תביעה: בזק גבתה שלא כדין עמלות על שירות חיוג מקוצר לעסק

"מרכז הכוכביות הארצי" הכניסה לעולם העסקי את השימוש בחיוג מקוצר ע"י כוכבית ■ בתי העסק העבירו את התשלום ל"מרכז הכוכביות", והיא שילמה עמלות לבזק ■ אולם בזק הפסיקה את ההתקשרות והחלה לפעול ישירות מול הלקוחות ■ כעת טוענת "מרכז הכוכביות": "בזק גבתה עמלות גם לאחר הפסקת ההתקשרות"

בראשית שנות ה-2000 הבחין דידי מסילתי בכך שלמרות שהאפשרות הטכנית להקצאת "מספרי כוכבית" לעסקים - מספר המאפשר חיוג מקוצר - קיימת שנים רבות, כמעט לא נעשה שימוש באפשרות זו, ולמרבה התמיהה, מספר הכוכבית אינו מוצר מבוקש בישראל.

מסילתי החליט למלא חלל זה, והקים את חברת "מרכז הכוכביות הארצי", שהכניסה לתודעת העסקים בארץ את האפשרות להשתמש בחיוג מקוצר באמצעות כוכבית על-מנת לקדם את העסק שלהם ולקצר את הליך ההתקשרות עמם.

החברה פנתה לכל חברות התקשורת שסיפקו שירותי טלפון קווי וסלולרי, "רכשה" מכולן "מספרי כוכבית" והפכה את עצמה לגורם המקשר בין כל חברות הטלפון לבין "מספר הצל" של בית העסק (המספר "האמיתי" של בית העסק, העומד מאחורי "מספר הכוכבית").

כך יצרה החברה, לראשונה, מצב שבמסגרתו חיוגו של "מספר כוכבית" מכל חברת טלפון, קווי או סלולרי, יגיע למספר הטלפון ("מספר הצל") של בית העסק עצמו. מאז ואילך הפך החיוג המקוצר לעסקים (שירות מספר הכוכבית) למוצר מבוקש, יעיל וזמין, שהלך וצבר תאוצה.

במסגרת ההתקשרות עם חברות הטלפון השונות להן סיפקה שירות ("מספר הכוכבית"), הייתה חברת "מרכז הכוכביות" הלקוחה של חברות הטלפון השונות, ואילו בית העסק - משתמש הקצה - התקשר עם "מרכז הכוכביות" בלבד.

במסגרת זו שילמו בתי העסק לחברת "מרכז הכוכביות" תשלום חודשי בגין השירות, וזו שילמה לחברות הטלפון השונות עמלות שמנות, בסכומים שנקבעו בהסכמים שבינה לביניהן. אחת מחברות התקשורת עמן התקשרה "מרכז הכוכביות" בהסכם היא ענקית התקשורת בזק, לה שילמה במשך השנים עמלות בהיקף מיליוני שקלים.

אולם, לאחר כעשור החליטה בזק ל"אמץ" בעצמה את השירות, והחלה להפעיל אותו ישירות מול בתי העסק, ללא התיווך של חברת "מרכז הכוכביות", ותוך שהיא מתחרה בה. למרות זאת המשיכה בזק לגבות מיליוני שקלים שלא כדין מחברת "מרכז הכוכביות" בגין השימוש ב"מספרי הכוכבית" של בתי עסק שהמשיכו לעבוד איתה.

טענה זו כנגד בזק עולות במסגרת תביעה בסך 7 מיליון שקל, שהגישה חברת "מרכז הכוכביות" נגד בזק.

"בריון שכונתי"

בתביעה - שהוגשה באמצעות עורכי הדין אמיר טיטונוביץ (בעל טור ב"גלובס") ודורון ניכטברגר - נטען כי לאורך שנות ההתקשרות ביניהן, "בזק, שהייתה כמעט מונופול בתחום הטלפוניה ולבטח 'שחקן מרכזי' בתחום, הכתיבה לחברת 'מרכז הכוכביות' את תנאי ההתקשרות בין הצדדים בצורה כוחנית, תוך כדי שהיא - בזק - משנה את תנאי ההתקשרות מפעם לפעם. ל'מרכז הכוכביות', חברה קטנה וזעירה לעומת בזק, לא הייתה כל אפשרות מיקוח - והיא נאלצה להסכים לכל תנאי שאותו הכתיבה בזק בהתקשרות בין הצדדים".

עוד נטען כי בזק הכתיבה ל"מרכז הכוכביות" תנאים שונים לחלוטין מאלה שנכללו בהסכמים שנכרתו בין "מרכז הכוכביות" לבין חברות הטלפוניה האחרות.

לפי התביעה, לאחר שנים בהם שילמה "מרכז הכוכביות" עמלות שמנות לבזק ונאלצה להתכופף על-פי התכתיבים שבזק הכתיבה לה, בשלהי שנת 2013-ראשית 2014 החליטה בזק להפסיק את ההתקשרות עמה ולשווק בעצמה את שירות החיוג המקוצר לעסקים ("מספר כוכבית").

בהתאם, נטען, בינואר 2014 הודיעה בזק ל"מכרז הכוכביות" על הפסקת ההתקשרות ביניהן; אולם, על-פי הטענה, חרף הפסקת ההתקשרות, המשיכה בזק לגבות את העמלות השמנות מ"מרכז הכוכביות" במשך חודשים ארוכים.

"למרות הודעת בזק על הפסקת ההתקשרות, המשיכה בזק לגבות מ'מרכז הכוכביות' סכומי כסף נכבדים בגין השימוש ב'מספרי הכוכבית' של בתי העסק שהמשיכו בהתקשרותם עם בזק, וזאת עד לאפריל 2015 - מועד בו, לאחר שמאמציה להגיע להסדר הולם עם בזק לא צלחו, הפסיקה 'מרכז הכוכביות' את התשלומים לבזק", נטען בתביעה.

בעקבות הפסקת התשלומים על-ידי "מרכז הכוכביות" הגישה בזק לבית משפט השלום בתל-אביב בינואר השנה תביעה כספית בסך כ-762 אלף שקל בגין התקופה שבין אפריל 2017 לדצמבר 2015.

חברת "מרכז הכוכביות" מבקשת להתגונן מפני תביעת בזק, בטענה כי היא אינה חייבת לחברה תשלומים נוספים - והליך זה מתנהל בימים אלה בבית משפט השלום; במקביל הגישה "מרכז הכוכביות" תביעה בהיקף מיליונים נגד בזק, בטענה כי המצב בדיוק הפוך, וכי על בזק להשיב לה כל סכום ששולם לה שלא כדין.

"בהיותה תקופה ארוכה מונופול בכל הקשור לטלפון קווי, התרגלה בזק לנהוג כ'בריון השכונתי'. גם בתקופה שהחלה תחרות בטלפון הקווי, שלטה בזק ב-90% מהשוק, וכיום היא שולטת בכ-75% משוק הטלפון הקווי בישראל", נכתב בתביעה, ונטען כי "נציגי בזק נהגו כל העת בכוחניות ובדורסנות כלפי 'מרכז הכוכביות', כשהם מכפיפים אותה לתנאים שלהם, ללא כל אפשרות להתנות על ההסכמים הדורסניים של הנתבעת".

"חשש מכוחה הרב של בזק"

לפי התביעה של "מרכז הכוכביות", לאחר שבזק החליטה בראשית 2014 להתחרות ישירות ב"מרכז הכוכביות" ולספק לבתי העסק את אותם השירותים של חיוג מקוצר לעסקים, "מעבירה בזק לבתי עסק מידע לא נכון בקשר לכך, ואף נקטה דרך של זיוף מסמכים, על-מנת להעביר אליה לקוחות של 'מרכז הכוכביות'".

לטענת "מרכז הכוכביות", עד כה היא לא פעלה נגד בזק, חרף העובדה שגבתה ממנה סכומים שלא כדין, בעקבות "חששה מכוחה הרב של בזק ומיכולתה להזיק אנושות לעסקי 'מרכז הכוכביות'".

"גם לאחר הודעת בזק על הפסקת ההתקשרות בתחילת שנת 2014, לא נקטה 'מרכז הכוכביות' צעדים כלפי בזק (כגון הפסקת התשלומים), זאת בגין חששה מבזק, כמו גם מרצונה להגיע להסכמות, מבלי להיכנס לעימות מול ענק תקשורת בדמות בזק", נטען בתביעה. "מאמצי 'מרכז הכוכביות' לבוא לכל הסדר הולם מול בזק עלו בתוהו, עד כי ל'מרכז הכוכביות' לא נותר אלא להגיש את כתב התביעה".

עוד נטען בתביעה כי "בזק" טוענת כי היא מחזיקה בכ-60% מ"מספרי הצל" בישראל, בשעה ש-40% אינם בבעלותה, ולפיכך היא לא הייתה זכאית לגבות תשלום כלשהו בגינם - גם בזמן שההתקשרות בין הצדדים הייתה בתוקף. למרות זאת - טוענת "מרכז הכוכביות" - חייבה בזק וגבתה ממנה מדי חודש תשלומים בגין כל "מספרי הצל" אליהם מובילים כל מספרי הכוכבית - גם כאלה שכלל לא היו בחזקת בזק.

"מרכז הכוכביות" מציינת בתביעה כי במהלך שנת 2015 היא פנתה לבזק בבקשה להחזר סכומי הכסף שבזק גבתה ממנה שלא כדין, החל משנת 2007, בגין "מספרי כוכבית" שלא היו ברשות בזק. כמו כן ביקשה "מרכז הכוכביות" מבזק את החזר סכומי הכסף שבזק גבתה ממנה לאחר מועד מתן הודעת בזק בדבר הפסקת ההתקשרות. אולם, מצוין בתביעה, בזק לא נעתרה לבקשות אלה של "מרכז הכוכביות".

מחברת בזק נמסר בתגובה כי "מדובר בתגובה לתביעה קודמת שהגישה בזק נגד חברת 'מרכז הכוכביות הארצי', בעקבות התנהלות שלא כדין של חברת 'מרכז הכוכביות הארצי'".