המדינה תשקיע 100 מ' ש' בתשתיות מאגרי גז קטנים ובינוניים

שר האנרגיה יובל שטייניץ חשף את תוכניתו לעידוד מאגרי גז קטנים ובינוניים, שתובא לאישור הממשלה לקראת סוף החודש

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

חודשיים לאחר הכרזתה של אנרג'יאן היוונית על תוכניותיה לפיתוח מאגרי הגז "כריש" ו"תנין", חושף שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, את תוכניתו לעידוד מאגרי גז קטנים ובינוניים, שתובא לאישור הממשלה לקראת סוף החודש. בהכנת התוכנית השתתפו לצד משרד האנרגיה גם משרדי האוצר והמשפטים, רשות ההגבלים העסקיים, רשות המסים ומינהל התכנון.

על-פי התוכנית, הממשלה תשקיע 100 מיליון שקל בתשתית לחיבור צנרת הגז של מאגרים קטנים ובינוניים לרשת הולכת הגז הארצית, כולל סיוע בביצוע ההליך התכנוני הנדרש. מדובר בהנחת צינור מהחוף לעומק 10 ק"מ בתוך הים מול חופי חדרה, לאזור שבו אושרה תמ"א להקמת אסדות טיפול בגז.

בנוסף, רשות החשמל תכיר ליצרני חשמל פרטיים הרוכשים גז ממאגרים קטנים ובינוניים ב-50% מעלויות הגז שרכשו לעומת 25% ליצרנים הרוכשים מ"תמר" ומ"לוויתן". בדרך זאת מקווים ברשות החשמל לעודד את יצרני החשמל לרכוש את הגז מ"כריש"-"תנין".

סעיף אחר בתוכנית הוא סבסוד רכש משאיות ואוטובוסים מונעי גז ב-10 מיליון שקל. במשרד האנרגיה אומרים כי הסבסוד עשוי להינתן לעשרות כלי רכב, אך בהנחה שמחירי האוטובוסים והמשאיות מונעי הגז נעים בין 500 אלף שקל למיליון שקל, ולנוכח העובדה שהעלות של כלים מונעי גז גבוהה ב-10%-15% משל כלי רכב מונעי בנזין, סבסוד ממוצע של 100 אלף שקל עשוי לכסות את העלות העודפת ולסייע ברכש של 100 אוטובוסים ומשאיות. 

סעיף שאנרג'יאן צפויה לקבל בסיפוק הוא זה הנוגע לערבות ההדדית בין המאגרים במקרה של תקלה באחד מהם. צעד זה ייתן ביטחון באספקה ללקוחות פוטנציאליים, החוששים מטבע הדברים לחתום על הסכמים עם שחקן חדש ולא מוכח, שעדיין לא הבטיח את פיתוח השדה.

סעיף שנעדר מהתוכנית, לאכזבת אנרג'יאן, הוא חיוב חברת החשמל לגוון את מקורות הגז הטבעי שלה, בדומה לגיוון שהחברה מחויבת לו ברכש פחם. זאת כדי להבטיח בהקדם רכש של 3 BCM בשנה בלבד, שהכרחי כדי לאפשר לגייס את המימון לפיתוח "כריש" ו"תנין" עוד השנה, בהתאם לתוכנית. במשרד האנרגיה מסבירים כי סעיף זה לא נכלל בתוכנית משום שחברת החשמל אינה זקוקה לגז נוסף, ולכן אין לכפות עליה רכש מיותר.

שר האנרגיה שטייניץ אמר בעקבות פרסום התוכנית כי היא "מאפשרת, בין היתר, למאגרי 'כריש'-'תנין' להתחרות בתנאים שווים עם מאגרי הגז הטבעי 'לוויתן' ו'תמר', על-מנת לחתום על חוזי גז טבעי חדשים ומשופרים לטובת המשק המקומי, וכן מעודדת פיתוחם של מאגרים קטנים חדשים במים הכלכליים של ישראל. תוכנית זו מצטרפת למדיניות שנוקט המשרד בדבר עידוד החיפושים לגז טבעי ונפט בים התיכון ולעידוד כניסת שחקנים חדשים במשק הגז הטבעי, שיביאו לתחרות ולשבירת המונופול בתחום הגז הטבעי בישראל".