ברוש על יונה יהב: "פופוליסט"; יהב על ברוש: "עסקן קטן"

(עדכון) - נשיא התאחדות התעשיינים וראש עיריית חיפה תקפו מילולית זה את זה, על רקע סגירת מכל האמוניה ■ היום הפגינו עובדי חיפה כימיקלים נגד הסגירה במחלף השלום בת"א ■ המאבק מחלחל גם לבחירות על ראשות ההסתדרות

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים / צילום: כוח לעובדים
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים / צילום: כוח לעובדים

עימות קשה בין נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, לבין ראש עיריית חיפה, יונה יהב, מסביב למשבר בחיפה כימיקלים בעקבות סגירתו הצפויה של מכל האמוניה: ברוש תקף היום (ג') את יהב בחריפות והגדיר אותו "פופוליסט", בשל מהלכיו לסילוק המכל ואף קרא לאנשי עסקים לא לפתוח מפעלים בחיפה.

בכנס כלכלי שהתקיים בנצרת עלית, הופיע ברוש לפני אנשי עסקים ותעשיינים ואמר: "במקום שיש ראש עיר שהפופוליזם ורק הפופוליזם מנחה אותו, כמו במקרה של המהומה מסביב למכל האמוניה -אל תהיו".

ברוש הוסיף ואמר: "אין לי בעיה שמכל האמוניה לא יהיה בחיפה, אבל אי אפשר לפנות אותו בלי לפתור את בעיית האמוניה במשק ולקבוע היכן יהיה המתקן הבא. יש בישראל 100 מפעלים שמשתמשים באמוניה, ואם לא תהיה להם אמוניה - הם ייסגרו. גם חדרי ניתוח וחדרי קירור לא יכולים לפעול בלי אמוניה. ראש עיריית חיפה יכול להחליט שהוא לא רוצה את המכל בעיר. קורה שעיר מתקרבת במשך השנים לאזור התעשייה, וקורה שצריך לעשות שינויים. על אותו ראש עיר לשבת עם השרים ועם הפקידים הרלוונטיים בירושלים ולייצר פתרון, ואז לבוא אל התושבים עם בשורה, להגיד מתי המכל ייסגר ולאן הוא יעבור. להוציא ילדים מבתי הספר במקום שילמדו כדי להפגין מול בית המשפט נגד מכל האמוניה - זה פופוליזם. לעיר כזאת אל תלכו - כי מחר יסגרו גם לכם את המפעל, בגלל שיש כמה תושבים שהרעש שיעשו המכונות שלכם יפריע להם".

יהב הגיב כעבור זמן קצר בחריפות על דבריו של ברוש והגדיר אותו "העסקן הקטן מרמת גן (מקום מגוריו של ברוש - י"א), שמטיף מוסר ליותר ממיליון תושבים בחיפה ובצפון".

לדברי יהב, "מדובר באחד המייצגים הכושלים בכל הזמנים של התעשייה הישראלית המפוארת. מי שלא השכיל להבין שאין תעשייה ללא חברה וללא שמירה על ביטחונה, ראוי שיניח את המפתחות. ברוש הוכיח שוב שאסור להפקיר את הצפון בידיו של עסקן קטן מרמת גן".

בשל הפגנת עובדי חיפה כימיקלים: צומת עזריאלי בתל-אביב נחסם

בזמן שיהב וברוש מתנגחים בתקשורת, הפגינו מאות מעובדי חיפה כימיקלים באחד מעורקי התנועה המרכזיים במדינה, מחלף השלום שבתל-אביב, ושיבשו במשך שעה ארוכה את תנועת המכוניות באזור. העובדים הגיעו עם 7 אוטובוסים, המתינו לשעת ההפגנה שקבעו ביניהם ואז חסמו את המחלף הסואן תוך שיבושי תנועה קשים. את מועד ההפגנה שמרו המפגינים בסוד והיא נערכה בלי אישור של המשטרה.

עובדי החברה מחו על הכוונה של הנהלת חיפה כימיקלים לזמן אותם לשימועים לפני פיטורים בשבועות הקרובים, עם סגירת מכל האמוניה. המפגינים נשאו שלטים שקוראים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתערב במהירות במשבר ולמנוע את פיטוריהם הצפויים ערב פסח. חלק מהעובדים ישבו על הכביש במשך דקות ארוכות וכוחות משטרה שהוזעקו למקום פיזרו את ההפגנה והסדירו את התנועה באזור.

חיפה כימיקלים פועלת בשני אתרים, במפרץ חיפה ובמישור רותם, ובשניהם מועסקים כ-900 עובדים. בוועדי העובדים בחברה טוענים כי עוד כ-600 עובדים ברחבי הארץ מתפרנסים בעקיפין מפעילות חיפה כימיקלים.

"אוזלת יד והזנחה פושעת"

המשבר בחיפה כימיקלים תפס גם את סדר היום בבחירות לראשות ההסתדרות הכללית, וזאת לאחר שהמתמודדת ח"כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני) תקפה את יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: "הלב נשבר על עובדי חיפה כימיקלים שהופקרו בידי הממשלה, הבעלים ובעיקר על ידי יו"ר ההסתדרות ששכח כליל מגורלן של 1,500 משפחות ונזכר בהן בציניות רק ערב הבחירות לראשות ההסתדרות".

אתמול הכריז ניסנקורן על סכסוך עבודה במשק בעקבות הכוונה לסגור את מכל האמוניה. על כך מסרה יחימוביץ', כי "ההצתה המאוחרת של יו"ר ההסתדרות היא בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי. שוב עובדי חיפה כימיקלים נפלו קורבן לאוזלת יד ולהזנחה פושעת של כל הגורמים. אני קוראת לראש הממשלה לא להמתין למכתבי הפיטורים, לחדול לרגע מהעיסוק בתאגיד ולפתור לאלתר את הבעיות הכרוכות בהפעלת האופציה הירדנית המסתמנת כפתרון מיטבי להמשך פעילות האמוניה".

מהמטה של ניסנקורן נמסר בתגובה: "העיתונאית היהירה שלי יחימוביץ', שלא פתרה משבר בחייה ורק הכניסה גופים אחרים למשברים, מטיפה מוסר ומנהלת קמפיין השחרה נמוך שלא מבוסס על שום מציאות. ניסנקורן פתר לאורך השנים מאות משברים, וגם בשעה זו הוא עושה למען העובדים בזמן שהיא עושה בתחום הטוויטים וההודעות. פתאום היא מתעניינת בכל מיני סוגי עובדים אחרי שבמשך שנים היא התנשאה עליהם. היא תמשיך בדרך הדיבורים וניסנקורן ימשיך בדרך המעשים".

מחר (ד') חיפה כימיקלים צפויה להגיש למשרד להגנת הסביבה את התוכנית המפורטת שלה לריקון מוחלט של מכל האמוניה. זאת, לאחר שבימים האחרונים החברה טענה כי היא עומדת בפני קושי טכני בריקונו המוחלט של המכל.

המשרד להגנת הסביבה עתיד למסור בשבוע הבא את עמדתו בנושא לבית המשפט המחוזי בחיפה, ולאחר מכן בית המשפט צפוי לתת פסק דין. עם זאת, גורמים שמעורבים בפרשת מכל האמוניה העריכו כי גם במקרה שבית המשפט יורה על ריקון מיידי של המכל - חיפה כימיקלים תמשיך לקיים מאבק משפטי עיקש באופן שיוביל לעיכובים נוספים בתכנית פינוי המכל.

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים / צילום: כוח לעובדים
 הפגנת עובדי חיפה כימיקלים / צילום: כוח לעובדים

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים / צילום: כוח לעובדים
 הפגנת עובדי חיפה כימיקלים / צילום: כוח לעובדים

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים / צילום: כוח לעובדים
 הפגנת עובדי חיפה כימיקלים / צילום: כוח לעובדים