ספין חדש? כל עובדי התאגיד ייקלטו בחברת החדשות החדשה

בסביבת כחלון ונתניהו העבירו מסר לפיו עובדי חטיבת החדשות בתאגיד, "למעט המנהלים", יוכלו להיקלט בחברת החדשות החלופית ■ עם זאת, רוב תפקידי החדשות צפויים להיות מאוישים ע"י אנשי רשות השידור, כך שעיתונאים רבים שגויסו לתאגיד יאבדו את מקום עבודתם

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

בסביבתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון מבקשים לגמד ביממה האחרונה את המשמעויות של סגירת חטיבת החדשות בתאגיד השידור הציבורי, באמצעות מסר שלפיו כל עובדי החטיבה, "למעט המנהלים", יורשו להיקלט בחברת החדשות החלופית שהמדינה מבקשת להקים.

בפועל, כך על-פי הערכות, רוב תפקידי החדשות, בעיקר בתחום הטלוויזיה, יאוישו על-ידי אנשי רשות השידור והערוץ הראשון בפרט, כך ששורה של עיתונאים שגויסו לתאגיד בשנה האחרונה יידחקו ויאבדו בסופו של דבר את מקום עבודתם.

למעשה, מבחינה משפטית כל עובדי חטיבת החדשות וכל עובדי רשות השידור יפוטרו על-פי חוק (בהתאם לשינוי החקיקה שהמדינה מבקשת להעביר), ומרביתם ייקלטו כעובדים חדשים בחברת החדשות החדשה.

מי שיקבעו מי יאיישו את המשרות השונות הם המנהלים הנוכחיים של רשות השידור, שיישארו בתפקידם לפחות עד חודש נובמבר הקרוב. בהמשך, על-פי מתווה הפשרה שהוסכם בין כחלון לנתניהו, ייבחרו מנהלים קבועים על-ידי ועדת איתור.

המתווה קובע בין היתר כי זכות הראשונים באיוש המשרות תינתן על-פי ותק, כך שגם על-פי הקריטריון "היבש" יש יתרון ברור לעובדי הרשות. כך, למשל, סביר כי יערה שפירא, שגויסה לתאגיד ככתבת בריאות במקביל לשחרורה כחיילת מגלי צה"ל, עשויה להיתקל בקושי מול כתבת הבריאות הוותיקה של הערוץ הראשון, קטי דור. כך גם בנוגע לראש הדסק הכלכלי שאול אמסטרדמסקי שהגיע מ"כלכליסט", כשמולו נמצא לכאורה במשבצת הפרשן הכלכלי הוותיק עודד שחר.

 

ניסיון נוסף לגמד את גודל הבעיה שטמונה במתווה הפשרה קשור למספר העובדים שנקלטו עד עתה בחטיבת החדשות של תאגיד השידור. על-פי אחד הדיווחים, נקלטו רק "כמה עשרות" של עובדים, בניגוד לכאורה לטענת אנשי התאגיד, ובראשם המנכ"ל אלדד קובלנץ, שלפיה מדובר ב-150 עובדים שצפויים כעת ללכת הביתה. בפועל, כך נראה, חטיבת החדשות קלטה כ-100 עובדים, ו-50 עובדים נוספים נקלטו במסגרת הפקות אקטואליה חיצוניות, משום שהחוק חייב את התאגיד להשתמש במיקור חוץ בשנתיים הראשונות.

גורמים שמעורים בסוגיה מסבירים כי מדובר בין היתר בעיתונאים שעזבו מקומות עבודה כדי להשתלב בתוכנית התחקירים החדשה שאמור היה להפיק חיים סלוצקי ובתוכנית הכלכלית שאמורים היו להפיק באולפני הרצליה, מתוך הבטחה או לכל הפחות הנחה שייקלטו אחרי שנתיים כעובדים מן המניין בתאגיד.

בינתיים הפגינו אמש (ד') עובדי התאגיד בשני מוקדים: מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ומול ביתו של מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה (מומו) פילבר. העובדים, בגיבוי ארגון העיתונאים, מתכוונים להמשיך במאבק, בין היתר באמצעות עתירה שהגישו בעניין לבג"ץ.