תאגיד פיליפ מוריס והחבר ליצמן

בקרוב נשמש כעכברי מעבדה. חוץ מאלו הסובלים מבעיה במערות האף, כמובן

יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

1. ענקית הטבק העולמית פיליפ מוריס , יצרנית "מרלבורו" ומותגים מוכרים נוספים, משקיעה הון עתק בהתמודדות עם רגולציה מגבילה כבר מאז שנות ה-50. העסקת לוביסטים וחיזוק הקשר עם פוליטיקאים הם כמעט בליבת העיסוק שלה, פשוט כי אין לה כל כך ברירה אחרת: ככל שהמודעות לנזקי העישון גוברת, כך מתהדקת הטבעת סביב תעשיית הטבק בזירת הפרסום, המיסוי והמרחב הציבורי.

כך נולד כנראה גם המוצר החדש שמכונה IQOS, שזכה לאחרונה ליחס אישי ומיוחד משר הבריאות של מדינת ישראל, בכבודו ובעצמו, יעקב ליצמן.

המוצר הזה נועד להתחבב על המעשנים אבל נדמה שלא פחות חשוב: להתחכם מול הרגולטורים. בשם החדשנות הטכנולוגית, בחברה לא קוראים למוצר סיגריה ואפילו לא סיגריה אלקטרונית, אלא "מוצר לחימום טבק". במקום לשרוף את החומר ב-650 מעלות ישנו מנגנון בעירה שמחמם אותו בטמפרטורה נמוכה יותר ומשחרר את הניקוטין המזיק והממכר בלי עשן ועם הרבה פחות ריח רע.

כימיקלים רעילים עדיין משתחררים לפי החברה, אבל הרבה פחות. ואם לא מדובר בסיגריה, אז לא צריך לשלם מס מיוחד, אין צורך להגביל את הפרסום או לחייב באזהרה בריאותית, גם לא למנוע את השימוש במקומות ציבוריים.

כל זה לא שכנע במיוחד את הרשויות בארה"ב, שאסרו בינתיים את השימוש במוצר עד שילמדו לעומק את ההשפעות שלו, וגם לא את הדרג המקצועי במשרד הבריאות הישראלי.

מי בכל זאת השתכנע? ליצמן, כמובן, שפעל בניגוד להמלצות של כל ראשי המערכת והאיגודים הרפואיים. לא רק שליצמן הורה להתיר את מכירת המוצר, הוא אף מנע מאנשי משרדו להטיל על המוצר את כל המגבלות שמוטלות על סיגריות ואפילו על סיגריות אלקטרוניות. קדמו להחלטה הזו לא רק פגישות של ליצמן עם חברת הלובינג "פוליסי" של בוריס קרסני, אלא גם עם בכירים בפיליפ מוריס שהגיעו במיוחד לארץ, כפי שחשף חיים ריבלין בערוץ 2.

למה לפיליפ מוריס הגדולה להשקיע כל כך הרבה מאמץ בישראל הקטנה? השקעות של תאגידי ענק בארץ הקודש מלוות בדרך כלל בשלל סופרלטיבים על האטרקטיביות של סטרטאפ-ניישן, אלא שבמקרה הנוכחי זה הכל חוץ ממחמאה.

ישראל היא בין המדינות הראשונות בהן הוחלט להשיק את ה-IQOS, כנראה בזכות היעדר הרגולציה, ומתוך תקווה שהדבר יאיץ ויאפשר את החדרת המוצר גם במדינות אחרות. אם שואלים את איגוד רופאי בריאות הציבור, לדבר הזה יש שם: עכברי מעבדה. ליצמן מקריב את בריאות הציבור של הישראלים כדי שיום אחד, אם בכלל, תעשה את זה גם ארה"ב של אמריקה.

אם היה מדובר בכל שר אחר מלבד ליצמן, המערכת הפוליטית הייתה כמרקחה. בכנסת היו דורשים ממנו להחזיר את המפתחות, שלי יחימוביץ' הייתה משגרת הודעות מחודדות וחריפות לתקשורת וכמעט בכל סיעות הבית היו מגנים את ההתנהלות. אבל ליצמן הוא לא רק השר החביב שמדבר בטלוויזיה על ג'אנק פוד, הוא לפני הכל יו"ר יהדות התורה שמחזיק במידה רבה את שלמות הקואליציה ומחוזר גם על ידי האופוזיציה.

כך קרה שאפילו השבוע, כשוועדת הבריאות של הכנסת דנה בהתפטרות הקולקטיבית של רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית בבית החולים הדסה שנקטו בצעד החריג בעקבות שינויים דרמטיים שהתעקש להחיל במחלקה מנהל בית החולים פרופ' זאב רוטשטיין - הח"כים לא חסכו ביקורת נוקבת מכל הגורמים - חוץ מליצמן, אף שהוא זה שמינה את פרופ' רוטשטיין למרות כל האזהרות על אופיו ועל מעלליו (הוא גם זה שהמשיך להעניק לו גיבוי בין היתר בפרשה הנוכחית).

"אין לי ביקורת על ליצמן ואני הקפדתי לדבר על משרד הבריאות ולא על שר הבריאות", הטריחה את עצמה להבהיר ח"כ מירב בן ארי (כולנו), ברגע של ספק. גם יו"ר הוועדה וחבר מפלגתה של בן ארי, ח"כ אלי אלאלוף, יצא מגדרו כדי שאיש לא יתבלבל: "ליצמן הוא אחד השרים הכי מדהימים שיש לנו במדינה". נו, אז מה אם יעשנו בקרוב בכל פינה סיגריות אלקטרוניות. סליחה, "מוצר לחימום טבק".

2. אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, המוצר החדש של פיליפ מוריס לא היה עובר. ולא בגלל שהוא חובב סיגרים קובניים, חס ושלום, זה בגלל הפתק מהרופא והבעיות במערות האף. לא ברור איך ניר חפץ וכל יועצי העל לא חשבו קודם על מערות האף, לפני שהם דיברו על (קחו אוויר) "לא יהיה כלום כי אין כלום", "מותר לקבל מתנות מחברים", "על סיגרים לא מפילים ראש ממשלה" והכי מוצלח: "נתניהו לא ידע" (הוא לא ידע!).

צריך להעריץ את חוקר המשטרה שישב מול ראש ממשלת ישראל באותם רגעים דרמטיים שבהם נשלף קלף המערות כדי להסביר, כפי שדווח, מדוע לא ייתכן שנתניהו קיבל סיגרים מארנון מילצ'ן בשווי מאות אלפי שקלים. לא כל אחד היה עומד בזה.

בימים הקרובים צפויים לא מעט דיווחים סותרים על חקירות ראש הממשלה. פעם העדות החדשה של מילצ'ן מחזקת את החקירה, פעם היא מחלישה אותה, הרבה דיסאינפורמציה שנועדה לזרוע אי-ודאות בקרב הנחקרים הראשיים כדי להניע אותם או את קרוביהם לפעולה, כל פעולה. גם טעות היא פעולה מבורכת בחקירות כאלה.

מה שבטוח, שחקן המפתח בפרשת המתנות הוא בכלל שחקנית: הדס קליין. מדובר בעוזרת האישית של מילצ'ן בישראל שסייעה (כמה נוח) גם לאיש העסקים האוסטרלי ג'יימס פאקר, כוכב נוסף בעלילה. קליין נחשבת אמינה במיוחד על החוקרים, נטולת אג'נדה אבל גם נטולת מורא. הקשר שלה עם בני הזוג נתניהו היה קרוב, אבל לא מספיק קרוב בשביל שתשקר עבורם. העדויות שמסרה כוללות לא רק מילים, אלא גם (הרבה) מסמכים ומספרים. גם אם מילצ'ן יזגזג כל שני וחמישי, ספק אם יש בזה כדי לשנות משהו בתיק.

מחוץ לפרוטוקול

"את רק רוצה כותרת בעיתון לך ולמשה כחלון", צעק ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) לעברה של ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), בתום דיון בוועדת הכספים שעסק בהארכת מתן סובסידיות למשק הלול בגליל העליון. "כחלון שם 100 מיליון שקל על החוק הזה, זה בסמכותו", היא צעקה השיבה. אבל וקנין סירב לקבל את התיזה לפיה השר שמממן הוא השר שלו המילה האחרונה. "יום וחצי היא בכנסת, והיא חושבת שהיא מבינה משהו... היא לא מבינה כלום", הוא אמר לחקלאים שהתגודדו סביבו.

קרן ברק, חברת ליכוד ואחת הלוביסטיות הבולטות בכנסת, לחשה ליו"ר הקואליציה דוד ביטן ביציאה מאולם הוועדה: "היית צריך להתעקש על הצבעה".

ברק, שמייצגת את החקלאים, התאכזבה מהעובדה שהדיון ננעל ללא הצבעה על הארכת הסובסידיות, בשל החשש כי עיכוב נוסף ימסמס את המהלך והוא לא יתבצע לפני יציאת הכנסת לפגרה.

מסתבר שהסובסידיות ניתנות כיום גם לחקלאים שאינם פעילים. למעשה, לפי מועצת הלול, ישנם 118 חקלאים פעילים בענף הפטם ו-472 שאינם פעילים - אך כולם יחד זכאים לסובסידיות. בג"ץ כבר העיר על כך בעניין, ולכן משרדי האוצר והמשפטים דרשו לבצע שינויים.

ביטן הסכים בסופו של דבר לדחייה של כמה ימים, אבל אז הוא הקים עליו את ח"כ אורן חזן: "אתה אומר כמה ימים, אבל כולם יודעים שאף אחד לא עובד בראשון, שני שלישי כי זה פורים". ביטן ביטל את דבריו: "למה מי אמר שלא עובדים בפורים? עובדים, עובדים".

דקה במזנון

"אתם ממש מגזימים פה עם המחירים", סינן השבוע לעבר הקופאית ח"כ רועי פולקמן (כולנו), שהמתין לידי בתור לקופה במזנון החלבי של הכנסת.

אם רק היית חבר כנסת...

"שמע, כוס כזאת של תפוזים סחוטים עולה בכל מקום אחר 10 שקלים, פה היא עולה 16. זה מוגזם".

טוב, אז אם רק היית חבר בוועדת הכלכלה, או חבר במפלגה שחרטה על דגלה את הורדת יוקר המחיה...

"הבנתי אותך".