"ראשי ערים מתנהגים כאילו אין כאן משבר דיור ומונעים בנייה"

כך אמר היום נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, ביום עיון בנושא חידושים בהתחדשות העירונית

רוני בריק  / צילום: תמר מצפי
רוני בריק / צילום: תמר מצפי

"התחום הבולט ביותר שבו יהיה על הרשות להתחדשות עירונית לטפל הוא החסם המוניציפלי. ראשי ערים מתנהגים שנים כאילו אין כאן משבר דיור ומונעים בנייה. הרשות צריכה לייצר פתרון שיתמוך בבונים וברשויות המקומיות. אם יהיו ראשי ערים שלא יאפשרו בנייה גם לאחר קבלת תמיכה כזו, צריך להכריח אותם לאשר את הבנייה" - כך אמר היום (א') נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, ביום עיון בנושא חידושים בהתחדשות העירונית שהתאחדות בוני הארץ ומשרד עורכי הדין אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' קיימו בכפר המכבייה ברמת-גן.

עוד הוסיף בריק: "אנחנו שמחים שלאחר יותר מעשור של דשדוש, נפל לרגולטורים האסימון והם החליטו על הקמת גוף מכליל אחד, שיהיה אחראי על קידום ההתחדשות העירונית בישראל. במערב הפרוע שבו אנו חיים, חשוב שתהיה פה רשות להתחדשות עירונית. המשימה שלה היא טיפול בסבך בירוקרטי מאוד לא פשוט וכולנו מצפים מהרשות לשמש זרוע חזקה ובלתי מתפשרת בדרך להשגת היעד הזה".

עו"ד ישי איציקוביץ, מנהל מחלקת עסקאות והתחדשות עירונית במשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות': "ניתן לאפיין את תחום ההתחדשות העירונית בכמה מאפיינים. ראשית, זה תחום חדש יחסית. מאפיין שני הוא המורכבות, בין השאר גם בגלל מספר רב של בעלים. מאפיין שלישי זה אי-הוודאות, גם בגלל משך התהליך וגם בגלל הביורוקרטיה. החקיקה של החודשים האחרונים מאוד מסייעת בפתרון של המאפיינים הללו. חוק הרשות להתחדשות עירונית הוא חלק בלתי נפרד ממגמה זו. הוא ייצר תפנית, ואפילו מהפך".

בהמשך דבריו קרא עו"ד איצקוביץ' לקדם את סוגיית הקרקע המשלימה, במסגרתה מקצה הרשות או המדינה קרקע עליה ניתן להתחיל לבנות פרויקט פינוי-בינוי, מהלך שלדבריו "יכול לקדם אישור של פרויקטים".

עינת גנון, מנהלת אגף התחדשות עירוני במשרד הבינוי והשיכון: "אנחנו עומדים ביעדי הממשלה, אבל אני חייבת לומר בכנות שכאשר קבענו אותם ב-2013 קבענו יעדים מאוד זהירים, בין היתר בגלל שאנחנו כממשלה לא אחראים למימוש הפרויקטים. זו למעשה הייתה הפעם הראשונה שנקבעו יעדים בתחום ההתחדשות עירונית".

עו"ד תומר רוזנר, היועץ המשפטי של ועדת הרפורמות בכנסת, ועדה בה נידונו הצעות חוק הנוגעות לתחום ההתחדשות העירונית כמו חוק מארגני העסקאות וגם חוק הרשות להתחדשות עירונית אמר ביום העיון כי "משבר הדיור בשנים האחרונות הביא את הממשלה לתת תשומת לב לנושא התחדשות עירונית ונוצר צורך להקים גוף שייתן מענה מרוכז לכך".

רוזנר, שהתייחס להקמת הרשות להתחדשות עירונית הוסיף ואמר כי הרשות תפעל לקידום פרויקטים, זיהוי חסמים והסרתם, תיתן המלצות לקרקע משלימה, תפעל למתן תמריצים, עריכת הכשרות לעוסקים בתחום וקידום פתרונות תחזוקה לטווח ארוך.