אתר המזבלה מבקש צו מניעה נגד פייסבוק ופיצוי בגין לשון הרע

הבלוגר דורי בן-ישראל קריו - שאתר "המזבלה" שהוא מפעיל נחסם אתמול ע"י פייסבוק בתואנה שהפר את כללי הקהילה - פנה הבוקר לבית משפט

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

חסימות חשבונות פייסבוק של עיתונאים, אושיות תקשורת ובכלל הפכו להיות כמעט עניין שבשגרה בישראל בחודשים האחרונים, אך מסתבר כי לא כולם מוכנים לשבת מול התופעה בחיבוק-ידיים.

הבלוגר דורי בן-ישראל קריו - שאתר "המזבלה" שהוא מפעיל נחסם אתמול על-ידי פייסבוק בתואנה שהפר את כללי הקהילה - פנה הבוקר (ה') לבית משפט בבקשה להוציא צו מניעה שיחייב את פייסבוק להחזיר את האתר לאוויר, לפרסם התנצלות ולשלם לו פיצוי של 100 אלף שקל בגין לשון הרע.

אתר "המזבלה" עוסק בחדשות על עולם הפרסום השיווק והתוכן. מתוקף סוג התוכן עוסק בן-ישראל קריו רבות גם בפייסבוק - גוף שזוכה ממנו להרבה ביקורת על הצנזורה שהוא נוקט מול גולשים מסוימים, בעוד שמול תכני ההסתה ואלימות הוא נוקט יד רכה תוך מתן אפשרות להשאיר באוויר גם תכנים בעל אופי רצחני ואלים.

בעבר כבר נחסם בן-ישראל מספר פעמים והוזהר - בין היתר לאחר שפתח אתר בו פורסמו פרטי הקשר של בכירים בפייסבוק ישראל.

אתמול (ד') חסמה פייסבוק לגמרי את האפשרות לשתף קישורים לאתר "המזבלה", ומחקה קישורים ששותפו בעבר. בסך-הכול נמחקו למעלה מ-25 מיליון שיתופים, לייקים ותגובות מ-18,000 כתבות בבלוג שהועלו לפייסבוק על-ידי הגולשים.

בפייסבוק טוענים כי מדובר בחסימה שנעשתה דרך אירלנד, לאחר שבאתר פורסמו פרטיים אישיים של מנהלי פייסבוק ישראל - מה שאסור על-פי חוקי הקהילה של פייסבוק.

לפני חודשים ספורים, כחלק מהמאבק בפייסבוק, השיק בן-ישראל את אתר contact-facebook.com, שהכיל פרטים אישיים של מנהלי פייסבוק. עתה טוען בן-ישראל כי החשיפה המחודשת של הנתונים בימים האחרונים לא נעשתה רך אתר "המזבלה" אלא במסגרת ניסוי שנערך לקראת פרסום כתבה על דרכים יצירתיות בעקיפת הצנזורה של פייסבוק.

לטענתו, "המזבלה" הצליחה לתמרן את האלגוריתם של פייסבוק ולעקוף את החסימה, תוך שימוש בדומיין מיוחד וניתוב שנעשה באמצעות מנוע החיפוש של גוגל, כך שלמעשה באתר עצמו לא התבצעה עבירה שמצדיקה חסימה.

בכתב התביעה נטען כי פייסבוק חסמה את הגישה לאתר "המזבלה" בטענה כי מערכות המידע שלה מצאו שהאתר מסוכן. פייסבוק אף הודיעה לגולשים שמנסים לשתף מהאתר או שעשו זאת בעבר כי התכנים הוסרו בגלל שהם מכילים ספאם. לטענת בן-ישראל, בכך פגעה פייסבוק במוניטין שלו וגרמה לו להיראות כאילו הוא קשור לפעילות לא חוקית של פריצת חשבונות, שכן פייסבוק טוענת כי התוכן פורסם בצורה לא לגיטימית.

עוד הוא טוען כי הפרסום של פייסבוק המייחס לו כוונות זדון הוא פגיעה בשמו הטוב, בניגוד להוראות חוק איסור לשון הרע, ומהווה תיאור כוזב על עסקיו של בן-ישראל קריו. לטענתו, חסימת האפשרות לשתף קישורים היא התערבות בלתי הוגנת בהתאם לחוק עוולות מסחריות.

מאחר שחוק לשון הרע מאפשר לתבוע עד 100 אלף שקל ללא הוכחת נזק, בית המשפט מתבקש לפסוק לטובתו סכום זה וכן להוציא צו מניעה "המונע את ההתערבות הלא הוגנת והתיאור הכוזב". עוד מבקש בן-ישראל כי פייסבוק תפרסם פרסום מתקן באותה הדרך שבוצע הפרסום המקורי.

לדברי עו"ד יהונתן קלינגר, שהגיש את התביעה בשם אתר "המזבלה", "התביעה שהוגשה היום מטרתה פשוטה: לעצור את הפרסומים שרשת פייסבוק מבצעת, תוך שהיא מעלה טענות לא נכונות ופוגעת ביכולת החופשית של משתמשיה לשתף תכנים. לא ייתכן שחברה מסחרית תפגע כך בחופש ביטוי של אנשים ותמנע מהם לדעת את האמת בשם ההגנה על האינטרסים המסחריים שלה".