רשתות הפארם ולשכת המסחר עתרו לבג"ץ נגד ג'יימס ריצ'רדסון

העתירה הוגשה בגין שירות המאפשר להזמין מוצרים באינטרנט ולאסוף אותם בדיוטי פרי סמוך לטיסה ■ העותרות טוענות כי הסליקה בכרטיס האשראי מבוצעת במעמד ההזמנה ומחוץ לנתב"ג ■ הבעלים: "אנחנו כאן כדי להישאר, החוזה בתוקף עד 2023"

 חנות ג'יימס ריצ'רדסון/  צילום: איציק בירן
חנות ג'יימס ריצ'רדסון/ צילום: איציק בירן

ביום חמישי התקיים דיון בבג"ץ בעניין העתירה נגד ג'יימס ריצ'רדסון, ובקרוב יקבע בית המשפט אם הרשת תוכל להמשיך למכור את מוצריה הפטורים ממס באינטרנט. זאת בהקשר של השירות החדש שהשיקה בשבוע שעבר חנות הדיוטי פרי, שבמסגרתו יתאפשר לטסים לחו"ל הזמין מראש מוצרים מהבית, בטווח של שבועיים ועד 24 שעות לפני הטיסה באתר, ולאסוף את המוצרים ביום הטיסה או ביום החזרה.

החברות סופר-פארם, המשביר, ניו-פארם ולשכת המסחר עתרו לבג"ץ בדצמבר נגד ההחלטה לאפשר לג'יימס ריצ'רדסון למכור מוצרים פטורים ממס באתר, בנימוק כי אין הצדקה במתן פטור זה לרכישות המתבצעות בישראל, וכי גם אם העסקה עצמה מתבצעת פיזית בשטח השדה, הסליקה בכרטיס האשראי מבוצעת במעמד ההזמנה.

עד כה הפטור ממע"מ וממס קנייה ניתן רק למכירת מוצרים בנמל התעופה, ועל-פי העתירה, רכישות המתבצעות מחוץ לשטח זה מתבצעות באתר ישראלי המיועד בעיקרו לתושבי ישראל.

אנדרו דנוס, מבעלי רשת ג'יימס ריצ'רדסון דיוטי פרי, אינו נשמע מוטרד כשהוא נשאל על הדיון בבג"ץ. "אנחנו מאוד נרגשים להשיק את השירות הזה. השקנו אותו לפני חג הפסח, ואנחנו מצפים שהוא יקל את העומס הרגיל בחנויות בתקופה הזו", הוא אומר. "אנחנו לא מנסים לקחת לקוחות מאף אחד, אנחנו רק רוצים את הטוב ביותר ללקוחות. אנחנו משאירים את ההחלטה בידיים של הלקוח, הוא יבחר איפה לקנות".

בשלב זה מדובר בכ-10,000 מוצרים, בהם קוסמטיקה, אלכוהול, סיגריות וממתקים. "אנחנו רואים במהלך הזה תוספת לחוויית השירות", מסביר דנוס.

השירות מחייב לתת פרטי אשראי במעמד הרכישה. במקרה של ביטול או שינוי במועד הטיסה, המוצרים יישמרו ל-72 שעות, ולאחר מכן נציג החברה ייצור קשר עם הלקוח.

ומה קורה במקרה של שינוי במחיר המוצר? "אם המחיר של המוצר משתנה למעלה או למטה, הלקוח ישלם בשדה את התעופה את המחיר הנמוך יותר", אומר דנוס.

לפי הפיילוט שערכה החברה, סל המוצרים הממוצע ברכישה באינטרנט זהה לרכישה בחנות בנתב"ג ועומד על 180 דולר.

בחודשים האחרונים דווח כי הנהלת רשות שדות התעופה הייתה אמורה לשנות את תנאי הזיכיון של ג'יימס ריצ'רדסון, וכי הרשת עשויה לעזוב את הדיוטי פרי בישראל. דנוס טוען כי הם כאן כדי להישאר, ואומר: "אנחנו ממשיכים, החוזה בתוקף עד 2023".

גודלו של שוק הקוסמטיקה הסלקטיבית בישראל - הכולל מוצרי בישום, איפור וטיפוח של מותגים ידועים הנתפסים כיוקרתיים ואינם נמכרים ברשתות קמעונאיות אחרות - הוא כ-1.7 מיליארד שקל. לפי הערכות בשוק, כ-30% מיקף מכירת הקוסמטיקה הסלקטיבית לאזרחי ישראל נעשה מחנויות הדיוטי פרי (כ-400 מיליון שקל).

בעתירה נטען כי באופן זה דיוטי פרי יכולה למכור מוצרים במחירים נמוכים יותרף מכיוון שאינם כוללים את המס הקבוע בחוק ומוטל על שאר החברות בגובה 17%, ולמעשה הרכישה מתבצעת ממחסן בתוך שטח ישראל, בדומה לחברות קמעונאיות אחרות שהמוצרים שלהם אינם פטורים ממס.

מרשות המסים נמסר כי תגובתה הועברה לבית המשפט.