ארגון העיתונאים בפנייה ליועמ"ש: "בטל את מתווה התאגיד"

הארגון פנה הבוקר למנדלבליט בדרישה כי יורה על ביטול מתווה הפשרה בנוגע לתאגיד השידור ■ נשקלת עתירה לבג"ץ ■ "ההתערבות הממשלתית היא פגיעה בחופש העיתונות ובתוך כך ביסודות הדמוקרטיה"

בארגון העיתונאים הגישו הבוקר (ו') ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מכתב התראה לפני פנייה לבג"ץ סביב מתווה תאגיד השידור. דרישת הארגון היא להפסיק את הפגיעה בעובדים, "הממשיכים להיות תלויים בין שמיים לארץ זמן ממושך, ללא שעתידם - ומהות התאגיד שהם מועסקים בו - נהיר להם".

בארגון דורשים כי היועץ יורה לראש הממשלה, שר האוצר וממלא-מקום שר התקשורת לחדול מהתערבות במבנה תאגיד השידור, וספציפית בהרכב עובדיו. "התערבות זו עולה כדי פגיעה קשה ובלתי מידתית בחופש העיתונות ובתוך כך ביסודותיה של הדמוקרטיה, וכן פגיעה קשה - ואולי גם אנושה - בזכויותיהם האישיות והקיבוציות של ציבור העובדים בתאגיד", מוסבר במכתב.

"יש לבטל לאלתר את המתווה האמור ולמנוע את ישיבת הממשלה שנועדה להכשיר את המהלך האמור באמצעות מהלכי חקיקה מזורזים שלא לכך נועדו", נכתב עוד במכתב. "חוק תאגיד השידור הציבורי לא נועד להיות מחוסל עוד לפני רגע לידתו בדרך של ריקון תוכנו בשל 'דילים' פוליטיים כאלה ואחרים שנוצרו בכור ההיתוך של איומים אסורים לסוגיהם. זכויות העובדים אינן הפקר".

 

גם משרד התקשורת מבקש לשנות המתווה

משרד התקשורת פנה ליועץ המשפטי לממשלה לשינוי מתווה הסכם הפשרה שהושג אתמול (ה'), וביקש כי המפקח על ההנהלה המקצועית, שתקבל את העובדים לתאגיד החדשות החדש, לא יהיה ברי בר-ציון, המנהל הזמני של רשות השידור. זאת, בשל הטענות שבר-ציון נחשב מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו.

במסגרת המתווה המסתמן, חטיבת החדשות תהיה חברה עצמאית שתפעל אמנם בתוך התאגיד - אך מנותקת ממנו. עובדי חטיבת החדשות יהיו אנשי רשות השידור וגם אנשי התאגיד, אך לא כל אנשי התאגיד ייקלטו בה. עוד סוכם במתווה כי ועדת איתור בראשות שופט תבחר את דירקטוריון חטיבת החדשות וכן את המנכ"ל. כמו כן, ראשי התאגיד, גיל עומר ואלדד קובלנץ, יישארו בתפקידיהם.

עובדי תאגיד השידור הציבורי הפגינו אתמול מחוץ לקריית הממשלה במחאה על המתווה. כחלק מהמחאה חסמו את הכבישים באזור, אולם התפנו מהמקום לאחר שהוזהרו כי אם לא יעשו כן, יפונו בכוח.

בתאגיד השידור זועמים על ההסכם, והודיעו כי הם אף שוקלים הגשת בג"ץ נגדו. העיתונאי אסף ליברמן, שמונה לאחרונה להגיש את תכנית התחקירים של תאגיד השידור, מחה על השינוי הצפוי. "המדינה חותמת על חוזים, מגייסת אנשים לחטיבת החדשות בשידור הציבורי - ואז חוזרת בה ושולחת את כולם הביתה?", צייץ ליברמן. "זה נראה לכם סוף הסיפור? אין מצב. התחלנו".