פריצה ותקווה

איך המטבע מלמד אותנו על תקופה טובה, זמנית, לאיים הבריטיים?

לירה שטרלינג לירה סטרלינג פאונד
לירה שטרלינג לירה סטרלינג פאונד

בשבוע שעבר החל המאבק להמשך קיומה של הממלכה המאוחדת, כפי שאנו מכירים אותה. נקודת הזינוק של תהליך ביצוע ה-Brexit מסמנת את תחילתו הפוטנציאלית של סוף עידן. מאות שנים של איחוד בין חלקיה השונים של הממלכה: סקוטלנד, וצפון אירלנד, כבר אשרו קיום משאל עם בסיום אותו תהליך פרידה מן היבשת האירופית. כל זאת כאשר כל הסממנים מראים שהפעם התושבים של אזורים אלו ירצו אכן להישאר באיחוד האירופי במקום להמשיך ולהישאר נאמנים למלכה.

אחרי ההצבעה היסטורית שקבעה את היציאה מן האיחוד האירופי, רבים וטובים ניבאו רעות לממלכה הבריטית, וזאת בעיקר מן האספקט הכלכלי. ממה שנראה היום, האיום האמיתי כנראה יגיע מן האספקט המדיני כאשר אנגליה ו-וויילס בלבד מהוות ישות פחותה בהרבה מן המצב של היום. נכון שיש עוד שנתיים עד שאנו נדע על התנאים שבהם בריטניה תאמר שלום סופית לאירופה. כמו כן, עוד זמן רב עד שנדע באמת מה כוללים ההסכמים הדו-צדדיים בין לונדון ובריסל, מול כל מדינה אירופית, ובמיוחד מול כל מדינה בעולם אשר תרצה לבנות מערכת יחסים חדשה לאור ההתפתחות האחרונה.

מעבר להשפעה על הסיטי הפיננסי של לונדון, תעשיות גדולות כמו זו של הרכב אמורות להיפגע קשות מן המצב שבו האי אינו שייך עוד ליבשת. מבחינת קלות המעבר של סחורות, הרגולציות השונות ובעיקר תנאי העבודה הנהוגים. בינתיים, ועד סיום המשא ומתן שאמור להיות כאמור כשנתיים, כלכלת בריטניה נמצאת ב-"לימבו": אין הגיון גדול בהשקעות גדולות בה כאשר העתיד כה מעורפל, אך אין למהר לסגור פעילויות כל עוד המצב הקיים ממשיך בהעדר אלטרנטיבה.

וזה, בצורה מפתיעה, בסה"כ טוב לכלכלה.

תוסיפו לכך את התמיכה המסיבית מצד הבנק המרכזי הבריטי, ותקבלו מצב שבו יש רצפה עם פוטנציאל של עלייה בנתוני המקרו, וזאת עד הדד-ליין של סעיף 50. את הסיטואציה הזו אנו רואים גם במטבע. הנה גרף שבועי של לירה שטרלינג:

משה-שלום-סטר-04-04
 משה-שלום-סטר-04-04

הצפי למכה, והמכה עצמה, היו אכן גדולים ביותר. מסביבות 1.71, המטבע הבריטי נחת לאזורים הנמוכים סביב 1.20.

אבל, התחתית המשולשת שנוצרה שם מצביעה אכן על אותה רצפה דמיונית המהווה עכשיו את הבסיס להתנהלות עד סיום דיוני ה-BRExit. מה שמעניין הוא שהדבר הזה, דהיינו ההבנה שסביבת 1.2 הייתה הסוף של המהלך היורד, נראה באינדיקציה של המומנטום כמעט מיד. ראו איך התקיימה סטייה חיובית מתמשכת, בין ה-מקדי והמחיר, מאז התחתית הראשונה, ועד עתה ממש (2 סגול).

האם 1.20 הוא מספר קסם שנקבע בין קובעי מדיניות? האם הוא משקף מציאות מקרו-כלכלית כלשהי? האם הוא נקודת הייאוש המוחלט של מחזיקי התקווה השטרלינגית? מי יודע? מה שברור הוא שמשם כבר לא יורדים, וזאת למרות אירועים שונים של העמקת הספק לגבי יכולתה של הממלכה להישאר, כאמור, מאוחדת.

כאמור, השפלים במחיר עלו, כפי שניתן לראות היטב בעזרת קו המגמה התוחם עלייה 2 כחול (3 סגול), וזו אחת הסיבות להכוונת תשומת הלב לכיוון המטבע הזה עכשיו. ולא רק בגלל החדשה בדבר הפעלת סעיף 50.

טכנית, אנו גם בפני נקודת הכרעה לא קטנה:

המחיר עומד לפני התמודדות מול שילוב של הממוצע הנע 200 יום, בירוק, המגיע מלמעלה, בשילוב רמת התנגדות היסטורית (1.27). במידה וזו תהיה התמודדות מוצלחת, אנו אמורים לראות את הלירה ממשיכה, ומנסה לגמוע שטחים של תיקון טכני עולה, שאת רמותיו בעומק קבעתי בעזרת סרגל ה-Fibonacci (4 סגול). וכאן ברור שיש הרבה בשר...במידה וזה אכן הכוונה של המטבע.

בקיצור: יש שנתיים של אי וודאות אבל בו זמנית של שקט שלפני הסערה. האם זו לא יכולה להיות תקופה של החזרת קצת שומן לשער הלירה השטרלינג כאשר היא איבדה ממשקלה כה הרבה?

 

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסיים

ניתן למצוא אותי בפייסבוק ב: financial blog of moshe shalom

אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.