השבתה מגוחכת

עודפי התקציב לא צריכים ללכת להורדת מס הכנסה ומע"מ, כי אם למערכת הבריאות. ככה אי-אפשר להמשיך

בית חולים/  צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
בית חולים/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

שעתיים של השבתה חלקית ועצרות - זה מה ששווים חייה של טובה קררו ז"ל, האחות שנשרפה למוות על-ידי מטופל בחולון. שעתיים, לא יותר.

מותה המזעזע של קררו ז"ל, שקדמו לו 3,000 מקרי אלימות במוסדות בריאות ברחבי הארץ בשנה שעברה, היה צריך לגרום להשבתה כללית של בתי החולים ומרפאות קופות החולים, עד שיאות משרד האוצר להעביר תקציב ראוי למערכת הבריאות, כדי שעובדיה לא יהפכו לבשר תותחים בידי מטופלים מתוסכלים.

האלימות במערכת הבריאות לא נובעת רק מאנשים חמומי מוח, שמחליטים להוציא את זעמם דווקא על אחיות, רופאים וסניטרים. יש כאלה, אבל הם מעטים. האלימות הזו מתפרצת בגלל תת-התנאים שבהם ניתנת היום הרפואה בישראל לאזרחים.

כשקופות החולים נמצאות בגירעון מתמיד, וראשיהן צריכים לחזר על פתחי פקידי האוצר כדי לקושש עוד כמה מיליוני שקלים כדי שלא יתמוטטו; וכשבתי החולים מספר המיטות כל-כך קטן; וכשחולים שוכבים במסדרונות בתנאים משפילים - אז השליח, הצוותים שעובדים במשכורות מגוחכות ובעומס בלתי מתקבל על הדעת, חוטף את המכות והצעקות.

הכי קל לבוא בטענות לישראלי המכוער. שוב, יש ישראלים מכוערים, על זה אין ויכוח. אבל בואו נראה את יפי-הנפש שמתריעים בפני האלימות הפושה בחברה שלנו, יושבים בחדר מיון עשר שעות, עם קשישה שקיבלה שבץ מוחי ואף רופא לא ניגש אליה. מה מצפים מאנשים בסיטואציה כזו, שיעשו מדיטציה? או שאחרי תחנונים מנומסים וחוזרים על עצמם, שנענים בתשובה האוטומטית "עוד מעט ייגשו אליכם", יהפכו שולחן כדי שמישהו ישים אליהם לב?

מה תעשה יולדת מיד אחרי לידה, ששוכבת במסדרון עדיין שותתת דם ולא מסוגלת לקום על רגליה, כי אין לה מקום במחלקה, כשכל עם ישראל ואשתו שחולפים על פניה מסתכלים על הסדין שבו היא מכוסה בקושי? שתתפלל לאלוהים שייתן לה סבלנות, אחרי שקראה לאחות במחלקה עשר פעמים ולא נענתה?

אם שר הבריאות, יעקב ליצמן, רוצה לעשות לאלימות הזו סוף, שיתחיל לעשות ויפסיק רק לגנות, כי גינויים מלומדים לא מזיזים לאף אחד מקובעי המדיניות בממשלה. כמי שנמצא כבר שלוש קדנציות בתפקיד ולא שינה במאומה את התנאים בהם עובד הצוות הרפואי, ליצמן צריך לפעול ובנחישות לשינוי המצב הקשה שבו נמצאת המערכת שבראשה הוא עומד, כפי שהוא יודע.

לא הסתדרות הרופאים צריכה לצאת לשביתה. משרד הבריאות הוא זה שצריך להכריז השבתה של כל בתי החולים והמרפאות, עד אשר יועבר תקציב ראוי שיעמיד את מערכת הבריאות על הרגליים. כסף יש, ולא מעט.

עודפי התקציב הגדולים עליהם דיווחו שר האוצר וראש הממשלה בדרך לקמפיין הבחירות הבא שלהם, לא צריכים ללכת להורדת מס הכנסה ומע"מ. שר האוצר רוצה שהכסף של האזרחים יחזור אליהם, שיואיל הוא ונתניהו וכחלון לנתב אותו למען הבריאות של כולנו. בכל הכבוד לכיסאות עור הצבי הנוחים שלהם, הבריאות הפיזית והנפשית של אזרחי ישראל והצוותים הרפואיים שמטפלים בהם היא בעדיפות עליונה.