קובלנץ לעובדי התאגיד: "היינו כבר במקום שנראה אבוד וניצחנו"

בתאגיד השידור מתכוונים להעלות לפייסבוק ולאתר כתבות ותחקירים שיועדו להיות משודרים על המסך עם תחילת שידורי הטלוויזיה ■ היו"ר גיל עומר: "הדבר הזה הפיך" ■ נדחתה ההצבעה בכנסת על דחיית עליית התאגיד לשידור

אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים
אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים

מאז ההודעה ביום חמישי על ההסכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, שבמסגרתו תבוטל חטיבת החדשות של תאגיד השידור, אנשי הגוף החדש פועלים להיאבק בהחלטה החדשה, שאמורה לשלוח כ-150 מעובדיו הביתה.

המאבקים הללו יתקיימו בזירה הציבורית בניסיון להשפיע על דעת הקהל; בזירה הפוליטית, שם צריכה הכנסת לאשר את דחיית עליית התאגיד ואת מתווה החוק החדש; ובזירה המשפטית, שם צפויות עתירות לבג"ץ.

גם היום (א') שררה בקרב כל הגורמים המעורבים אי-בהירות גדולה לגבי האופן שבו אמור להיות מיושם מתווה הפשרה. מתווה זה כולל כזכור את סגירת חטיבת החדשות של התאגיד, כשבמקומה אמורה לפעול באופן זמני חטיבת חדשות שתתבסס על כוח-האדם של רשות השידור, כשבהמשך יוקם תאגיד חדשות חדש.

אחרי שאתמול הפגינו בתל-אביב כמה מאות בני אדם - רובם מכלי התקשורת השונים - נגד המהלך, וקראו לכחלון ולנתניהו לחזור בהם, היום כינסו ראשי התאגיד את העובדים וביקשו להחדיר בהם רוח לחימה ולמנוע תחושה של ייאוש.

"המועצה תעשה כל מה שצריך על-מנת שהגוף הזה ימשיך לעבוד במתכונת שתוכננה", אמר לעובדים יו"ר התאגיד, גיל עומר. "אנחנו נאבקים כדי שמאות לא יזרקו לרחוב רק בגלל שמספר אנשים לא מוצאים חן בעיני מישהו. הדבר הזה הפיך, ואני מאמין שמי שקיבל את ההחלטה יבין שזה לא מתקבל על הדעת".

מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, ציין כי המאבק בהסכם שהושג מתמקד ב-3 חזיתות. לדבריו, "במישור הכלכלי העלות של ההסכמות תהיה עצומה, ואי-אפשר להגיד ששומרים על קופה הציבורית. במישור המשפטי - ההסכמות אינן עומדות בסטנדרט של מדינה דמוקרטית. לא ייתכן שתפוטרו ללא סיבה מוצדקת, ואין פה סיבה מוצדקת. במישור התפעולי - אין שום אפשרות במתווה הנוכחי לקיים גוף תקשורת חדש במדינת ישראל".

קובלנץ אמר עוד לעובדים: "היינו כבר במקומות שזה נראה היה אבוד, ניצחנו את זה, ונעשה כל מה שאנחנו יכולים שההסכמות האלה לא ימשיכו לחקיקה. אני מבקש לגייס את כל הכוחות, ובכל הכאוס הזה נקום כחברת חדשות חזקה, פלורליסטית ומעולה".

מנהל חטיבת החדשות שכעת עומדת להיסגר, ברוך שי, אמר לעובדים כי כתבות ותחקירים שיועדו לעלות לשידור עם תחילת פעילות החטיבה בטלוויזיה, יועלו לאתר האינטרנט ולעמוד הפייסבוק של התאגיד. "לפי הפרסומים אני ועומר בן-רובי (מנהל רשת ב', י' כ') הראשונים שיודחו אם יעבור חוק חדש. אני לא איש פוליטי, ההפגנה אתמול היא הראשונה שהייתי בה ב-15 השנים האחרונות. מה שאני מבקש מעצמי אני מבקש מכל העובדים - עד שההליך הזה נגמר אנחנו צריכים להיות הכי מקצועיים וענייניים שאפשר". 

ההצבעה בכנסת נדחתה

בתוך כך, חבר הכנסת איתן כבל פנה היום למ"מ שר התקשורת, צחי הנגבי, וקרא לו להתנגד למתווה הפשרה עליו סוכם. לטענת כבל, המתווה הוא "בלתי חוקי", ו"יש בו הפרה של התחייבויות המדינה לבג"ץ בהליכים הקודמים", כך ש"אם ייושם המהלך יהיה גם יישומו שלא כדין".

כבל, שפנה להנגבי באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, הודיע עוד כי אם הממשלה תמשיך לקדם את המתווה, בכוונתו לעתור נגדו לבג"ץ. 

כמו כן, היום התברר כי הכנסת לא תצביע השבוע גם על הסעיף הטכני במתווה, הזזת תחילת השידורים מ-30 באפריל ל-15 במאי, וההצבעה על כך תיערך רק ב-19 באפריל, במהלך כינוס פגרה מיוחד של המליאה.

על-פי התכנון של הקואליציה, השינוי הזה יעבור באותו יום ב-3 קריאות, ויספק את הזמן כדי להעביר את תיקוני החקיקה המרכזיים. אלה אמורים להיות מופצים בצורת תזכיר לעיון הציבור במשך 21 יום, ולאחר מכן לעלות להצבעה בסוף אפריל.