נחתם ההסכם שיאפשר כניסתם של עובדי בניין סינים לישראל

בשלב הראשון יגיעו לישראל כ-6,000 עובדי בניין מסין, וזאת במהלך חצי השנה הראשונה לקיום ההסכם ■ בהמשך מדובר על עוד אלפי עובדים עד לרמה של כ-20 אלף בסך-הכול

פועל בניין סיני / צילום: תמר מצפי
פועל בניין סיני / צילום: תמר מצפי

אחרי חודשים של דיונים ושנים של הבטחות נחתם היום רשמית ההסכם הבילאטרלי בין ממשלת ישראל לממשלת סין. פועל יוצא של ההסכם הוא שכעת יוכלו להגיע לעבודה בישראל אלפי עובדי בניין מסין.

בחודשים האחרונים קיים ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, מגעים להשלמת ההסכם עם ממשלת סין, והיום במהלך ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו, בו השתתף גם שר הכלכלה אלי כהן, נחתם ההסכם רשמית. על פי המתווה שנקבע בסופו של דבר, בשלב הראשון יגיעו לישראל כ-6,000 עובדי בניין מסין, וזאת במהלך חצי השנה הראשונה לקיום ההסכם. בהמשך מדובר על עוד אלפי עובדים עד לרמה של כ-20 אלף בסך-הכול.

נזכיר כי בשנים האחרונות קודמו הסכמים בילטרליים שונים, וזאת בעקבות החלטת ממשלה שהתקבלה בשנת 2011 וקבעה כי העסקת עובדים תחת בקרה ופיקוח תאפשר שמירה על זכויותיהם. החלטה זו קבעה שעובדים יגיעו לישראל רק במסגרת הסכם בילאטרלי שיוכל למגר את תופעת דמי התיווך ותופעת הסחר בבני אדם שהייתה נפוצה בעבר בתחום זה, הן בישראל והן בחו"ל.

בגלל החלטת הממשלה לא הונפקו ויזות חדשות לעובדי בניין מסין עד שלא ייחתם הסכם. בינתיים, מעט הפועלים הסינים שנשארו בישראל הפכו למבוקשים על ידי הקבלנים הישראלים ומחיר העסקתם עלה בהתאם.

כעת, בענף הנדל"ן מקווים שלאחר חתימת ההסכם תגדל מצבת העובדים הזרים מסין בפרויקטים מה שלטענת הקבלנים וגם משרד האוצר ומטה הדיור יוכל לסייע להגדלת התפוקה בענף ואף לסייע בהפחתת המחירים.

"אחרי מאמצים שנמשכו יותר משנה וחצי נחתם היום ההסכם. מדובר בזריקת מרץ לפתרון משבר הדיור", כך אמר שר האוצר משה כחלון.

שר הכלכלה, אלי כהן: "החתימה על ההסכם היום, היא צעד נוסף לפתרון משבר הדיור. היום מדינת ישראל מסוגלת לבנות כ- 40 אלף יחידות דיור בשנה והיעד שלנו הוא להגיע ל60 אלף יחידות דיור בשנה".

שר הפנים, אריה דרעי: "תקופה ארוכה אנו נמצאים במשא ומתן עם ממשלת לסין והחתימה על ההסכם מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בכל ענף הבניין ויסייע בפיקוח ובליווי העסקת עובדי הבניין מסין. תם הפרק העגום של גביית דמי תיווך לא הגיוניים ממי שמגיע לעבוד בישראל״.