נעילה מעורבת באירופה ברקע התקיפה בסוריה; הנפט זינק

נעילה מעורבת באסיה ■ ירידות בפתיחת המסחר בוול סטריט ■ ארה"ב ירתה 59 טילי טומוהוק לבסיס חיל האוויר הסורי

טיל טומהוק / צילום: רויטרס
טיל טומהוק / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו ביומו האחרון של שבוע המסחר העולמי (ו') במגמה מעורבת, בעוד המסחר בוול סטריט מתנהל במגמה מעורבת, ובהמשך ולמגמה המעורבת בבורסות אסיה מוקדם יותר. ברקע, התקיפה האמריקאית בסוריה (על כך בהמשך). מחירי הנפט זינקו במסחר, ונכסי מקלט כמו הזהב מטפסים. 

 

ארה"ב הגיבה הלילה למהלך המכוער של בשאר אסד מתחילת השבוע, עת ירה נשק כימי על אידליב בהתקפה שבה נספו ביסורים כ-80 בני-אדם, בהם תינוקות וילדים, שנחנקו מהגז הרעיל סארין. ארה"ב תקפה לפנות בוקר בסיס של חיל האוויר הסורי אל שאריאט, ליד חומס, ב-60 טילי טומאהוק, בפעולה האמריקאית הראשונה נגד מטרות של ממשלת סוריה מאז החלה מלחמת האזרחים שם לפני שש שנים.

ככל הנראה, מטח הטילים על הבסיס הוא הצעד הצבאי היחידי, בשלב זה, שיינקט נגד משטר אסד. אנליסטים שמצוטטים הבוקר באמצעי תקשורת אומרים שמדובר באזהרה חד-משמעית לאסד: עד כאן; שימוש נוסף בנשק כימי יגרור פעולת עונשין קשה הרבה יותר. ההערכות הן שממשל טראמפ אינו מתכנן בשלב זה לפעול לחילופי שלטון בדמשק. (לסיפור המלא)

ברקע המתקפה הדולר נחלש מול כל המטבעות המרכזיים; הרובל הרוסי, המטבע של בעלת הברית של סוריה, נחלש מול המטבע האמריקאי. הזהב, נכס מקלט בתקופות של מתיחות פוליטית, מתחזק בכ-1% ל-1,264 דולר לאונקיה, תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים יורדות כ-1.2% מתחת ל-2.3%. הנפט מתחזק עד כ-1.6% בבורסת הסחורות. 

מנגד, בבורסות אסיה לא התרגשו יתר על המידה מהתקיפה האמריקאית. הבורסות נסחרו היום במגמה מעורבת - בורסות יפן ושנגחאי עולות והונג קונג יורדת. בחוזים העתידיים בוול סטריט דווקא כן מורגשים החששות של המשקיעים מהתקיפה של טראמפ את צבא אסד והם מאותתים על ירידות של כ-0.3% במסחר היום.

מדדי וול סטריט סיימו אתמול בעליות של עד 0.25% אבל בפתיחת המסחר אנו רואים מגמה מעורבת. בארה"ב פורסם היום דוח התעסוקה החודשי לחודש מארס שצפוי לתת כיוון לקצת העלאות הריבית בארה"ב השנה, דוח שהתגלה כמאכזב.