אי-בהירות בבג"ץ בנושא חוק מיסוי דירה שלישית

לפני שבוע וחצי הודיעה רשות המסים כי היא דוחה את מועד החובה בדיווח הקשור לחוק מיסוי דירה שלישית ■ בג"ץ טרם פרסם החלטה בנוגע לבקשת הדחייה של המדינה והכנסת, למרות שיום חמישי היה המועד האחרון לכך

חוק דירה שלישית/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חוק דירה שלישית/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אי-בהירות בנוגע לדיון בבג"ץ בנושא מס דירה שלישית: בשבוע שעבר, ביום חמישי האחרון, היו המדינה והכנסת אמורות להגיש את עמדתן לבג"ץ, וזאת לאחר הדיון שהתקיים בנושא לפני כחודש.

מספר ימים לפני מועד הגשת התגובות ביקשו הן המדינה והן הכנסת דחייה של כשבועיים במתן ההתייחסויות לבג"ץ. העותרים השונים, שקיבלו גם הם את הבקשות לדחייה, התנגדו למהלך ודרשו מבית המשפט שאם יסכים לדחייה, ייתן צו ביניים שיקפיא את החוק.

עם זאת, למרות שמועד הגשת התגובה לבג"ץ כבר חלף, והתייחסויות המדינה והכנסת לא הועברו, בית המשפט טרם קיבל כל החלטה הנוגעת לבקשת הדחייה.

נכון לרגע זה, לא ברור אם בג"ץ יאשר את הדחייה שכבר מתקיימת בפועל, וכמה הארכה תינתן למדינה ולכנסת. במקביל, גם מועד לדיון נוסף בנושא טרם נקבע, כמו גם הרכב השופטים.

נזכיר כי לפני שבוע וחצי הודיעה רשות המסים כי היא דוחה את מועד החובה בדיווח הקשור לחוק מיסוי דירה שלישית. על-פי החוק, שנכנס לתוקפו בתחילת השנה, היו צריכים בעלי הדירות המרובות (מעלי זכויות ב-2.5 דירות ויותר) לדווח לרשות המסים עד סוף חודש מארס. עם זאת, בשל אי-הוודאות בכל הנוגע לחוק ולגורלו בהבג"ץ, ברשות המסים החליטו לדחות את מועד הדיווח ב-3 חודשים לסוף חודש יוני.

במקביל, באותו הדיווח של רשות המסים נמסר מהרשות כי חלק מהציבור הרחב כבר נוהג בחוק כאילו הוא מעשה עשוי, כאשר מאות בעלי דירות כבר החליטו למכור את הדירות הנוספות שבבעלותם ואף להגיש לרשות המסים דרישה לנצל את ההטבה שהחוק מאפשר. מדובר בהטבה הכוללת מענק בגובה של עד 85 אלף שקל למוכר דירה להשקעה, שיקוזז ממס השבח שיהיה עליו לשלם בעקבות המכירה.

נזכיר כי הטבה זו הותנתה בחוק המקורי בכך שבעלי הדירות הנוספות ימכרו את הדירות עד סוף אוקטובר 2017. כעת, ככל שהזמן עובר, והנושא לא מתברר בבית המשפט, אי-הוודאות לגבי החוק רק גדלה, וכפועל יוצא מכן - גם אי-הוודאות לגבי אותן ההטבות שהחוק אמור להעניק למי שימכור את הדירה.