ירידות בוול סטריט לאחר פרסום דוח התעסוקה והתקיפה בסוריה

ארה"ב תקפה בסוריה ■ דוח התעסוקה החודשי פורסם ויצר אכזבה בשווקים ■ נמשכה הפסגה בין נשיא ארה"ב טראמפ למקבילו הסיני ■ הנפט חצה את 52 הדולר לחבית

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט ננעל במגמה שלילית, לאחר שהתנהל בתנודתיות ביומו האחרון של שבוע המסחר העולמי, לאחר יום עמוס במיוחד באירועים. בראש ובראשונה ברקע למסחר, התקיפה האמריקאית הלילה בסוריה שהביאה לחששות בשוק, דוח התעסוקה החודשי למארס פורסם היום, וכן נמשכה הפסגה בין נשיא ארה"ב טראמפ למקבילו הסיני. אתמול וול סטריט סיימה בעליות של עד 0.25%.

 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יצא הלילה באזהרה חד-משמעית לנשיא סוריה בשאר אסד, וירה 60 טילי טומאהוק לעבר בסיס חיל האוויר הסורי. המתקפה הראשונה של ארה"ב מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה לפני 6 שנים באה בתגובה לירי נשק כימי של אסד לפני כמה ימים, במתקפה בה נספו כ-80 איש, נשים וילדים.

טילי הטומוהוק השמידו כמעט לחלוטין את הבסיס אל שאריאט ליד חומס, אבל ככל הנראה זהו מהלך צבאי חד פעמי ולא תחילתה של מערכה נגד משטר אסד. ההערכות הן שממשל טראמפ אינו מתכנן בשלב זה לפעול לחילופי שלטון בדמשק. (לסיפור המלא)

ברקע המתקפה, הדולר נחלש מול כל המטבעות המרכזיים; הרובל הרוסי, המטבע של בעלת הברית של סוריה, נחלש מול המטבע האמריקאי. הזהב, נכס מקלט בתקופות של מתיחות פוליטית, מתחזק, תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים יורדות מתחת ל-2.3%. הנפט מתחזק עד כ-1% בבורסת הסחורות. באירופה המסחר מתנהל במגמה מעורבת, ובאסיה המסחר ננעל מוקדם יותר גם כן במגמה מעורבת.

פורסם בארה"ב דוח התעסוקה החודשי למארס, נתון המאקרו החשוב ביותר בכלכלה האמריקאית. לפי תחזיות האנליסטים, הצפי דיבר על תוספת של 1855 אלף משרות למגזר הלא חקלאי, לאחר תוספת של 235 אלף משרות בחודש הקודם ו-238 אלף משרות חדשות בינואר. שיעור האבטלה צפוי היה להישאר ללא שינוי על 4.7%. לאחר פרסום הדוח, הסתבר כי הנתון הסופי עומד על תוספת של 98 אלף משרות חדשות בלבד, ושיעור האבטלה ירד במעט, ל-4.5%.

סקר ADP שמהווה מעין תמונה מקדימה לדוח התעסוקה החודשי, הצביע שלשום על תוספת המשרות למגזר הפרטי הגבוהה ביותר מזה כשנתיים. הסקר הצביע על תוספת של כ-263 אלף משרות בחודש מארס, מעל התחזיות בשוק שעמדו על תוספת של 184 אלף משרות.    

"זה בוודאות דוח התעסוקה יוצא הדופן ביותר שחזיתי בו מזו תקופה", אמר האנליסט סקוט קלמנס, אסטרטג בכיר בחברת  Brown Brothers Harriman. 

וויליאם דאדלי, נשיא הפד בניו-יורק, התבטא היום לאחר התקיפה בסוריה ופרסום דוח התעסוקה, ואמר כי על ארה"ב לשקול ביצוע התאמות מינוריות לחוק דוד-פרנק, המיישם רפורמה ברגולציה הפיננסית שאושרה ע"י ממשל אובמה לאחר המשבר הכלכלי העולמי. הרפורמה מהווה את השינוי המשמעותי ביותר ברגולציה הפיננסית בארה"ב מאז שנת 2009.

פורסמו גם המלאים הסיטונאיים לחודש פברואר, שעלו ב-0.4% לאחר ירידה של 0.2% בחודש הקודם.

מוקדם יותר היום פורסם האשראי הצרכני לפברואר, שעל פי התחזיות היה צפוי לעמוד על 14 מיליארד דולר מנתון של 8.8 מיליארד דולר בחודש הקודם, אולם בסופו של דבר עומד על 15 מיליארד דולר.

אירוע נוסף שהיה ברקע היום הוא פסגת שני הנשיאים של ארה"ב וסין שדנו בקשרי הסחר בין שתי המעצמות. נשיא ארה"ב טראמפ, כידוע, עומד עם הסלוגן "אמריקה תחילה" ושואף לעודד את הפעילות המקומית. בקמפיין הבחירות שלו הוא הבטיח כי יחזיר פסי ייצור לארה"ב לאחר שאיבדה אותם לטובת מדינות אחרות וסין היא אחת המדינות המרכזיות שלהן איבדה ארה"ב קווי ייצור. בשוק חוששים מפגישה לא טובה שעלולה לגרור את העולם למלחמת סחר.