מנוף קרס באתר בנייה בר"ג; הוקפאה פעילות המנופים בעיר

מנוף קרס באתר בנייה ברחוב הירדן ברמת-גן ■ חובשים ופרמדיקים של מגן דוד אדום פינו את הפצוע, בן 38, לבית החולים תל-השומר וסורקים אחרי לכודים

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

מנוף קרס באתר בנייה ברחוב נווה יהושע בעיר רמת-גן. מדובר בעגורן שקרס באתר בנייה במהלך עבודות לבניית מגדל מגורים. במקום שני פצועים, אחד בינוני והשני קל. מפעיל העגורן הוא הפצוע בינוני, עובד בן 38 שנלכד וחולץ מהקבינה של המנוף שקרס. עדי ראייה לקריסת המנוף מספרים כי מדובר באזור שוקק אדם ובנס לא היו עוד נפגעים. המנוף קרס על בית ישן שנמצא בסמוך ועל כיכר בכביש.

במקביל, באתר בנייה אחר בעיר רמת-גן אירעה תאונת עבודה נוספת. מדובר באתר בנייה ברחוב ההגנה בעיר בו קרסו פיגומים. ממד"א נמסר כי באירוע זה היה פצוע אחד שמצבו הוגדל קל. הקריסה אירעה בפרויקט אותו בונה חברת אורתם מליבו. נציין כי אתר הבנייה לא היה פעיל בחודשים האחרונים וזאת בשל קריסת החברה, אך לאחרונה שבה החברה לפעילות והעבודות באתר התחדשו. עוד נזכיר שמדובר באותה החברה שלפני 4 שנים הייתה הקבלן המבצע בפרויקט שיזמה גינדי השקעות בחדרה, פרויקט בו קרסו מרפסות בקומות העליונות. 

ממינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה נמסר היום כי בעקבות הדיווח שהתקבל במינהל בבוקר אודות קריסת המנוף, מפקח הוזעק למקום לבחון את האירוע: "מבירור ראשוני עולה כי מדובר בקריסה של זרוע המנוף (החלק העליון של העגורן) ככל הנראה מכשל הנדסי במהלך הפעלת העגורן. המינהל הטיל צו להפסקת העבודות במקום למשך 48 שעות".

עוד נציין כי רק בשבוע שעבר נפצע בינוני פועל בניין באותו האתר בדיוק. בעקבות ביקור של מנהל הבטיחות באתר הבנייה בו נפצע הפועל בשבוע שעבר, האתר לא נסגר וזאת בשל העובדה שהפועל נפצע בינוני ולא קשה או חלילה נהרג. נזכיר שהחוק החדש שנכנס לתוקף לפני מספר חודשים קובע כי באתר בנייה בו אירעה תאונה בה נהרג פועל או נפצע קשה, האתר ייסגר למספר ימים באופן מיידי בהוראת מינהל הבטיחות במשרד התעסוקה והרווחה. על-פי מעקב שבועי של "גלובס נדל"ן" כבר מספר חודשים, ב-2016 נהרגו באתרי הבנייה ברחבי הארץ 48 עובדים. רק מתחילת שנת 2017 נהרגו 9 פועלי בניין באתרי בנייה ועוד 53 פועלים נפצעו בינוני עד קשה.

לאחר קריסת המנוף החליטו בעיריית רמת-גן לבחון את פעילות המנופים בכל אתרי הבנייה ברחבי העיר, כך נמסר מהעירייה. עוד נמסר כי בשעות הצהריים החלו פקחי העירייה יחד עם אנשי מחלקת הפיקוח על הבנייה לעבור בכל אתרי הבנייה כדי לבדוק פיזית האם למנופים יש אישור הפעלה תקף. בעירייה מדגישים כי מדובר בפעילות יזומה שאינה תחת אחריותה הישירה אולם לאחר הקריסה הוחלט לבצע את הבדיקה.

עוד הוסיפו ואמרו בעירייה כי אתרי הבנייה הראשונים שנבדקו הם אלו הסמוכים למוסדות החינוך בעיר. "פעילותם של המנופים בסמוך למוסדות החינוך הופסקה, עד לבדיקת העירייה הנערכת באתרים אלה, בשעות אלה. זאת בהחלטה משותפת עם ועד ההורים העירוני", כך נמסר מהעירייה, "יובהר כי האחריות למתן אישורים לתקינות ולפעילות מנופים באתרי בנייה היא תחת אחריותו הבלעדית של משרד העבודה, והעירייה מבצעת בדיקה נוספת מיוזמתה ולאור האירוע החריג. עוד יודגש, כי אתר שתימצא בו פעילות מנופים שאינה מאושרת, ייסגר לאלתר ועד לתיקון הליקויים".

"לפתע ראינו מולנו מנוף שקורס"

"יצאנו מבית חולים חזרה לתחנת מד"א כשלפתע ראינו מולנו מנוף שקורס", כך סיפר הבוקר פאראמדיק מד"א עודד שינקמן, "תוך כדי שאנחנו מדווחים במהירות למוקד המבצעים של מד"א על האירוע הגענו למקום. בתוך המנוף שקרס נלכד גבר כבן 38, יחד עם פועלים מהאתר חילצנו אותו בהכרה וסובל מחבלות בראש ובגפיים. הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני בשטח ופינינו אותו במצב בינוני ויציב לבי"ח".

דורון בצלאלי, חובש ביחידת האופנועים של איחוד הצלה, שהגיע לזירה רגעים ספורים לאחר הקריסה, סיפר: "מדובר בנס שלא היו נפגעים מקרב האזרחים שחלפו במקום. המנוף קרס על הכיכר בסמוך לאתר בנייה ומצאנו פצוע בינוני עד קשה. הענקתי לו טיפול רפואי ראשוני בזירת האירוע כשהוא סובל מפגיעה בראשו וחבלות בפלג גופו העליון".

עוד נזכיר כי לאחרונה עלה נושא המנופאים למודעות הציבורית כאשר המנופאים נאבקו על תנאי העסקתם ואף איימו בהתפטרות קולקטיבית. המנופאים טענו לתנאי בטיחות לקויים באתרי הבנייה והתעלמות מדרישות מנופאים הקשורים לתנאי עבודה ובטיחות באתרים. במקביל למאבק המנופאים, רק לפני כחודש קרס מנוף באתר בנייה ברחוב הנביאים בעיר בת-ים. באירוע זה נפצע המנופאי, ואיתו עוד כמה עוברי אורח.

ראובן בן שמעון ממונה בטיחות ומייסד הפורום למניעת תאונות עבודה מסר בתגובה לקריסת המנוף ברמת-גן: "הכתובת הייתה על הקיר , לצערי מקבלי ההחלטות והקבלנים לא סופרים את פועלי הבניין ויותר מזה גם לא איכפת להם מהמצב החמור בענף הבנייה בישראל. דירות היוקרה נבנות על מזבח מחיר הדמים של פועלי הבניין והעובדים המוחלשים משלמים את מחיר ההפקרות. בישראל 18 מפקחים שאחראים על כמעט 15 אלף אתרי בנייה. אותם מפקחים נוסעים באטובוס לחקור תאונות ולפקח על אתרי הבנייה בישראל.

אנשי רשות הכיבוי שהיו בשני האתרים בהם אירעו התאונות סיפרו ל"גלובס" כי "ברחוב הירדן קרס המנוף על מבנה ישן בו קיימות דירות מגורים. הגענו למקום ונכנסו לבניין כדי לסרוק אותו ובנס לא היה בו אף אחד באותה העת. לגבי מוקד התאונה השני, בו קרסו הפיגומים ברחוב ההגנה, כל מערכת הפיגומים קרסה. בנס לא קרסה לגמרי רק חלקים ממנה ויש סכנת קריסה אז כרגע כוחות הכיבוי עושים אבטחה עד שיגיע מנוף כדי להוריד את הפיגומים. עד אז הרחוב נחסם ובניין סמוך פונה מחשש שהפיגומים יקרסו עליו". 

מחברת אורתם מליבו נמסר היום לאחר הקריסה כי "מדובר באירוע מצער שאת נסיבותיו אנחנו בודקים כעת, יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים. המנוף, שנשכר ותופעל על-ידי חברה גדולה ובעלת ניסיון, עבר את כל הבדיקות על-ידי הרשויות ובודק מנופים מאושר לפני תחילת העבודות ובמהלך חודש ינואר האחרון. כמו כן, המנופאי שהפעיל אותו הוא בעל רישיון בתוקף. בטיחות בעבודה הוא הנושא החשוב ביותר והראשון שעומד לנגד עיני החברה, והאתר נמצא בפיקוח צמוד של ממונה בטיחות. נמתין לבדיקות כלל הגורמים על-מנת להבין מה גרם לתקלה באתר, ומכאן אנו שולחים איחולי החלמה לנפגעים באירוע".