על מנדלבליט לפנות את מקומו

אחרי פרשת התאגיד, אי-אפשר לסמוך על היועמ"ש שיחליט לגופו של עניין או חוק

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

אתמול (א') כתבתי כאן על התנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנושא תאגיד השידור. בדרך-כלל לא מקובל בעיתונות לכתוב על אותו נושא ביום שאחרי. אבל כאשר הנושא חשוב, כאשר יש בו כדי להשפיע על אינטרסים ציבוריים חיוניים, לא רק שאפשר לכתוב כל יום על כך, אלא חובה לעשות זאת. אחרת מה קורה? עוברים לנושאים אחרים, וכאלה יש תמיד, והעניין בנושא המקורי, החשוב יותר, הולך ונמוג.

בהעדר אינטגריטי

שלטון החוק זה לא רק לתפוס גנבים ומושחתים. זה גם עניין של ממשל תקין, של שמירה על ערכי הדמוקרטיה, של ניקיון-כפיים. על כל אלה מופקד אצלנו היועץ המשפטי לממשלה. על כן הוא חייב להיות האינטגריטי בהתגלמותה. ועל כן, כאשר הוא מוכיח בהתנהגותו כי אינו כזה - צריך לעשות הכול כדי שיפנה את מקומו. כולל העלאת הדרישה הזאת בהתמדה, עד שתתממש.

ביבי אינו העיקר

קראתי היום כמה מאמרים של עמיתיי בנושא הסכם התאגיד מבית היוצר של ביבי וכחלון. הם מבקרים בעיקר את ביבי. אבל ביבי אינו העיקר, כולנו כבר יודעים מזמן מי הוא ומה הוא. העיקר הוא בעל התפקיד שמאפשר לביבי לממש את האובססיות שלו, כלומר היועץ המשפטי. חבריי העיתונאים, עזבו את ביבי, הוא מטרה קלה, התרכזו באדם שהוא כרגע, ובעתיד, הגורם החשוב ביותר להתנהלותה הדמוקרטית של המדינה.

 

ישמור על ביבי

"מתוקף תפקידו, רשאי ראש הממשלה לעסוק בעניינים הנוגעים למשרדי הממשלה השונים, והעובדה שהוא אינו מכהן עוד כשר התקשורת, אינה שוללת את מעורבותו בתחום התקשורת בכובעו כראש הממשלה". אתם מבינים את הכתוב כאן? זה פשוט מאוד. מה שצריך להבין מדברים אלה הוא שבשום תנאי ועם כל הראיות שבעולם, מנדלבליט ימצא דרך להוציא את ביבי מכל פרשיותיו ללא כתב אישום.

יועץ כזה הוא משת"פ

למה צריך להבין זאת? - משום שמי שאוסר על ביבי לעסוק בתקשורת ובתאגיד - ואחר-כך אומר, בלי להסמיק ולמצמץ, שביבי בכל זאת יכול, אבל כראש הממשלה - לזה יש פירוש אחד. חוסר אמינות. היעדר אינטגריטי. וכאשר אותו יועץ לא רק מתיר את מה שאסר, אלא מסייע בניסוח ההסכם השערורייתי - יועץ אדם כזה הוא משת"פ.

חלום בלהות

עוד מעט יהיה צורך לקבל החלטה בעניין החשדות נגד ראש הממשלה. אחרי התנהלותו בעניין התאגיד, אי-אפשר לסמוך על מנדלבליט שיחליט לגופו של עניין או חוק. נאמר זאת בצורה יותר ברורה: אי-אפשר לסמוך על מנדלבליט שיפסוק נגד האינטרסים של משפחת נתניהו שנתנה לו את תפקיד היועץ. חשוב וחיוני שנבין: הבעיה אינה התאגיד - יועץ משת"פ הוא חלום הבלהות של כל מדינה מתוקנת.