החל מאפריל: מערכת לניטור סלמונלה בביצים לפני שיווקן

המהלך מגיע בעקבות ריבוי הפרסומים והביקורת התקשורתית על חיידק הסלמונלה ■ הבדיקה תיעשה לפני השיווק לרשתות הקמעונאיות ■ עד כה הבדיקות היו אקראיות ולא רציפות

תבנית ביצים / צלם: איל יצהר
תבנית ביצים / צלם: איל יצהר

מתיישרים לפי התקן האירופי: בעקבות ריבוי פרסומים וביקורת תקשורתית על מצב התברואה בלולים וחשיפת תפוצתו הנרחבת של חיידק הסלמונלה בביצים, מערכת ניטור תיכנס לפעילות החל מחודש אפריל הקרוב ותאפשר גילוי זיהום טרם שיווק הביצים - כך לפי מסמך שהופץ למגדלי ביצי המאכל על-ידי המועצה לענף הלול.

המערכת כבר נמצאת בתקופת הרצה, והיא צפויה להיכנס לפעילות מלאה מיד אחרי חג הפסח. ניטור הביצים יפעל לפי המפתח המקובל בארצות האיחוד האירופי, לפיו נעשית בכל להקה בדיקה לניטור הלשלשת בכל 15 שבועות. הבדיקות נדגמות ומובאות על-ידי המגדלים, כאשר אחת לשנה מתבצעת בדיקה על-ידי השירות הווטרינרי.

על-פי המסמך, במהלך השנים האחרונות נערכו בדיקות אקראיות בלבד בלהקות שמטילות ביצים למאכל, בהן לא התגלו זנים אשר דורשים מניעת הגעת הביצים לשיווק. הבדיקות הללו "אקראיות ואינן מספקות לציבור ולמגדלים את הביטחון המקובל בעולם המערבי להעדר מוחלט של סלמונלה. החל מהימים הקרובים יתחילו דוגמים מטעם המועצה לבקר בלולים, בתאום מראש עם המגדלים, כדי לאסוף דגימות לשלשת ולהעבירן למעבדה".

כעת הכוונה היא להרחיב את הבדיקה ולהיצמד לתקן האירופי. על-פי המסמך, בשירות הווטרינרי צפויים להכניס ניטור גם בשלוחת ההטלה. על-פי תוכנית זו נעשית בכל להקה בדיקה לניטור הלשלשת כל 15 שבועות. הבדיקות נדגמות ומובאות על-ידי המגדלים. אחת לשנה מתבצעת בדיקה על-ידי השירות הווטרינרי, והיא מחליפה את בדיקת המגדל באותו מועד.

במסמך שהופץ למגדלי הביצים נכתב: "אתם בוודאי קוראים את הביקורת התקשורתית על היעדר תוכנית ניטור שיטתית... לנוכח הניסיון שנצבר, במועצה החליטו להתחיל בבדיקות הניטור בהקדם האפשרי כדי להסיר כל עננה מעל מטילות ביצי המאכל, והיה ותימצא להקה נגועה, היא תשחט מיידית כדי למנוע הפצת ביצים נגועות לציבור".

סלמונלה הוא אחד מזיהומי מערכת העיכול הנפוצים ביותר בבני אדם ובבעלי חיים, הנישאים בין היתר על-ידי עופות. במקרה הקל יגרום חיידק הסלמונלה לשלשולים, והוא עלול לגרום לזיהום חמור.

כדי למנוע הפצת אותם סוגי הסלמונלה העלולים לפגוע בבני אדם, מקובל בתעשיית העופות והביצים בעולם המערבי לנטר את השלוחות השונות לנגיעות באותם זנים, ובמקרה שהם מתגלים, למנוע את הפצת העופות או הבשר או הביצים לשיווק. בישראל מבוצע ניטור סלמונלה שוטף בכל שלוחות הרבייה, ואחת לכמה שנים, אם מתגלה להקה נגועה - היא מושמדת.

שוק הביצים מגלגל כ-2 מיליארד שקל, כאשר המגדלים המורשים משווקים כ-2 מיליארד ביצים בשנה. בשוק פועלים כ-15 משווקים מורשים, וצריכת הביצים עומדת על כ-250 ביצים לנפש לשנה.