האוצר: דיווח כוזב של שעות במכון התקנים; ההנהלה: "דיווחנו"

הסתייגויות באוצר להצעת תקציב המכון לשנת 2017 בגובה של כ-400 מיליון שקל, שתובא לישיבת הוועד הפועל של המכון הערב ■ מכון התקנים: "התקציב השנתי יוביל את המכון לעידן החדש כפי שקבעה הרפורמה בתקינה"

עידו סופר, רפרנט תעשייה ומסחר באגף התקציבים במשרד האוצר, פנה אתמול (ד') למכון התקנים ודרש להביא את הסתייגויותיו על הצעת תקציב המכון לשנת 2017 בגובה של כ-400 מיליון שקל, שתובא לישיבת הוועד הפועל של המכון הערב (ה') על ידי יו"ר מכון התקנים אורי דורי, אחרי שניסיון קודם להעביר את התקציב נכשל.

מכון התקנים מצוי בהליכי רפורמה ובה סעיף פיטורין של כ-380 עובדיןם מתוך 1,040 העובדים. הבעיה העיקרית של המכון היא גירעון של כ-150 מיליון שקל בעשור של 2005-2015, לעומת הכנסות של כ-200 מיליון שקל בעשור זה באגף התעשייה, שם המכון אמור לוותר על המעמד המונופוליסטי שלו במסגרת הרפורמה.

בין השאר טוען סופר, כי "קיימים מקרים בהם ישנו דיווח כוזב של מספר מעובדי המכון לעניין שעות עבודתם וקיימת בעייתיות לבצע פיקוח ובקרה לעניין זה". הוא דורש להעביר עניין זה בהקדם לוועדת הביקורת של מכון התקנים. סופר מתריע גם על אי תקינות בהוצאות הרכש, הנעשות באופן ידני ללא אפשרות תיעוד ובקרה תקציבית.

עוד טוען סופר, כי הצעת התקציב בנויה על הנחות יסוד כמו התייעלות משמעותית של 6 מיליון שקל בשל שינוי אירגוני באגף הבניין, אבל, לדבריו, "המבנה האירגוני החדש לא הוצג לוועדת הכספים ואינני יכול לסמוך את ידי על כך שהמספרים המוצגים בהצעת התקציב הינם ריאליים".

לדברי סופר, קיים חשש כי פעילות אגף התקינה תהיה גירעונית ב-2017, וכי קיים חשש שגם אגף איכות והסמכה "לא יסיים את שנת התקציב בצורה מאוזנת". עוד הוא טוען, כי תוכנית ההשקעות של המכון בגובה 16 מיליון שקל נעשית ללא קריטריונים ובדיקת ההשקעות לפני הבאתם לוועד הפועל, מה שמביא לביצוע נמוך לעומת מסגרת התקציב המאושרת.

לסיכום טוען סופר, כי "עולה חשש סביר לכך, שהצעת התקציב לא תשקף את הביצוע בפועל, למרות טענות אנשי הכספים ואמירה מפורשת של המנכ"ל פנחס שחר, כי הוא עומד מאחורי המספרים בתקציב המתבקש".

סופר אומר, כי את התקציב ל-2017 ניתן לאשר בכפוף למספר התניות, כמו דיווח חודשי של ביצוע הוצאות והכנסות בפועל, התרעה על חשש לירידה ברווח התפעולי, בדיקה ספציפית של כל השקעה והצגת תוכנית אסטרטגית.

מכון התקנים מסר בתגובה כי המכון הוא שדיווח על תופעת הדיווחים הכוזבים ומסר: "מכון התקנים עומד בפני שינוי ארגוני שמטרתו התייעלות. במסגרת זו הכינו יו"ר ומנכ"ל המכון בשיתוף המנהלים תקציב שנתי שיוביל את המכון לעידן החדש כפי שקבעה הרפורמה בתקינה. התוכנית תוקצבה ונמצאת כעת בהליכי אישור. התקציב שאושר על ידי ועדת הכספים יחד עם הערותיו של עידו סופר ושל חברים אחרים בוועדה, יעלה לדיון היום בישיבת הוועד הפועל של המכון".