המאבק על האפיקים ביום שאחרי פיצול ערוץ 2 מגיע לשימוע

לאחר שבזכיינית רשת פנו כדי לבחון מחדש את העברת ערוצים 2 ו-10 לאפיקים 12-16 בממירי yes והוט החל מנובמבר, יתכנסו שני גופי הרגולציה הרלוונטיים כדי להכריע בבקשה ■ ההחלטה אמורה להתקבל עד 30 באפריל

הקרב על מספרי האפיקים שאליהם יעברו שתי זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, וערוץ 10 החל מנובמבר השנה יגיע בשבוע הבא לשימוע, אותו יערכו מועצת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין.

כזכור, על-פי החוק הקיים, עם פיצול ערוץ 2 אמורות 3 החברות לעזוב את האפיקים הנוכחיים שבהם הן נקלטות בממירי yes והוט - קשת ורשת באפיק 22, ערוץ 10 באפיק 10 - ולעבור לאפיקים 12 עד 16. בהתאם לכך, ברשות השנייה כבר נערכים בימים אלה לקיים מכרז בין הגופים על מספרי האפיקים החדשים.

אולם, כפי שפורסם ב"גלובס", לאחרונה פנה מנכ"ל רשת, אבי צבי, אל מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר וליושבות-הראש של שני גופי הרגולציה הרלוונטיים - הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, שמפקחת על ערוצים 2 ו-10; ומועצת הכבלים והלוויין, שמפקחת על yes והוט - בבקשה לבחון מחדש את המעבר לאפיקים 12-16.

על-פי החוק, הסמכות לדון בבקשה מצויה בידי הרשות השנייה, שבראשה עומדת אוה מדזיבוז'; ומועצת הכבלים והלוויין, שבראשה עומדת ד"ר יפעת בן-חי-שגב. בהתאם לכך, בתחילת השבוע ייערך כאמור שימוע בנושא בנוכחות יושבות-הראש של שתי המועצות, נציגי הערוצים ונציגי yes והוט.

באופן טבעי, ההנחה היא שכל אחד מגופי הרגולציה יהיה קשוב יותר לגופים שעליהם הוא מפקח. בשלושת גופי הברודקאסט לא מתלהבים מהאפיקים הלא אטרקטיביים שקבועים כיום בחוק, בעוד yes והוט לא מתלהבות מחקיקה שתיטול מהן את האפיקים החד-ספרתיים שנחשבים אטרקטיביים גם מבחינה מיתוגית.

אם בעקבות השימוע שיערך ביום שני לא תתקבל הכרעה, הנושא צפוי לעלות למשרד התקשורת, שבראשו עמוד כיום מממלא-מקום השר, צחי הנגבי, כדי שזה יכריע בסוגיה. בכל מקרה, על-פי החוק הנוכחי, ההכרעה צריכה להתקבל עד 30 באפריל, כדי שהגופים יוכלו להתחיל להיערך ולמתג את עצמם וליצור בקרב הציבור מודעות למעבר.

גם ללא מעבר האפיקים, פיצול ערוץ 2, כך ששוק הטלוויזיה יורכב מ-3 ערוצי ברודקאסט, מהווה איום גדול על תעשיית הטלוויזיה המקומית. כבר כיום מצבם הכלכלי של שלושת הגופים הוא בעייתי, ואף שכולם מסכימים כי הענף כולו יסבול מכך, ולמרות מגעים שנערכו בעבר כדי לפתור זאת - נכון לעכשיו לקראת סוף השנה צפויים לפעול 3 ערוצים שישדרו 7 ימים בשבוע. במקרה כזה המאבק הגדול צפוי לנוע סביב הניסיון לרשת את אפיק 22, שכיום משמש "מסך הבית" של הצופה הישראלי. 

לאחרונה פורסם ב"גלובס" כי גם מנכ"ל ערוץ 20, אבי בר, פנה למשרד התקשורת ולגורמי הרגולציה בקשה להיכלל בתוך רצף הערוצים שאליו יועברו בסופו של דבר שלושת ערוצי הברודקאסט. בר ציין בפנייתו כי "בשוק שבו כללי המשחק נקבעים על-פי עוגת פרסום שהולכת וקטנה, אין ספק שהערוצים מבוססי הפרסומות, דוגמת ערוצים 20, 2, 10 ודומיהם, ראויים למיקומים המאוגדים כולם יחד, באופן רציף, אחיד ואטרקטיבי".