ישראכרט תחזיר לבתי עסק 10 מ' ש' על גביית עמלות לא מוצדקת

במסגרת חישוב עמלת המינימום שגובה חברת האשראי, לא נכללו עסקאות שהועברו לחברת ניכיון ■ כתוצאה מכך נוצר מצב בו בית העסק משלם עמלת מינימום על אף שביצע סליקה בהיקף הנדרש

ישראכרט צפויה להשיב לבתי העסק סכום של כ-10 מיליון שקל בגין גבייה פסולה של עמלות, כך עולה מפשרה שהושגה בתביעה ייצוגית שהגישה חברת "עכבר הכפר מלאכת מחשב" באמצעות עורכי-הדין ירון אלון ויוסף סיסו ממשרד הורוביץ-אבן-אוזן ושות', נגד החברות ישראכרט והחברה-הבת שלה "פועלים אקספרס".

התביעה הוגשה בשל האופן בו חושבה גביית עמלת מינימום מבתי העסק. חברות כרטיסי האשראי גובות מבתי העסק עמלת סליקה בהתאם לגובה מחזור העסקאות. אולם בעסקים קטנים שאינם מגיעים לרף מסוים של תשלומים, נגבית עמלת מינימום. אלא שמהתביעה עולה כי במסגרת חישוב עמלת המינימום, לא נכללו עסקאות שהועברו לחברת ניכיון. כתוצאה מכך נוצר מצב בו בית העסק משלם עמלת מינימום על אף שביצע סליקה בהיקף הנדרש.

נציין כי כאשר משתמש בית העסק בשירות חברת ניכיון, פורמלית חברת הניכיון משלמת את עמלת הסליקה לחברת כרטיסי האשראי, אם כי מי שנושא בפועל בעלות הוא בית העסק. למרות זאת ישראכרט לא החשיבה את אותן עסקאות בהתחשבונות מול בית העסק, בכל הקשור לגביית עמלת מינימום.

"הסכם ראוי ומאוזן"

חברת "עכבר הכפר מלאכת מחשב" הגישה בעבר תביעה דומה נגד חברת כאל. "עכבר הכפר מלאכת מחשב" זכתה גם בתביעה מול כאל לפני שנתיים, אם כי אז התשלום היה נמוך יותר ועמד על 750 אלף שקל. לפני שנה אישר ביהמ"ש לחברת "עכבר הכפר מלאכת מחשב" לנהל תביעה ייצוגית בעניין גם נגד חברת ישראכרט. בעקבות אישור התביעה כייצוגית, נוהלו בין הצדדים מגעים רבים וארוכים, שהניבו הסכם פשרה.

לפי הסכם הפשרה שאושר בידי בית המשפט, יוחזרו לבתי העסק 9.9 מיליון שקל - מדובר במעל ל-22 אלף בתי עסק אשר יקבלו החזרים בשיעור ממוצע של 400 שקל לבית עסק. לקוחות פעילים של ישראכרט, המהווים את עיקר ההחזר (כ-75% ממנו) יקבלו זיכוי בחשבונית החודשית, ואילו לקוחות בלתי-פעילים יזוכו בחשבון הבנק האחרון המוזן במערכות ישראכרט. עוד הוסכם, כי הכספים המגיעים לבתי העסק - שסכום ההחזר שלהם נמוך מ-50 שקל או שלא אותר חשבון בנק לצורך הפקדה - יועברו לתרומה לעמותת "לתת". השופטת אסתר נחליאלי שאישרה את הסכם הפשרה, ציינה כי הוא "ראוי, מאוזן, הוגן וסביר, ומהווה פשרה אמיתית המכמתת את הסיכונים והסיכויים של כל צד להליך".

עו"ד אלון, בא-כוחה של התובעת הייצוגית, מסר בתגובה להחלטה: "מדובר על מאבק ארוך בשמם של העסקים הקטנים אשר מגיע עתה אל סיומו המוצלח. אותם עסקים צפויים לקבל בקרוב זיכוי לחשבונם הנע בין 50-4,000 שקל". ישראכרט יוצגה בתביעה על-ידי משרד אגמון ושות' ורוזנברג ושות'.