משרד התקשורת מציע: מועצת רגולטורים תשלוט בכל גופי השידור

בתזכיר חוק שהופץ מוצע להקים מועצה מאוחדת שתחזיק סמכויות פיקוח גם על תאגיד השידור הציבורי וגם על גלי צה"ל ■ ההיתכנות הפוליטית של ההצעה אינה ברורה, ובכל מקרה נראה כי הליך החקיקה ייקח זמן רב

תזכיר הצעת חוק שהופץ לאחרונה על ידי משרד התקשורת מציע להכפיף את הפיקוח על תאגיד השידור הציבורי ל"מועצה לשידורים מסחריים", או "מועצת רגולטורים מאוחדת", שתאחד את הרשות השנייה ואת מועצת הכבלים והלוויין.

ההצעה להקים גוף רגולציה מאוחד שיפקח גם על הערוצים המסחריים, שכפופים כיום לרשות השנייה, וגם על חברות הטלוויזיה הרב ערוצית, שכפופות כיום למועצת הכבלים והלוויין, אינה חדשה: מדובר ברעיון אותו מנסים לממש בדרכים כאלה ואחרות כבר יותר מעשור. השינוי המרכזי בהצעה הנוכחית נוגע כאמור לכך שגם תאגיד השידור הציבורי יוכפף לגוף החדש.

בהצעה מוסבר כי "למועצת הרגולטורים המאוחדת (יתווספו) סמכויות בנוגע לפיקוח על שידורי תאגיד השידור הישראלי. הסמכויות... נוגעות לפיקוח על ההיבט התוכני בתאגיד: פיקוח על ביצוע השידורים בידי התאגיד, סמכות לאשר את מדיניות התאגיד שעליה המליצה מועצת התאגיד (שתיקרא 'מועצת המנהלים'), קביעת מדיניות השידורים הכוללת של התאגיד, פיקוח על ביצוע המדיניות, וסמכות לאישור לוחות שידורים".

סמכויות אלה כמובן מעקרות מתוכן את מועצת התאגיד, שהוקמה על פי חוק השידור הציבורי שעבר ב-2014. החוק העניק למועצה סמכויות נרחבות וגם קבע כי מינויה ייעשה בצורה שמנתקת אותה באופן יחסי מהשפעה פוליטית.

ההצעה החדשה לא רק נוטלת סמכויות מהמועצה, ומשאירה לה את "סמכויות הניהול השוטף של התאגיד", אלא גם קובעת כי מינוי חברי המועצה יעשה מעכשיו בידי ועדת איתור שתמונה על ידי שר התקשורת.

שינויים נוספים כוללים הוספת שני נציגים למועצה - אחד מטעם משרד התקשורת ואחד מטעם משרד האוצר - שיחליפו שני נציגי ציבור; ושינוי מבנה ההנהלה כך שיו"ר המועצה יהיה גם מנכ"ל התאגיד (כיום נושאים בתפקידים הללו גיל עומר ואלדד קובלנץ, בהתאמה). על פי ההצעה גם יו"ר המועצה החדש ימונה על ידי אותה ועדת איתור. הצעת החוק כן מציינת כי יום התחילה של שידורי התאגיד יישאר ללא שינוי ויעמוד על ה-30 באפריל.

בנוסף לשינויי הפיקוח על התאגיד, על פי החוק המוצע למועצה המאוחדת תהיה שליטה גם על תכני תחנת גלי צה"ל. באחד מסעיפי ההצעה נכתב כי "בכל הנוגע לתוכניות שאינן תוכניות צבאיות", יהיו למועצה "אותן הסמכויות שיש לה לגבי שידורי תאגיד השידור הישראלי, והיא תמלא לגבי תכניות כאמור את אותם התפקידים".

השינויים הללו הם כמובן מרחיקי לכת, וגורלם יקבע במישור הפוליטי, ובעיקר בממשק שבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר האוצר, משה כחלון. גורמים באוצר אמרו היום ל"גלובס" כי התזכיר הופץ ללא תיאום איתם.

בכל מקרה, גם אם בסופו של דבר ההצעה תקודם על ידי הממשלה, נראה שיהיה קשה מאוד להעביר אותה עוד במושב הנוכחי של הכנסת, שיסתיים בסוף החודש הנוכחי, כך שתאגיד השידור אמור לפחות לצאת לדרך כשהוא אינו כפוף לגוף החדש.

ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה.