פשרת תאגיד השידור בסכנה? קשיים ניכרים ביישום המתווה

בלב הקשיים והמחלוקות ניצבת ההתחייבות של שר האוצר משה כחלון ומנכ"ל משרדו שי באב"ד, לפיה מתווה הפשרה בנוגע לתאגיד יבוצע ללא חריגה תקציבית

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

לאחר שביום חמישי סיכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון על פשרה בנוגע לתאגיד השידור שמנעה הליכה לבחירות ושמרה על שלום הקואליציה, הניסיונות של הדרגים המקצועיים לפרוט את ההסכמות הללו לפרטים מעלים קשיים ניכרים.

בלב הקשיים והמחלוקות ניצבת ההתחייבות של כחלון ושל מנכ"ל המשרד, שי באב"ד, במסיבת העיתונאים שכינס, כי המתווה יבוצע ללא חריגה תקציבית. כזכור, על-פי המתווה, חטיבת החדשות של התאגיד אמורה להיסגר, וכל או רוב עובדיה אמורים להיות מפוטרים. במקום החטיבה הזאת אמור התאגיד בשלב הראשון, שיחל כבר ב-15 במאי, להתבסס על חטיבת החדשות של רשות השידור.

כבר בשמיעה ראשונה נראה היה כי מדובר במבנה מעורפל, אך כאמור, ניסיונם של פקידי האוצר ואנשי המקצוע לפרוט את ההסכמות הללו לפרטים מעלה קשיים רבים. במשרד האוצר יש מי שטוענים כי מדובר ב"הסכם מלא חורים", שלא ברור אם ניתן יהיה בכלל ליישמו.

התקציב השנתי של חטיבת החדשות של תאגיד השידור הוא כ-160 מיליון שקל בשנה, והיא מונה כ-100 אנשי תוכן ועיתונאים ועוד כ-50 טכנאים. אל העובדים הללו היו אמורים להצטרף עוד כ-150 עובדים מרשות השידור, כך שבסך-הכול החטיבה הייתה אמורה להיות מורכבת מ-300 איש.

לעומת זאת, על-פי הערכות, חטיבת החדשות בערוץ 1 מונה כ-400-500 עובדים (החלוקה שם בין העובדים אינה מוחלטת), והשכר הממוצע בה הוא כמובן גבוה בהרבה. איך מרבעים את המעגל הזה ומכניסים את האנשים הללו לתוך מבנה זמני באופן שלא ייצור פריצה תקציבית?

הנושא נידון בימים אלה בדרג המקצועי במשרד האוצר, הכולל את אגף הממונה על השכר, אגף התקציבים והלשכה המשפטית, ויש גורמים במשרד המשוכנעים כי בלוח הזמנים המדובר זוהי למעשה משימה בלתי אפשרית. משימה זאת אמורה לכלול גם ניהול משא-ומתן עם עובדי רשות השידור על הקיצוצים בשכרם כדי שיתאימו למסגרת התקציבית, וגם את בחירת העובדים שיכללו בגוף הזמני.

גם לפי המתווה הנוכחי ישנם עובדים בחטיבת החדשות של רשות השידור שיצטרכו ללכת הביתה, ובמקביל - כפי שדווח אתמול (א') בערוצי הטלוויזיה - יש גם מחלוקת בין אנשי כחלון לאנשי נתניהו לגבי כמות עובדי התאגיד שיכללו, אם בכלל, בגוף הזמני.

אחד הנושאים שממנו חוששים באוצר הוא שבמקרה שלא ניתן יהיה להקים את הגוף הזמני עד ה-15 במאי - כפי שאכן מסתמן כעת - יוצע להמשיך ולהפעיל את רשות השידור עד להקמת חטיבת החדשות הקבועה, דבר שהם מתנגדים לו בחריפות.