הסתירות בתצהיר של ניסנקורן: יו"ר ההסתדרות נתפס בשקר?

תגובת המדינה לבית המשפט לעבודה מתארת מציאות שונה לחלוטין מזו המשתקפת בתצהיר של יו"ר ההסתדרות ■ מההסתדרות נמסר כי היא עומדת מאחורי הדברים

אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים
אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים

תצהיר שהגיש לבית הדין הארצי לעבודה יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לקראת הדיון הקרוב בהליך לקביעת ארגון העובדים היציג בנמל אשדוד, נסתר על ידי תגובת המדינה. בדיון, שיתקיים ביום ראשון הקרוב, ייחקר ניסנקורן על ידי עורכי הדין של ההסתדרות הלאומית והוא צפוי להיות מעומת עם הסתירות בין הגרסאות.

בתצהיר, כמו גם בדיון הראשון בהליך בתחילת פברואר, מהלך ניסנקורן בין הטיפות: מחד, הוא מחויב להציג הישגים רבים, שיוכיחו לעובדי הנמלים שנלחם עבורם; ומאידך, כדי להצדיק את טענת המניעות, שמקשה על החלפת ארגון עובדים במהלך מו"מ, הוא צריך להדגיש שהדיונים על נמל אשדוד עדיין נמשכים, בעיקר בסוגיית הקביעות של עובדי דור ב', שהיוותה את המניע למרד נגדו.

"בינואר 2016 נחתם הסכם עקרונות בין ההסתדרות למדינה ובו הושגו הישגים בשווי מיליארדי שקלים שעניינם הכשרת נמל אשדוד לתחרות מול הנמל הפרטי, והגנה על זכויות עובדי הנמל", כותב ניסנקורן בתצהיר. "הצדדים היו צריכים לחתום על הסכם קיבוצי מפורט בהמשך להסכם העקרונות. כיום מנהלים הצדדים משא ומתן קיבוצי לצורך חתימה על הסכם קיבוצי מפורט זה, תוך שההסתדרות עומדת על דרישתה למתן ביטחון תעסוקתי לעובדי דור ב'... הסכנה הטמונה באי-היעתרות לבקשת ההסתדרות ברורה. משמעותה איון כל ההישגים שהושגו עד כה והחזרת 'הגלגל' שנים לאחור.

"קיימים נושאים נוספים שטרם הוסכמו, והצדדים שוקדים על השגת סיכומים גם בהם במסגרת המו"מ הקיבוצי להסכם. לאחרונה ניפצה ההסתדרות את ההתנגדות העקרונית המהותית של המדינה נגד הסדרת הנושא; קבלת הבהרות לגבי הקצאת השטחים בנמל לקראת ולאחר הרפורמה; דרישת ההסתדרות שהעברת פעילות מחלקת הים תהיה לחנ"י".

"בינואר 2016 הסתיים המו"מ"

בתגובת המדינה, שכתבה סגנית מנהלת המחלקה למשפט עבודה בפרקליטות, עו"ד מיכל לייסר, מתוארת גירסה שונה לחלוטין מהדברים בתצהיר של ניסנקורן. על פי התגובה שהוגשה בתחילת השבוע, החתימה של ניסנקורן ושר התחבורה ישראל כץ על הסכם העקרונות ב-31 בינואר 2016 היוותה סוף פסוק בכל הנוגע לנמל אשדוד.

חיזוק לגרסה זאת נמצא בהודעת משרד התחבורה לעיתונות מאותו יום, בה נכתב כי שר התחבורה ישראל כץ וניסנקורן חתמו "על הסכם הרפורמה בנמל אשדוד". בתוך ההודעה מופיע ציטוט של ניסנקורן: "אני רוצה לברך את עובדי נמל אשדוד שהפגינו בגרות ונחישות לאורך תהליך המשא ומתן. אנו נירתם להשלמת הרפורמה גם בנמל חיפה".

חיזוק נוסף לסגירת המו"מ על אשדוד ניתן חודש לאחר מכן בבית הדין לעבודה, בה מסרה ההסתדרות כי "התנהל בנמל אשדוד משא ומתן, במסגרתו הושגו הסכמות עקרוניות אשר כעת יש לתרגמן לכדי הסכם מפורט". המדינה מסרה כי הבשילו "הבנות בין נציגי המדינה לבין נציגי הנהלת חברת נמל אשדוד, נציגי ההסתדרות ונציגי ועד עובדי נמל אשדוד".

על פי תגובת המדינה, הצדדים השיבו לשאלת בית הדין על מחיקת ההליך כי לא ניתן לעשות זאת עדיין, בשל התמשכות המו"מ בנוגע לנמל חיפה. "הנה כי כן", כותבת לייסר, "בינואר 2016 סיימו הצדדים את 'נתיב הסכסוכים' ועברו לשלב הניסוחים - בכל הנוגע לנמל אשדוד". בהמשך היא מתארת את נושאי סעיפי הסכם המסגרת, ומציינת במיוחד את סעיף ד', הקובע כי התנאים שסוכמו בנוגע לעובדי נמל אשדוד יעודכנו רק אם עובדי נמל חיפה ישיגו תנאים טובים יותר בנושאים המשותפים לשני הנמלים. "מכלל הן נשמע לאו", כותבת לייסר, כלומר - עדות לסיום המו"מ על נמל אשדוד.

בהמשך מתייחסת לייסר לדברי ניסנקורן בתצהיר על הנושאים שטרם סוכמו, ובעיקר הקביעות לדור ב': "יובהר, כי סוגיה זו עמדה על שולחן המו"מ. אך בסוגיה זו הוסכם שלא יהיה שינוי במצב הקיים בכל הנוגע לביטחונם התעסוקתי של עובדי דור ב'... אין כל יסוד לטענה כי מדובר בנושא 'שטרם הוסכם' ושיש להמשיך ולדון בו לאחר החתימה על הסכם העקרונות".

בהמשך תגובת המדינה מוסיפה לייסר כי גם טענתו של ניסנקורן בתצהיר לפיה טרם הוסכם בעניין "דרישת ההסתדרות שהעברת מחלקת הים תהיה לחנ"י" ולא לחברה-בת אינה נכונה, משום שבהסכם נקבע מפורשות כי פעילות מחלקת הים תעבור ל"חברת בת של חברת נמלי ישראל".

מההסתדרות נמסר בתגובה כי היא עומדת מאחורי הדברים, ברוח הדברים שאמר עו"ד שי תקן שייצג אותה השבוע בדיונים על החזרת עובדי הנמלים השובתים לעבודה. "לגבי הסוגיה של דור ב', זה סמנטיקה והתפלפלות. זה שפורמלית הנושא הזה פתוח מול חיפה ויחול לאחר מכן גם על נמל אשדוד - זה נכון, אבל זה הנושא המרכזי שפתוח מזה חודשים".

בהסתדרות מפנים גם לדברים שאמרה השבוע עו"ד לייסר בביה"ד לעבודה, אגב ניסיונות ההסתדרות בחודשים האחרונים לקיים מו"מ בנושא. "סיום הפגישה הלפני אחרונה עסק באיך מייצרים פתרון הולם. כלומר, התחיל דיבור, לא הייתי קוראת לזה ניפוץ, אבל אנו לא במבוי סתום".