רשות המים: שנת בצורת נוספת עלולה לגרום למשבר מים חמור

כמויות הגשם בחורף החולף עמדו על כ-75% מהממוצע הרב-שנתי ■ "להוציא את חודש דצמבר, שהיה גשום עם אירועי הצפות ושיטפונות, תחילת עונת הגשמים הייתה יבשה בצורה קיצונית"

תחת שתייה, ברז / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
תחת שתייה, ברז / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

רשות המים מזהירה כי שנת בצורת נוספת עלולה לגרום למשבר מים חמור ולפגיעה במקורות המים, למרות התגבור המשמעותי של מערך ההתפלה. במסגרת הסיכום השנתי של הרשות בתום עונת הגשמים, נמסר כי כמויות הגשם בחורף החולף עמדו על כ-75% מהממוצע הרב-שנתי.

סיכום עונת הגשמים מיועד בין השאר כדי לבחון את המצב ההידרולוגי במקורות המים השונים, ולתכנן את תפעול משק המים לשנה הקרובה. על פי הודעת הרשות, הסיכום מלמד על שונות ניכרת בפריסת המשקעים. "בצפון הארץ מדובר בשנה הרביעית ברציפות בה כמויות המשקעים נמוכות מהממוצע, ואזור זה סובל מבצורת חריפה כבר תקופה ארוכה".

לפי הרשות, "להוציא את חודש דצמבר, שהיה גשום עם אירועי הצפות ושיטפונות, תחילת עונת הגשמים (אוקטובר-נובמבר 2016) הייתה יבשה בצורה קיצונית, עם התאדות מוגברת אשר גרמה לגידול ניכר בצריכת המים במגזר החקלאי (השקיה) והעירוני (גינון, נוי), גידול אשר לא נרשם כבר מספר שנים.

"גם החודשים ינואר-מרץ התאפיינו במגמה של יובש - בעיקר פברואר אשר ניפץ שיאים היסטוריים של יובש בצפון - ושוב נרשמה מגמת גידול בשימוש במים", זאת משום שחקלאים ובעלי גינות נאלצו להתחיל להשקות כבר בפברואר, הגשום בדרך כלל. כך, צריכת המים להשקיה עלתה ב-130 מיליון קוב במבט שנתי.

עוד מוסרת רשות המים כי למרות המדיניות של הפסקה כמעט מוחלטת בשאיבת המים מהכנרת, מפלס המים באגם נמצא עדיין מתחת לקו האדום התחתון, והוא צפוי להמשיך לרדת בשיעורים גדולים בחודשים הקרובים, ובעיקר בקיץ, שבימיו החמים יש אידוי של כסנטימטר ביום. אקוויפרי החוף וההר גם הם במצב לא טוב וצפויים להגיע עד סוף הקיץ לקווים האדומים שלהם.