אסד מרים ראש בחסות רוסיה

אם תתקפו אותי, הו ציונים, יש לכם עסק עם פוטין

בשאר אסד / צילום: רויטרס
בשאר אסד / צילום: רויטרס

השקר שנתפר בארמונו של נשיא סוריה, בשאר אסד, אף לא היה מתוחכם במיוחד, אבל חדר היטב לאוזניהם של מיליוני סורים וערבים. ארבעה מטוסים ישראליים חדרו לשטח סוריה אור ליום שישי, טען צבא אסד בהודעה רשמית. כוחותינו, כך לפי ההודעה, ירו לעברם והצליחו לפגוע באחד, שהמשיך את מעופו והתרסק בשטח ישראל. מן ההודעה משתמע, כי הם, הישראלים, מסתירים את שרידי המטוס, ואיתם את האמת.

אין זו הפעם הראשונה שבה מפרסם הארמון הסורי בדיות כלפי ישראל. אפשר להירגע: הוא לא השקרן היחיד באזור. כולם מלהטטים בעובדות, אבל יש שעושים את זה בתחכום רב, ויש שנוהגים כילד שגנב ממתק ונתפס, אבל מצליח להסתיר את הסומק בלחיים.

לאסד לא אכפת שכאן בישראל חושבים שהוא משקר. המונים בסוריה מאמינים, שאכן כוחותיו הפילו מטוס ישראלי, וכי צה"ל מסתיר את האמת. הרווח של אסד מיידי. שליט סוריה מצטייר כמי שהשיב אש, עקץ את הציונים, ורץ לספר לחבר'ה. ואם ככה הוא נוהג בישראל, ביכולתו להכאיב שבעתיים לאויביו האמיתיים - אל-קאעידה ודאע"ש.

לו הייתה הפרשה הזו מסתיימת בהפלה שלא קרתה, מילא. אבל שם היא רק החלה. מאותו רגע שדמשק גילתה את מטוסי חיל האוויר פועלים בשטחה, היא פעלה בכמה חזיתות, תוך הפגנת ביטחון עצמי שלא אפיין את משטר הבעת' הסורי במהלך שנות המלחמה.

לעבר המטוסים אכן נורתה אש - מעשה חריג כשלעצמו. בדיעבד, התברר כי הירי היה מסוכן, ואלמלא יורט אחד הטילים, הוא היה נופל בבקעת הירדן.

את המערכה המשיך המשטר הסורי בשדה הדיפלומטי, וגייס לטובתו ללא היסוס את אמא רוסיה. "הם יודעים לטפל בישראלים", אמר על מוסקבה שגרירו של אסד באו"ם, בשאר ג'עפרי. "אם הם (ישראל) ימשיכו ככה, עלול לקרות עימות בין רוסיה לישראל".

אתמול (ב'), למחרת הצהרות שגרירו באו"ם, נפגש אסד עם עיתונאים רוסים, והניח בידיהם סדרת הצהרות שממנה עולה מסקנה ברורה: דמשק, המותקפת, שעד לאחרונה נלחמה על חייה, גידלה שרירים ונוצות, ואינה מוכנה להיות שק-החבטות של שכניה. "סוריה בונה על מוסקבה, שתמנע מישראל כל תקיפה עתידית בשטחה", אמר אסד לאורחיו הזרים. ובמילים אחרות: אם תתקפו אותי, הו ציונים, יש לכם עסק עם פוטין.

ביטחונו הרב של אסד נובע מסדרת הצלחות בשדה הקרב, שרשמו צבאו וידידיו בשנה האחרונה. אחרי שניבאו לו גורל דומה לזה של סדאם, אסד מחזיר את השליטה לידיו ברוב מעוזי העימות עם שונאיו, והופך לבנה המועדף של אמא רוסיה. אסד לא היה מאיים על ישראל בשוט הרוסי, אלמלא קיבל לכך אור ירוק מפוטין, או לפחות הבנה מצדו למעשהו.

גם על ארה"ב אסד איים, ערב המערכה לשחרור מעוז דאע"ש בעיר א-ראקה. אם מדינה כלשהי תתקוף בשטחנו ללא תיאום והסכמה, אמר נשיא סוריה, וכיוון את דבריו לכוחות האמריקניים, ייתפס הדבר כפלישה. מוסקבה לא הכחישה, ולא יצאה להרגיע את אסד, מה שמעיד על הסכמתה בשתיקה לדבריו.

ההתרחשויות האלה מולידות מתיחות ביחסים בין מוסקבה לירושלים, והן מקשות מאוד על צה"ל בבואו לתקוף שוב, בזמן הקרוב, את מאגר הטילים המסוכנים של חיזבאללה, בטרם יועבר ללבנון מסוריה.

ולמרות זאת, בעייתה הישירה של ישראל איננה סוריה, אלא חיזבאללה. הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט, הופיע אתמול בכנס לזכרו של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, במכללת נתניה, וקבע, כי "חיזבאללה מצויה במשבר כלכלי ובמשבר מנהיגותי".

מעניין שהתנועה השיעית שרויה במשבר הישרדות מרגע לידתה לפני 35 שנה ועד ימינו. והנה, למרות המשבר, היא חיה ובועטת, וממשיכה להתפיח את מחסני התחמושת שלה בנשק מסוכן מאוד עבור ישראל.

בשנים האחרונות יצא צה"ל לסדרה של תקיפות ליליות על מאגרי תחמושת של חיזבאללה, ושב מהן בשלום. והנה כמעט בן-לילה חזרה המציאות לאחור. עתה, לפני כל גיחת תקיפה כזו, יחכו לה טיל סורי, בולדוג רוסי, וחשבון פתוח עם חיזבאללה.

■ הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל.