בעקבות סקרי חיבור: היקף המכרז הסולארי לא יצומצם

סקרים של חברת החשמל מצאו כי ברשת חלוקת החשמל יש מקום לכ-430 מגה-ואט לפחות ■ המכרז, שיסתיים היום, מתייחס להקמת מתקנים סולאריים בהיקף של 150-300 מגה-ואט

שדה סולארי בערבה / צילום: רויטרס
שדה סולארי בערבה / צילום: רויטרס

חברת החשמל אישרה 64 מתוך 80 סקרי חיבור לרשת החשמל של מתקנים סולאריים המתוכננים להתמודד במכרז המסתיים היום (ג'), ומצאה כי ברשת חלוקת החשמל יש מקום לכ-430 מגה-ואט לפחות. המשמעות היא שהמכרז, להקמת מתקנים סולאריים בהיקף של 150-300 מגה-ואט, לא צפוי להצטמצם בגלל מצוקת המקום ברשת החשמל.

בהצעות שמגישים היום היזמים הסולאריים לרשות החשמל, הם נוקבים במחיר שהם מבקשים לקבל לקילו-ואט שעה. מחיר של 20 אגורות ייחשב טוב מאוד אך לא מלהיב, בעוד מחיר של 25 אגורות ייחשב לכל היותר סביר. מחיר של 15 אגורות לקילו-ואט שעה יהיה קרוב למחירים המתקבלים במכרזים דומים בעולם, אך יהיה מפתיע לאור טענות היזמים על כך שהרגולציה מייקרת את החשמל.

לאחר קבלת ההצעות רשות החשמל תקבע מהו המחיר שאותו היא מוכנה לשלם, כך שהיזמים שהציעו מחיר גבוה יותר מהמחיר שייקבע לא יזכו להקים שדות. המכרז הוא הראשון מבין שישה שייתקיימו עד סוף 2018, שמטרתם להוסיף 1,000 מגה-ואט חשמל סולארי לרשת החשמל.

על פי הבדיקות שביצעה חברת החשמל, בדרום הארץ יש יכולת חיבור של כ-370 מגה-ואט לרשת החלוקה, בעוד במחוז ירושלים ניתן לחבר מתקנים בהספק כולל של 42.4 מגה-ואט ובצפון 17 מגה-ואט. יש לציין כי אף שנתונים אלה עשויים להספיק למכרז הראשון, כל עוד המתקנים המוצעים יהיו באזורים שבהם יש מקום, מדובר בנתונים נמוכים מאוד באופן כללי, המחייבים המשך פיתוח של הרשת.

בחברת החשמל אומרים כי הקימו מנהלת אד-הוק לעניין המכרזים הסולאריים, בה פעלו נציגים מקרב עובדי החברה מתחומים שונים: מסחרי, משפטי, טכני וכלכלי. בחברה אומרים כי חברי המנהלת השקיעו כ-3,500 שעות עבודה בזמן קצר כדי לאפשר את המכרז הסולארי, וכי במחוזות החברה נקבע תהליך עבודה אחיד לעבודה מול היזמים הסולאריים.

במקביל להבטחת המקום ברשת למכרז הנוכחי, בחברת החשמל פועלים מול רשות החשמל לאישור תכניות ארוכות טווח לפיתוח הרשת, לטובת המכרזים הסולאריים הבאים. תוכנית זו כוללת גם שילוב אמצעים טכנולוגיים מתקדמים לפיקוד ובקרה של הרשת המבוזרת.

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, אמר ל"גלובס" כי "כחלק מתכניות פיתוח רשת ההולכה והחלוקה לעשור הקרוב, החברה נדרשת להתאים את התשתית לשינויים הטכנולוגיים וביזור האנרגיה המשקית, כך שאספקת החשמל הסדירה לא תפגע, ומצד שני התשתית לא תהווה חסם לשינויים המבורכים".