הדיון בעתירת הרשויות נגד תיקון תמא 38 יוקדם ב-4 חודשים

"לא רק שתמ"א 38 מתעלמת מכל העקרונות של תכנון ראוי וכופה על היישובים העירוניים תוספת גורפת של יחידות דיור... אלא שבשל הפטור מהיטל השבחה היא גם מונעת מהרשויות המקומיות מקור מימון עיקרי"

אביגדור יצחקי. "תמ"א 38 היא הדבר היחיד שאנו לא ברורים מספיק לגביו"
אביגדור יצחקי. "תמ"א 38 היא הדבר היחיד שאנו לא ברורים מספיק לגביו"

בית המשפט העליון קבע מועד חדש לדיון בעתירה שהגישו פורום 15 הערים הגדולות והרשויות המקומיות כנגד התיקון החדש לתמ"א 38, תיקון 3א', וזאת לבקשת העותרים. הדיון המקורי היה אמור להתקיים בחודש אוקטובר, אולם בעקבות הבקשה להקדים את הדיון החליט בית המשפט כי הדיון יתקיים בסופו של דבר ב-29 ליוני הקרוב.

נזכיר כי מרכז השלטון המקומי, פורום 15 הערים הגדולות ועוד 20 רשויות מקומיות הגישו בג"צ נגד תיקון 3/א לתמ"א 38. התיקון האמור הוא התיקון החדש ביותר שאושר לתמ"א 38 העוסק בדרך חישוב הזכויות בפרויקטים במסלול הריסה ובנייה מחדש. התיקון, עליו עמלו במינהל התכנון במשך חודשים ארוכים, אושר סופית רק בחודש דצמבר האחרון ואף פורסם לאחרונה ברשומות.

במסגרת העתירה דורשים העותרים מבית המשפט להורות על ביטול תוספת הזכויות שניתנה במסגרת התיקון החדש או לחילופין לבטל את הפטור שניתן מהיטל השבחה על הזכויות הנוספות וזאת "אף אם לא ימצא לנכון (בית המשפט א"ח) לבטל את תוקפו של התיקון".

אחד הנושאים שעומדים במרכז העתירה הוא סוגיית היטלי ההשבחה בפרויקטים של תמ"א 38. נזכיר כי התוכנית הממשלתית לחיזוק מבנים פוטרת את רוב הזכויות בפרויקטים החדשים מתשלום היטלי השבחה והרשויות מתנגדות לכך כבר זמן רב. למעשה, במהלך הדיונים על התיקון החדש העמידו נציגי הרשויות דרישה להגדיל את האפשרות לגבות היטלי השבחה אך הדבר נדחה על ידי יו"ר המועצה הארצית ויו"ר מטה הדיור באוצר אביגדור יצחקי.

"לא רק שתמ"א 38 מתעלמת מכל העקרונות של תכנון ראוי וכופה על היישובים העירוניים תוספת גורפת של יחידות דיור, ללא שיקול דעת, בחינה ומחשבה הנגזרת מתנאי המרחב, אלא שבשל הפטור מהיטל השבחה היא גם מונעת מהרשויות המקומיות, אשר מופקדות על אספקת השירותים הציבוריים, מקור מימון עיקרי להקמת מבני ציבור ופיתוח שירותים ציבוריים", כך העותרים.

"תיקון 3א' הרחיב את הפטור מהיטל השבחה בגין תוספות בנייה לפי תמ"א 38 הרבה מעבר למה שיש בו צורך לעידוד חיזוק מבנים. פטור זה פוגע בכלל תושבי העיר, ובמיוחד בשכבות החלשות והוא מעצים ומחריף את העברת העושר מכלל האוכלוסיה לטובת בעלי הדירות היקרות, אשר הגדילו בזכות התמ"א את עושרם עוד יותר, אך אינם נדרשים להשתתף בהוצאות הרשות המקומית לפיתוח שירותים ציבוריים שאין להם מימון ייעודי. כך כלל תושבי העיר, ובמיוחד השכבות החלשות בה, סובלים הן מצפיפות בלתי נסבלת והן מהדרדרות ברמת השירותים הציבוריים".

נציין כי הרשויות המקומיות שהגישו את הבג"צ יחד עם פורום 15 הערים הגדולות ומרכז השלטון המקומי הן: תל אביב- יפו, חיפה, באר שבע, נתניה, ראשון לציון, רחובות, פתח תקוה, גבעתיים, ראש העין, פרדס חנה כרכור, חולון, חדרה, כפר סבא, יהוד-מונוסון, רמת השרון, יבנה, נס ציונה, עכו, קרית גת וקרית טבעון.