ארה"ב במתקפה צבאית בסוריה; נשיא רוסיה פוטין הגיב

(עדכון) - ארה"ב תקפה בסוריה - 59 טילי "טומאהוק" על בסיס חיל האוויר ■ רוסיה: התקיפה נעשתה "בתירוץ מומצא" לכסות על הרג אזרחים בעיראק בידי צבא ארה"ב

ולדימיר פוטין ובשאר אסד / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין ובשאר אסד / צילום: רויטרס

ארה"ב תקפה לפנות בוקר (ו') בסיס של חיל האוויר הסורי אל שאריאט, ליד חומס, ב-60 טילי טומאהוק בפעולת גמול על התקפת הנשק הכימי על אידליב שביצע משטר אסד באמצע השבוע. בהתקפה זו נספו ביסורים כ-80 בני-אדם, בהם תינוקות וילדים, שנחנקו מהגז הרעיל סארין. מהבסיס שהותקף המריאו המטוסים שהשליכו את מכלי הגז.

זו הפעולה האמריקאית הראשונה נגד מטרות של ממשלת סוריה מאז החלה מלחמת האזרחים שם לפני שש שנים. הכוחות המיוחדים של ארה"ב בסוריה נלחמים נגד דעאש, לא נגד משטר אסד.

מחוקק רוסי אמר הבוקר, כי רוסיה תדרוש לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם לדיון חירום בעקבות ההתקפה האמריקאית בסוריה. יו"ר הוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט במוסקבה אמר, כי הפעולה עלולה לפגוע במאבק נגד טרוריסטים מוסלמים בסוריה. בשידור בתחנת רדיו ממלכתית במוסקבה נאמר, כי הפצצת בסיס חיל האוויר הסורי "עלולה להיות אירוע שישנה את מהלך ההיסטוריה".

הקרמלין הודיע הבוקר כי תקיפת צבא ארצות-הברית בסוריה נעשתה "בתירוץ מומצא". עוד נמסר כי לצבא סוריה אין כל נשק כימי, וכי התקיפה מהווה הפרת ריבונותה של סוריה והפרת החוק הבינלאומי ותגרום לנזק רציני ביחסים עם ארצות-הברית. בנוסף נמסר בהודעה כי התקיפה נעשתה על מנת לכסות על הרג אזרחים בעיראק בידי צבא ארצות-הברית. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי התקיפה האמריקאית תגרום לנזק משמעותי ביחסי ארה"ב-רוסיה. 

ככל הנראה, מטח הטילים על הבסיס הוא הצעד הצבאי היחידי, בשלב זה, שיינקט נגד משטר אסד. אנליסטים שמצוטטים הבוקר באמצעי תקשורת אומרים שמדובר באזהרה חד-משמעית לאסד: עד כאן; שימוש נוסף בנשק כימי יגרור פעולת עונשין קשה הרבה יותר.ההערכות הן שממשל טראמפ אינו מתכנן בשלב זה לפעול לחילופי שלטון בדמשק.

מהירות התגובה האמריקאית - שלושה ימים בלבד חלפו בין התקפת הנשק הכימי לבין פעולת הגמול - נועדה להפיק את המרב מגורם ההתפעה, מציין הפרשן הצבאי של "ניו-יורק טיימס". בעוד שכלי תקשורת בארה"ב דיווחו שהבית הלבן בוחן אופציות לפעולה צבאית ואנליסטים היו עסוקים בניתוח הצהרות של בכירי הממשל על סוריה, שוגרו הטילים משתי ספינות של הצי השישי במזרח הים התיכון.

גורמים צבאיים אמרו ל"טיימס", "וושינגטון פוסט" ו"פוליטיקו", כי טילי השיוט כוונו נגד מטוסים, מסלולים, מערכות נ.מ., מערכות מכ"מ, האנגרים, לרבות מקלטים מבוצרים למטוסים, מכלי דלק, מחסני ציוד אסטרטגי, מאגרי תחמושת ותשתיות אחרות, אך נעשה מאמץ לא לפגוע במאגרי נשק כימי.

דובר בפנטגון, ג'ף דייוויס, אמר הבוקר: "אנו בודקים עתה את תוצאות התקיפה. ההערכות הראשוניות הן שהושמדו מטוסים של חיל האוויר הסורי ותשתיות תמיכה בבסיס אל שאריאט, או שנגרם להם נזק כבד. לא נסבול שימוש בנשק כימי נגד חפים מפשע".

רוסיה הציבה כוחות גדולים בסוריה, ויש "אזור" רוסי גם באל שאריאט, אך ארה"ב הקפידה לא לפגוע במתחם הרוסי בבסיס. נוסף לכך, קיבלה רוסיה אזהרה זמן קצר לפני ההתקפה באמצעות "קו אדום" שנועד למנוע התנגשויות בין כוחות של שתי המעצמות. דיוויס גילה, כי נעשה מאמץ למזער את הסיכון לאנשי צבא רוסיים - וגם סוריים - שנמצאים בבסיס. הוא לא הסביר מדוע השתדלו מתכנני ההתקפה להימנע מפגיעה בכוחות סוריים.

לפני ההתקפה אמר ולדימיר ספרונקוב, סגן שגריר רוסיה באו"ם, כי להתקפה אמריקאית - אם תוצא אל הפועל - יהיו "השלכות שליליות", כפי שקרה בעיראק ובלוב. "האחריות תונח על כתפי אלה שינקטו צעד טרגי כזה", אמר הדיפלומט הרוסי.

גורם צבאי אמריקאי אמר, כי השימוש בטילי שיוט היה בין האופציות הפחות חמורות שהפנטגון הציג לפני טראמפ. לדבריו, התקיפה נועדה לאותת לאסד על כוונתה של ארה"ב להשתמש בכוח צבאי אם כוחותיו יוסיפו להפעיל נשק כימי.

לפנות בוקר נשא דונלד טראמפ נאום קצר במאר-א-לאגו, מעון הקיט הפרטי שלו בפלורידה, שבו הוא מארח את נשיא סין, שי ג'ינפיג. "הלילה הוריתי לנקוט פעולה צבאית ממוקדת נגד בסיס חיל האוויר בסוריה שממנו המריאו המטוסים אשר הוציאו לפועל את התקפת הנשק הכימי", אמר הנשיא. "לארה"ב יש אינטרס לאומי חיוני למנוע התפשטות השימוש בנשקים כימים קטלניים ולהרתיע את אלה ששואפים לעשות כן". הוא הדגיש, שהחלטתו לפעול נובעת, בין היתר, מכשלון מאמצי הקהיליה הבינלאומית להגיב על שפיכות הדמים בסוריה מאז שהחלה המלחמה בין משטר אסד למורדים.

"מאמצים קודמים לשנות את התנהגות משטר אסד בשנים שחלפו הסתיימו בכישלון, בכישלון דרמטי", אמר טראמפ. "התוצאה הייתה שמשבר הפליטים הלך והעמיק, היציבות באזור הלכה והידרדרה והמצב הזה מאיים על ארה"ב ובעלות בריתה".

"אני קורא לכל מדינות העולם המתורבת להצטרף אלינו ולשים קץ לטבח ולשפיכות הדמים בסוריה - וגם לטרור על כל צורותיו", הוא הוסיף. "אנו מבקשים שהאל יעניק לנו בינה כיצד להתמודד עם האתגרים שמציב לפנינו העולם הטרוף שלנו. אנו נושאים תפילה לחיי אלו שנפגעו בהתקפות הנשק הכימי ולנשמותיהם של אלה שנספו. אנו מקווים שכל עוד אמריקה ניצבת לימין הצדק והשלום, ידה תהיה על העליונה".

פקידי ממשל אמרו הבוקר, כי טראמפ הורה לנקוט פעולה נגד סוריה כאיתות ברור לעולם שנשיא ארה"ב לא יוכל לשבת בחיבוק ידיים בעוד שאסד - שאותו הגדיר טראמפ כ"דיקטטור" - מוסיף להתשמש בכלי מחרידים. מי שישב בחיבוק ידיים יעניק, למעשה את ברכתו לשימוש בנשק כימי בידי אסד, אמרו הפקידים.

"ההפצצה מצביעה בבירור על כך שהנשיא מוכן לנקוט צעד החלטי כאשר צעד כזה מתבקש", אמר שר-החוץ האמריקאי, רקס טילרסון. לדבריו, לאחר שטראמפ ראה את תוצאות ההתקפה הוא הגיע למסקנה שארה"ב שוב לא תוכל לעצום עיניה לנוכח מה שמתרחש בסוריה.

המהפך בעמדה האמריקאית בסוגיית אסד מדהים. שלושה ימים אחרי שהבית הלבן הכריז שאסד הוא "מציאות פוליטית שיש לקבלה", ראה טראמפ קטעי וידיאו של ילדים נחנקים מגז סארין ועשה תפנית של 180 מעלות. התנהלות זו מבליטה את הניגוד בינו לבין הנשיא הקודם, ברק אובמה, שהורה להכין פעולה צבאית נגד משטר אסד בעקבות שימוש בנשק כימי, אך לא אישר אותה, לאחר התלבטויות והתחבטויות.

ב-20 באוגוסט 2012 שרטט אובמה את הקו האדום המפורסם שלו, בדיעבד על חולות נודדים: "הבהרנו היטב למשטר אסד, וגם לשחקנים אחרים בשטח, שמבחינתנו קו אדום יהיה כאשר נתחיל להבחין בתזוזה של קבוצות נשקים כימיים ממקום למקום, או כאשר נראה שהם הופעלו. זה ישנה את התחשיבים שלי. זה ישנה את המשוואה".

אך למרות שמשטר אסד חצה את הקו האדום, חסך ממנו אובמה מהלומת עונשין אמריקאית. עסקה בתיווך הרוסים, שהביאה להוצאת ארסנל הנשק הכימי מסוריה, הניעה את אובמה להתעלם מהקו שהוא עצמו שרטט. לימים הוא יאמר, שחיסול מאגרי הנשק הכימי בסוריה היה ממילא מטרת ההפצצות האמריקאיות המתוכננות. ריקון הארסנל ייתר פעולה צבאית. במבט לאחור, זו הייתה החלטה גרועה, לפחות מבחינת השחיקה באמינות הממשל דאז והממשלים שבאו אחריו.

למעשה, עד התקפת הנשק הכימי, טראמפ פעל כמו אובמה ועשה כל מה שביכולתו לאותת על כוונתו לא לפעול נגד אסד. ניקי היילי, השגרירה באו"ם, אמרה ביום ה' שעבר, ש"הקדימות של ארה"ב עתה שוב אינה לשבת ולהתמקד (במאמצים) להדיח את אסד". שר-החוץ טילרסון החרה החזיק אחריה: "אני חושב שמעמדו של אסד, מעמדו לטווח ארוך, צריך להיות מוכרע ע"י העם הסורי".

והדובר ספייסר הוסיף נופך משלו: "ביחס לאסד, יש מציאות פוליטית שאנו צריכים לקבל אותה... אין שום אופציה בסיסית לחילופי משטר בסוריה". לדבריו, חשוב יותר להביס את דאעש מאשר להיפטר מאסד. בסופו של דבר, זו הייתה הנחת העבודה של ברק אובמה.

כבר ב-7 בספטמבר 2013, צייץ טראמפ: "הנשיא אובמה, אל תתקוף את סוריה. אין לכך שום יתרון ויש לכך חסרונות אדירים. שמור את הנשק שלך ליום אחר (חשוב יותר)".

עכשיו זמנים חדשים וזמירות חדשות. על פי אנליסטים, אחת הסיבות שהניעו את טראמפ להורות על הפעולה בסוריה היא שיחותיו עם נשיא סין. במוקד השיחות יעמדו שני נושאים: קוריאה הצפונית וסחר. טראמפ צפוי לקרוא לאורחו להעמיד את קוריאה הצפונית במקומה וללחוץ עליה להפסיק פיתוח טילים בין-יבשתיים.

זמן מה לפני ארוחת הערב החגיגית לכבוד נשיא סין הכריז טראמפ, כי ארה"ב תהיה מוכנה לפעול לבדה לסיכול תכניות הגרעין והטילים של פיונגיאנג אם סין לא תיתן יד למאמץ זה. הפעולה בסוריה מעניקה גיבוי משמעותי לדבריו.