניית תשתיות על. בעיר אילת כמו כבישים עוקפים, פארקים, חופים ועוד, יצעידו אותה לקראת עצמאות כלכלית והפיכתה לעיר מטרופולין. זוהי בשורה גדולה לתושבי אילת".