מס ריבוי דירות: "לדחות ב-90 יום מועד הדיווח לרשות המסים"

העותרים לבג"ץ נגד החוק טוענים: לוח הזמנים של העתירה יטיל מעמסה על הנישומים ועל רשות המסים

משה כחלון
משה כחלון

אחת מקבוצות העותרים לבג"ץ נגד משרד האוצר ונגד הכנסת בעניין מיסוי דירה שלישית (מס ריבוי דירות), פנתה אתמול (ג') לבג"ץ בבקשה לדחות ב-90 ימים את מועד הדיווח לרשות המסים הדרוש בחוק העומד במרכז העתירה.

על-פי לוח הזמנים של החוק, בעלי דירה שלישית ויותר חייבים לדווח ולהצהיר על דירותיהם לרשות המסים עד 31.3.2017, דיווח הכולל כתובות, שטח הדירות, חלק הבעלות של המצהיר, הסכום הקובע לכל דירה, הדירות שלא יחויבו, סכום המס לתשלום לכל דירה חייבת ומהו סכום המס הכללי לתשלום.

על-פי החוק, את המס עצמו יש לשלם בכל שנה, החל משנה זו, בשני תשלומים שווים, האחד עד ליום 30.6.17 והשני עד 31.12.17.

העותרים, באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, טוענים כי לאור ההליכים בעתירות, יש צורך לדחות את המועד הנקוב בחוק למילוי חובת הדיווח בשלב זה לפרק זמן של 90 ימים, עד ליום 30.6.17 - או עד למתן פסק דין בעתירות, לפי המוקדם.

בדיון הראשון בעתירות ב-28.2.17, שנשמע בפני הרכב השופטים אסתר חיות, ניל הנדל ונעם סולברג, הוציא בג"ץ צו על-תנאי המחייב את המדינה ואת הכנסת לנמק מדוע לא יבוטל החוק, והורה להן להגיש תצהירים עד 23.3.17. כמו כן, נקבע כי נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, תקבע הרכב מורחב של שופטים לדיון בעתירות, אולם עד היום לא נקבע ההרכב המורחב.

העותרים טוענים כי לאור לוח הזמנים ולאור העובדה שיהיה צורך לקיים דיון בפני ההרכב החדש של בג"ץ, קיימת סבירות גבוהה כי פסק הדין של בג"ץ לא יינתן עד מועד הדיווח הקבוע בחוק. "מהלך זה של הדיווח בדבר שומה עצמית", נטען בעתירה, "צפוי להטיל מעמסה ביורוקרטית הן על ציבור הנישומים והן על מנגנון הגבייה ברשות המסים, וזאת בשעה שאין כל ביטחון שמעמסה כבדה זו לא תרד לטמיון בסופו של יום".

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, שביקר באופן חריף את הליך החקיקה של החוק בכנסת, והממונה על ענייני בג"צים בפרקליטות המדינה, שוש שמואלי, הודיעו לבג"ץ כי יגישו את תגובותיהם לבקשה זו בנפרד, לפי מה שיקבע בג"ץ.