בעלי קרקעות בחוף התכלת בהרצליה: לבטל הפקעת שטחים

טוענים כי בעקבות ההפקעה ללא פיצוי, שנים של תכנון יירדו לטמיון, ונגרם להם נזק של עשרות מיליוני שקלים

חוף התכלת בהרצליה ואזהרות העיריות / צילום: תמר מצפי
חוף התכלת בהרצליה ואזהרות העיריות / צילום: תמר מצפי

20 בעלי קרקעות ב"חוף התכלת" שבדרום-מערב הרצליה טוענים בהשגה שהוגשה למועצה הארצית לתכנון ובנייה, כי סלילת קו הרכבת הקלה על השטח שלהם פוגעת בצורה בלתי הפיכה וללא כל הצדקה בזכויותיהם הקנייניות, גורמת להם לנזק של עשרות מיליוני שקלים, ויש לבטלה.

במשך שנים רבות פעלו בעלי הקרקעות באזור דרום-מערב הרצליה לקידום תוכנית שתביא לשינוי יעוד הקרקע מחקלאות למגורים. לאחר שעיריית הרצליה התמהמהה בעניין, הורתה הוועדה המחוזית לעירייה, עוד בשנת 2007, לקדם תוכנית מטעמה לאזור חוף התכלת. כיום, עשור לאחר מכן, הפקידה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תוכנית חדשה על אותם שטחים ממש, והפקיעה בשנית שטחים נוספים לטובת הקמת תוואי הרכבת הקלה, וללא כל פיצוי לבעלים.

בעלי הקרקעות, באמצעות עורכי הדין יגאל בורוכובסקי, נדיר אביעד ויערה לוי ממשרד יעקב סלומון, לפשיץ, טוענים כי עצם ההפקעה מעמיד בסיכון את ההליך התכנוני כולו, הואיל וכעת יש לתכנן מחדש את השכונה באופן התואם את ההפקעות החדשות, ולהתחיל את כל התהליך התכנוני מבראשית. לטענתם, גם היכולת לעשות שימוש בקרקעות שלא הופקעו מוטל בספק, כיוון שהשטח שנותר אינו מאפשר שימוש לבנייה, קל וחומר בצמוד לרכבת שתעבור שם.

במסגרת ההשגה, מבקשים הבעלים לכל הפחות להקצות להם שטחים אחרים במקום אלו שהופקעו מכוח התוכנית. לטענתם, ניתן היה לתכנן את תוואי הרכבת הקלה כך שהפגיעה בקרקעות שלהם תהיה מזערית ככל הניתן, ואף ללא פגיעה כלל. לדבריהם, עיון בתוכנית מגלה, כי לא מוצו כל החלופות התכנוניות בכדי למזער את הפגיעה בזכויותיהם.

"הסבת השימוש במקרקעין לדרך והקמת מסילת רכבת על שטח זה, סותם את הגולל על כל אפשרויות השימוש והמימוש של המקרקעין, הן ביעודים הקיימים והן ביעודים העתידיים, ומונע דה פקטו מהבעלים לעשות כל שימוש במקרקעין, וזאת נוכח הימצאות מסילת רכבת ומתקנים על גבי המקרקעין המופקעים", נטען בהשגה.

לדבי עו"ד יגאל בורוכובסקי, אחד מהעורכי הדין המייצגים: "מקרה זה מדגים את הצורך הקריטי בשיתוף-פעולה בין רשויות התכנון השונות. ללא שיתוף-פעולה עלול מאמץ תכנוני בן עשור שנים לרדת לטמיון. אם המדינה מעוניינת לתמרץ בניית דירות באזורי ביקוש, חשוב למנוע תקלות תכנוניות מהסוג שקרה כאן. גם ניסיון הרשויות להפקיע שטחים ללא מתן פיצוי כלשהו לבעלים, הוא מקומם. התנהלות בדרך זו, אשר התאימה אולי לתקופת המנדט, אינה ראויה במדינת המכבדת את זכות הקניין".