עמדת הממשלה: להפעיל את מכל האמוניה בחיפה עד ל-1 ביוני

השר להגנת הסביבה ושר הכלכלה והתעשייה יבחנו שורה של חלופות לאספקת אמוניה למשק, על רקע משבר האמוניה בשל הכוונה לסגור את המכל שמפעילה חיפה כימיקלים במפרץ חיפה

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, ושר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, יבחנו שורה של חלופות לאספקת אמוניה למשק, על רקע משבר האמוניה בשל הכוונה לסגור את המכל שמפעילה חיפה כימיקלים במפרץ חיפה. הממשלה דנה היום (א') במשבר האמוניה בישיבתה השבועית.

אלקין שב במהלך ישיבת הממשלה על עמדת הגורמים המקצועיים במשרדו, לפיה יש לאפשר את פעילות מכל האמוניה עד ל-1 ביוני כדי להעמיד לתעשייה ולגופים שצורכים אמוניה במשק את היכולת להיערך למצב החדש מבעוד מועד. שרים אחרים סברו כי יש לדחות את סגירת המכל עד ל-1 באוגוסט. גורמים שמעורבים בנושא אמרו בתום ישיבת הממשלה כי רוב השרים הסכימו עם הגישה של אלקין ולפיכך עמדת הממשלה שתוגש השבוע לבית המשפט היא שיש להמשיך ולהפעיל את מכל האמוניה במתכונתו הרגילה עוד 60 יום.

במסגרת הישיבה סוכם עוד כי השרים אלקין וכהן יבחנו חלופות ליבוא אמוניה לישראל באמצעות אניות קטנות, באמצעות מכלים קטנים וייעודיים או לייבא את החומר הנחוץ לעשרות מפעלים מירדן. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, הזכיר בישיבה כי כבר לפני כשלוש שנים הממשלה החליטה על סגירת מכל האמוניה במפרץ חיפה ועל הקמת מפעל אמוניה בדרום - אך ההחלטה על כך לא בוצעה.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שמוביל את המאבק לסגירת מכל האמוניה, התרעם על כך שהממשלה לא דנה במסגרת ישיבתה מהיום בדוח שחיברו 10 מומחים וממנו עולה כי המשך פעילות מערך האמוניה במפרץ חיפה חושף את חייהם של רבבות מתושבי האזור לסכנה מידית. "הדיון הזה מזכיר לי את הדיונים שקדמו למלחמת יום הכיפורים. את הדיון מוביל הרגולטור (השר להגנת הסביבה, אלקין י.א) שאמור לשמור על ביטחון התושבים מפני התעשייה וכל פעילותו היא לאפשר לעוד אנייה ששווה לפצצת אטום - להיכנס לנמל חיפה".

יש לציין כי הגעת האנייה המייבאת אמוניה לישראל ומאפשרת את מילוי המכל נמנעה במהלך הימים האחרונים, לפחות עד שבית המשפט העליון ידון ביום שלישי הקרוב בבקשה של חיפה כימיקלים לדחות את ביצוע החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה לסגור לחלוטין את מכל האמוניה.

חיפה כימיקלים מצידה ממשיכה להפעיל לחץ ציבורי והיום היא הודיעה כי סגרה את קווי היצור שלה המבוססים על שימוש באמוניה. גם חברה בת של התעשייה הצבאית (תעש מערכות), עשות אשקלון, הזהירה היום כי "עצירת אספקת האמוניה לחברה תסב לה נזק ישיר מול לקוחותיה הבינלאומיים בסכום של עשרות מיליוני דולרים ונזק לתעשייה הביטחונית בישראל במאות מיליוני שקלים". בסוף השבוע הודיעה גם כיל ללקוחותיה כי החל מהימים הקרובים היא תתקשה לספק להם אמוניה ומוצרים אחרים שמבוססים עליה.

בתוך כך, עובדי חיפה כימיקלים, שחוששים כי סגירת מכל האמוניה תוביל לפיטוריהם, המשיכו במאבקם גם היום: מאות מעובדי החברה הפגינו וחסמו את צומת גהה שבמרכז הארץ וגרמו לשיבושי תנועה קשים.

במקביל להפגנות העובדים בכל רחבי הארץ, היום פתחה חיפה כימיקלים בקמפיין שתוקף אישית את ראש עיריית חיפה יהב. בשלטי חוצות שנתלו ברחבי העיר נכתב "יונה יהב רע לחיפה" ובאחרים הועלתה קריאת "הצילו" המופנית לראש הממשלה, כי "סוגרים את חיפה כימיקלים ומחסלים את הדרום". יצוין כי אחד מאתרי הפעילות של החברה הוא במישור רותם שבנגב ובו מועסקים מאות מתושבי הדרום. מחיפה כימיקלים נמסר בהתייחס לשאלה אם היא עומדת מאחורי הקמפיין: "אין תגובה".