מעצמת הנפט שהחליטה: רק רכבים חשמליים בשטחנו

נורבגיה, יצואנית הנפט החמישית בגודלה בעולם, הציבה יעד שאפתני: עד לשנת 2025 כל המכוניות שיימכרו במדינה יהיו נקיות מפליטת מזהמים, כשהכוונה היא בעיקר למכוניות חשמליות או פלאג-אין הייבריד ■ ואיך מתכוונים שם לעשות זאת?

מכונית של טסלה / צילום: רויטרס
מכונית של טסלה / צילום: רויטרס

הממשלה הנורבגית הציבה יעד שאפתני עד לשנת 2025, בו כל המכוניות שימכרו במדינה יהיו נקיות מפליטת מזהמים או בעלות אחוז פליטה נמוך. הכוונה היא במיוחד למכוניות חשמליות או פלאג-אין הייבריד, אך גם מכוניות מימן מוזכרות בדיווח של האתר אלביל, מטעם האיגוד הנורבגי למכוניות חשמליות. הם מוסיפים כי תוכנית זו אמנם שאפתנית אך בהחלט ברת-ביצוע.

לדבריהם, נכון לשנת 2015, 22% מכלל המכוניות בנורבגיה הן חשמליות, ובממשל צופים כי עד לשנת 2020 המכוניות החשמליות שם יגיעו לרף ה-30%.

ואם שאלתם כיצד הממשלה הנורבגית חושבת לעמוד ביעד - אז לא, הם לא יאסרו מכירה של מכוניות מזהמות, אלא יעודדו רכישה של מכוניות נקיות באמצעות הענקת הטבות כאלה ואחרות.

באתר מציינים כי כבר בשנת 1990 ניתנו הטבות מס לרוכשי מכוניות נקיות, וכעת כוללות ההטבות בין השאר אגרת רכב שנתית נמוכה, אישור נסיעה בנתיבי תחבורה ציבוריים ונסיעה ללא חיוב בכל כבישי האגרה.

באתר אומרים כי על-פי המלצת הוועדה האירופית לתחבורה נקייה, לכל 10 כלי רכב אמורה להיות עמדת טעינה חשמלית אחת. אם הצפי לשנת 2020 עומד על רבע מיליון כלי רכב, היעד לעמדות טעינה הוא 25 אלף. אלא שנכון לשנת 2015, היו במדינה הצפונית 1,350 עמדות טעינה.

עם זאת, אנשי האתר מגלים אופטימיות ואומרים כי הממשלה השיקה תוכנית שעיקרה הקמה של לפחות שתי עמדות טעינה לכל 50 ק"מ של דרכים מרכזיות במדינה עוד השנה, כדי להעניק תשתית חשמלית ראויה למכוניות בנסיעות בין-עירוניות.

תודו שזו ידיעה מעניינת במיוחד, בהתחשב בכך שנורבגיה היא יצואנית הנפט החמישית בגודלה בעולם.