גורם בתאגיד על מינוי גאולה אבן: "החלטה מקצועית ונקייה"

בתאגיד השידור אומרים כי אבן חתמה על החוזה רק בשבוע שעבר, וכי הם הודיעו אתמול על מינויה למגישת המהדורה המרכזית מחשש שהדבר ידלוף לתקשורת - ובלי קשר למשבר הפוליטי סביב התאגיד

גאולה אבן / צילום: יח``צ-דוד וינוקור
גאולה אבן / צילום: יח``צ-דוד וינוקור

יממה לאחר ההכרזה של תאגיד השידור על מינויה של גאולה אבן למגישת מהדורת החדשות המרכזית, וכשברקע נמשך המשבר הפוליטי סביב גוף השידור החדש, התייחס היום (ג') שר האוצר משה כחלון לנושא, בעוד מנגד בתאגיד הודפים את הביקורת שהופנתה אליהם בעניין עיתוי ההודעה על המינוי.

כחלון נשאל בכנס של "דה מרקר" על ההודעה אתמול, ואמר "גאולה היא בת זוג של חבר טוב שלי, גדעון (השר לשעבר, גדעון סער, י"כ). אין לי ספק שראשי התאגיד ישבו כמה חודשים, שקלו, הפכו, חשבו, בחנו והגיעו למסקנה שהם רוצים אותה. מסקנה מקצועית לחלוטין, אני לא יכול להתעלם ממנה", הוא אמר בחיוך מלגלג לקול צחוקו של הקהל.

מנגד, בתאגיד הדפו היום את הביקורת, והזכירו את השתלשלות העניינים מהצד שלהם. אבן, מגישה ותיקה בערוץ 1 שנמצאת כעת בחופשת לידה, סיכמה על הצטרפות לתאגיד כבר בנובמבר. אז עוד נערכו שם לעלייה לשידור בינואר, לפני שהחוק שונה על-ידי הממשלה, ועל-פי גורמים בתאגיד, אבן הודיעה להם כי אינה מעוניינת להתחייב לתפקיד תובעני כמו הגשת המהדורה 4 ימים בשבוע. זאת, אף שברור היה שהיא המועמדת המרכזית לתפקיד הזה.

בינתיים, עליית התאגיד לשידור נדחתה לסוף אפריל, ובשבועות האחרונים שינתה אבן את דעתה, ובשבוע שעבר היא חתמה סופית על חוזה כמגישת המהדורה.

כפי שדווח כאן אתמול (ב'), היום מתחילים בתאגיד בסדרת ישיבות שנוגעות לאופי המהדורה המרכזית, והחשש היה כי אם ייערכו ישיבות כאלה בהשתתפותה של אבן, הידיעה על מינויה ממילא תדלוף לתקשורת. לכן העדיפו שם לבשר אתמול באופן רשמי על המינוי - וזאת, לטענת הגורמים, ללא כל קשר למשבר הפוליטי.

"בניגוד לכל תיאוריית הקשר, באמת מדובר בהחלטה מקצועית ונקייה, לאור העובדה שאנחנו פחות מ-40 יום לפני השקה, ואנחנו צריכים לעמוד ביעדים", אמר היום ל"גלובס" גורם בתאגיד.

על הטענה שאבן היא רעייתו של השר לשעבר גדעון סער, שעל-פי הערכות מתעתד לחזור לפעילות פוליטית בתקופה הקרובה, משיבים בתאגיד: "למה היא צריכה לשלם מחיר על אפשרויות היפותטיות שיקרו או לא יקרו? אם וכאשר זה יקרה, נפתור את זה. אנחנו לא יכולים לנהל תאגיד על-פי ספקולציות".

"ניתן מענה לעובדי הרשות"

בחזרה לדבריו של כחלון היום בכנס: "לא נכון ללכת לבחירות על תאגיד התקשורת, אבל יחליטו על בחירות - יהיו בחירות, אני ערוך לכל תרחיש וארוץ עצמאית", אמר שר האוצר בהתייחס להתפתחויות הפוליטיות.

כחלון אמר כי איש לא דיבר אתו על מינוי או הדחה של עיתונאים בתאגיד, אך הוסיף כי לא ייתן את ידו לפגיעה בדמוקרטיה או בשידור הציבורי. "העמדה שלי לא השתנתה - אני נגד הוצאה ציבורית נוספת. מהנתונים שקיבלתי אתמול, הפעלת רשות השידור יקרה ב-300-400 מיליון שקל יותר מהפעלת התאגיד".

כחלון נשאל לגבי הזגזוג של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא התאגיד, ואמר: "הסיכום שקיים מבחינתי הוא הסיכום מיום חמישי. אני לא נכנס לדברים תיאורטיים. לי הוא אמר 'הסיכום בעינו עומד'".

לגבי עובדי רשות השידור, כחלון אמר כי הוא תומך בהגדלת מספר העובדים שייקלטו בתאגיד. "אבי ניסנקורן מאוד חזק בעניינים, ואין לי ספק שניתן להם את המענה, כי הם לא אשמים בכל מה שקרה. הייתי עושה אותו דבר עם עובדי מפעל תמרוקים בירוחם. הכול מתגלגל למשרד האוצר, וצריך לדעת להתמודד עם הדברים האלה".

כחלון נשאל אם אינו חושש שהקרב על התאגיד יפגע בו פוליטית על רקע הירידה בסקרים, והשיב: "אני לא חושש 6, 7, 8, 10, 11 מנדטים - מה שיבוא, יבוא. אם אצטרך לשלם מחיר פוליטי, אסתכל לציבור בעיניים. מי שלא הצביע לי בפעם הקודמת, לא יצביע לי גם הפעם. מקסימום ניקח אוטובוס הביתה לחיפה. זה לא מפחיד אותי".

לגבי נושא הדיור אמר כחלון כי להערכתו אם חוק המיסוי על דירה שלישית ייפסל בבג"ץ - לא ניתן יהיה לחוקק אותו מחדש. על מחירי הדירות אמר: "אני מרגיש שאנחנו בכיוון הנכון. אפילו השיח בתקשורת השתנה, וניתן את המענה לזוגות הצעירים, ובסוף התהליך גם מחירי הדירות יירדו. אני רגוע. אנחנו רואים את התפנית במחירי הדיור כל יום".

נאומו של כחלון הופרע שוב ושוב על-ידי קריאות ביניים מצד עובדי מפעל חיפה כימיקלים ומצד עיתונאים תומכי התאגיד, אך שר האוצר שמר על ארשת נינוחה והרבה להתבדח, בין היתר על הודעת טקסט שקיבל אתמול לדבריו מיו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד.