יועמ"ש הכנסת ממליץ: ועדת הכלכלה תדון בתאגיד השידור

אנשיו של נתניהו צפויים להיאחז בעיקר בהבהרה של יועמ"ש הכנסת, שלפיה הכנסת אכן רשאית להקים ועדה מיוחדת לצורך העניין

עו``ד איל ינון, מזכיר הכנסת / צלם: דוברות הכנסת
עו``ד איל ינון, מזכיר הכנסת / צלם: דוברות הכנסת

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, ממליץ היום (ד') לקואליציה להביא את הדיון על שינויי החקיקה בתחום השידור הציבורי ועתיד תאגיד השידור החדש אל ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל - ולא להקים ועדה מיוחדת כפי שהיא ביקשה.

יועמ"ש הכנסת הבהיר את עמדתו בעקבות פנייה של כבל אליו ואל יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שהוגשה על-ידי עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, שטענו כי הניסיון לעקוף את ועדת הכלכלה "הופך את הליכי החקיקה בכנסת למרמס".

לדבריו ינון, "אכן אין חולק כי ועדת הכלכלה היא הוועדה המתאימה לדון בחקיקה העוסקת בתקשורת, וככל שתובא לדיון הצעת חוק בעניין תאגיד השידור, המלצת הלשכה המשפטית תהיה כי ההצעה תועבר לוועדת הכלכלה - שכן כך ראוי ורצוי שיקרה".

עם זאת, ינון הדגיש את מה שח"כ כבל בעצמו הבהיר ממילא שהוא מודע לו: חוק יסוד: הכנסת ותקנון הכנסת מאפשרים באמצעות ועדת הכנסת לקבוע כי הצעות חוק מסוימות יעברו לדיון בוועדות מיוחדות או בוועדות המשותפות ליותר מוועדה אחת.

"לא ניתן לראות בעצם ההעברה לוועדות שכאלה משום פגם בהליך החקיקה", הבהיר עו"ד ינון. עוד ציין ינון כי בניגוד לאמור בפנייתו של כבל, הרי שוועדת הכלכלה עסקה בכנסת הנוכחית בשורה ארוכה של הצעות חוק בתחום התקשורת, ועל כן לא ניתן להסכים עם הטענה שלפיה בכל פעם שמבקשים לעקוף את ועדת הכלכלה, מקימים ועדה מיוחדת.

על-פי הערכות, יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, ואנשיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו יעדיפו "לדלג" על החלק שבו יועמ"ש הכנסת ממליץ באופן חד-משמעי לקיים את הדיון בוועדת הכלכלה, ויאמצו את החלק שבו הוא קובע כי יש לכנסת את מלוא הסמכות להקים לצורך העניין ועדה חדשה.

נזכיר כי שינוי החקיקה שהקואליציה מבקשת לאשר מבוסס על מתווה הפשרה שהושג בין שר האוצר משה כחלון לראש הממשלה נתניהו, במרכזו פירוק חטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי החדש תוך פיטורי מרבית אנשיו, והקמת חברת חדשות חדשה שתורכב בעיקר מאנשי רשות השידור עם מנהלים שייבחרו על-ידי ועדת איתור.