גבייה חד-צדדית

האבסורד הגלום בהצהרות רשות המסים על "מס אמת"

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

בימים האחרונים התראיין ב"גלובס" משה אשר, מנהל רשות המסים, על "המהפכה הטכנולוגית" שעברה ושעוברת רשות המסים. מתברר, כי בשנתיים האחרונות עמלים ברשות על פרויקט נרחב, שבעזרתו ניתן לאסוף מידע רב על הנישומים, לייעל את עבודת הפקידים ולהיטיב את הטיפול בתיקים. לטענת המנהל אשר, העידן הטכנולוגי החדש ברשות הוביל לגביית מסים נוספת של כמיליארד שקל, כאשר המערכת נועדה לגביית מס אמת בלבד. (לסיפור המלא)

אמנם המהפכה הטכנולוגית היא מבורכת; בשנת 2017 אך טבעי ונכון שרשות המסים, כמו גם גופים נוספים, תתקדם עם הזמן והטכנולוגיות המשופרות; ועם זאת, יש כאן משהו בעייתי - שרשות המסים תומכת בטכנולוגיה ובמס אמת רק כאשר מדובר בגביית מסים, ולא כשמדובר בהחזר מסים ו/או בגביית מס אמת.

בשנים האחרונות מנהלים בעלי עסקים רבים, בעיקר עסקים קטנים ובינוניים, מערכות משפטיות נגד רשות המסים ופקידי השומה במחוזות השונים, במטרה לשנות את תקנות המס הקיימות בעניין שווי מס רכב עבודה צמוד. כיום, כל עובד שיש ברשותו רכב ממקום העבודה, משלם "מס שווי שימוש" בשיעור 2.48% משווי הרכב (שווי השימוש מחושב כשיעור מתוך מחיר המחירון של הרכב, כאשר הוא חדש; בפועל, חלק ניכר מהרכבים ישנים מאוד ונסעו מאות אלפי ק"מ).

כלומר, בעלי מקצוע רבים שבלעדי הרכב לא יכולים לבצע את עבודתם - שיפוצניקים, שרברבים, טכנאים, קבלנים, אנשי מכירות ודומיהם - משלמים מס זהה למס שמשלם מי שמקבל את הרכב כהטבה בחוזה ההעסקה שלו (כמו אנשי היי-טק, שלרוב משתמשים ברכב לנסיעות פרטיות). מדובר פה בעיוות מס לא הוגן ולא הגון מטעם המדינה כלפי אוכלוסייה של מאות אלפי אנשים שנלחמים כל יום על פרנסתם, עובדים קשה ולא מתלוננים - אבל משלמים כיום למדינה מס לא צודק, בשווי של אלפי שקלים לרכב, מדי חודש בחודשו.

הסיפור פה פשוט. כשנוסחו לראשונה תקנות מס הכנסה בעניין שווי שימוש ברכב, בשנות האלפיים המאוחרות, הטענה הייתה שאי אפשר להפריד בין נסיעות פרטיות לנסיעות עסקיות, ולכן כולם צריכים לשלם את אותו המס. וכך אכן היה במשך שנים רבות. אבל מאז העולם התקדם והשתכלל, כפי שמבינה גם רשות המסים (שגם דואגת להרוויח מהקידמה עוד מיליארד שקל). אנחנו כבר בשנת 2017, וישנן כבר מגוון דרכים משוכללות ואמינות, שבאמצעותן ניתן להפריד בין נסיעות עסקיות לפרטיות.

תוכנות פשוטות, כמו שכל אחד מאיתנו מחזיק בטלפון הנייד שלו, יודעות לאתר במדויק היכן הרכב נמצא, ואם מדובר בנסיעת עבודה או בנסיעה פרטית. לכן, מדובר בעוול ובעיוות הנוגדים את ערכי הצדק וההיגיון, כפי שאומרים מיטב מומחי המיסוי בארץ. גם רשות המסים, משרד האוצר והפקידים, יודעים את זה. אז למה הם לא עושים כלום? כי זה נוח להם; עשיית צדק במקרה הזה משמעותה אובדן ממון רב למדינה מחד, והעסקת פקידים נוספים מאידך. האם במדינה מתוקנת הדברים הללו שקולים זה לזה?

כיום, כואב לומר כי ערכי הצדק ומס האמת נסוגים בפני יעילות כלכלית. כפי שרשות המסים יודעת לגבות כסף נוסף בעזרת אמצעים טכנולוגיים, ומצהירה כי מטרתה היא לגבות מס אמת בלבד, אני קורא לרשות להתעשת ולתקן את הפגיעה המתקיימת כיום באזרחים רבים. עובדים שרק רוצים להתפרנס בכבוד, ולרוב חסרי זמן וכוח להתמודד נגד רשויות המס. אחרת, ההצהרות של ראשי רשות המסים בדבר "מהפכה טכנולוגית" ו"מס אמת", הן בבחינת אבסורד במקרה הטוב, וצביעות במקרה הרע.

■ הכותב, עורך דין ורואה חשבון, הוא מנכ"ל חברת הוצאה מוכרת.