הצלחה למחיר למשתכן במודיעין; 30% מהדירות במחירי שוק

2,525 דירות ישווקו לזכאי מחיר למשתכן במודיעין, ו-1,082 דירות יימכרו לראשונה בשוק החופשי ■ מחיר דירה מוזלת בת 119 מ"ר יעמוד על כ-1.19 מיליון שקל

מודיעין / צילום: תמר מצפי
מודיעין / צילום: תמר מצפי

 

הצלחה למכרז מחיר למשתכן במודיעין-מכבים-רעות. מדובר במכרז משמעותי שפורסם בחודש דצמבר האחרון וכולל 30 מתחמים והיצע של 3,607 יחידות דיור בשכונת מורשת בעיר (מתחם P). נציין כי על פי מסמכי המכרז, הזוכים במתחמים השונים יוכלו למכור 30% מיחידות הדיור שיצאו למכרז בכל מתחם בשוק החופשי במחירי שוק ולא במסגרת כללי מחיר למשתכן. כך, המכרז עצמו כולל למעשה 2,525 דירות מוזלות לזכאי תוכנית מחיר למשתכן לצד 1,082 דירות אותן יוכלו הקבלנים או היזמים למכור לציבור הרחב, במחירי שוק.

תוצאות המכרז פורסמו היום (א') כאשר ממוצע ההצעות הזוכות במכרז משקף מחיר ממוצע של כ-944 אלף שקל לדירה מוזלת בת 94 מ"ר, כ-1.195 מיליון שקל לדירה בת 119 מ"ר וכ-1.295 מיליון שקל לדירה בשטח 129 מ"ר. המחיר האמור כולל את מרכיב המע"מ, ושטחי החניה, המחסן והמרפסת.

חברת דונה זכתה בחלק הארי של המתחמים שיצאו לשיווק, 14 מגרשים שונים מתוך 30 שיצאו למכרז סך הכל. כך, החברה תוכל לבנות 2,170 יחידות דיור סך הכל. מתוכם כאמור 651 בשוק החופשי והשאר, 1,519 יחידות דיור מוזלות לזכאי תוכנית מחיר למשתכן. חברות נוספות שזכו במכרז הן: ושאחי את עמלה יזמות והנדסה, טעמן נדל"ן, ש. גר נתיב פרויקטים, קחם, רמי צרפתי, שלמה כהן חברה לבניין, פרץ בוני הנגב, ח.י.י.מ ביתן, בוני התיכון ומשכן אליהו.

אוהד סבן, סמנכ"ל חברת דונה, אמר לאחר הזכייה כי "ההחלטה לשלב 30% דירות לשוק החופשי במכרז היא החלטה חכמה של האוצר. זה נתן אפשרות להגיש הצעות במחיר למ"ר נמוך יותר, מה שהוביל להנחה יותר משמעותית לזכאי מחיר למשתכן. אנחנו מאמינים במודיעין, ולכן הלכנו על המכרז הזה. חשוב להגיד שיש עוד תקופה של כשנה וחצי עד שהפרויקטים האלו יצאו לדרך, זו קרקע בתולית לחלוטין".

מדובר באחד המכרזים הראשונים בהם נקבע מפורשות כי חלק לא מבוטל מדירות המגורים שייבנו במסגרת המכרז יוכלו להימכר בשוק החופשי. עד כה הרוב המכריע של המכרזים פורסם כך שכל הדירות שאושרו במסגרת התב"ע ישווקו במסגרת מחיר למשתכן לזכאים בלבד. במקרים מסויימים, בעיקר בערים בפריפריה, נקבע כי חלק מיחידות הדיור יימכרו בשוק החופשי כדי לאפשר היתכנות כלכלית למכרז.

במקרים אחרים נקבע הדבר כתנאי במכרז שקובע כי דירות שיתווספו במסגרת השבס (תוספת יחידות דיור לפרויקט אותה רשאית הרשות המקומית לאשר בהליך של הקלה) יימכרו בשוק החופשי. במכרז שפורסם כעת במודיעין, כאמור, מדובר ב-30% מהיצע יחידות הדיור אליו יתווספו דירות נוספות באם יתקבלו במסגרת תוספת הקלת השבס.

שינוי זה במכרז מגיע ככל הנראה לאור הטענות שנשמעו אודות מצוקה של דירות מחירי שוק במכרזי מחיר למשתכן שייצר עד כה "סחורה" רק לזכאים ולא למשפרי דיור. חשוב לציין כי גורמים במטה הדיור מסרו היום ל"גלובס" כי לא מדובר בשינוי תנאי המכרז בצורה גורפת וכי במכרזים הבאים שיפורסמו ייתכן ובערים נוספות ישולב התנאי שיאפשר מכירה של 30% מיחידות הדיור לציבור הרחב, אולם אין מדובר בהוראה גורפת שתופיע בכל המכרזים מעתה ואילך. עוד נמסר כי הסיבה להכללת התנאי האמור למכרז במודיעין הייתה העובדה שמדובר במכרז עם היצע גדול של יחידות דיור.

שר האוצר משה כחלון אמר היום עם פרסום תוצאות המכרז, כי "ההשפעה החיובית של תוכנית מחיר למשתכן ממשיכה להוכיח את עצמה עם הגדלת היצע הדירות לזוגות צעירים. הקבלנים מביעים אמון בשיטה, הרשויות המקומיות עומדות בתור, אנחנו מוצפים בפניות של זוגות צעירים ושל הוריהם. גם אותם גורמים בעלי אינטרסים זרים, שמנסים להכפיש את התוכנית, לא יסיטו אותנו מלדאוג לזוגות הצעירים".

למכרזים בטבריה, רמלה ועתלית לא הוגשו הצעות

במקביל, שלושה מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו למתן הצעות בשבועות האחרונים נכשלו כאשר אף הצעה לא הוגשה על ידי יזמים או קבלנים. מדובר במכרזים ברמלה, טבריה ועתלית הכוללים יחד היצע פוטנציאלי של 1,470 יחידות דיור מוזלות שכעת נותרו על המדף.

ברמלה מדובר במכרז שפורסם בסוף 2016 בשכונת מכבי בעיר הכולל 652 יחידות דיור מוזלות סך הכל בארבעה מגרשים שונים.

מכרז נוסף שנכשל פורסם אף הוא בסוף 2016 והתייחס לשכונת הרקפות (מורדות ואדי רקת) בעיר. מכרז זה כלל ארבעה מגרשים שכוללים יחד היצע של 758 יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן.

המכרז בעתלית, שכאמור נכשל אף הוא, כלל מגרש אחד לבניית 60 יחידות דיור מוזלות. מכרז זה פורסם לראשונה בספטמבר 2016 ונדחה מספר פעמים מאז.