10 המכות בגירושים, ישראל 2017: מבגידות עד תשלום כתובה

גירושים הם בדרך-כלל יציאה מעבדות לחירות. אלא שבמקרים רבים הם מלווים במכות שונות, ממש כמו עשר מכות מצרים

כיצד קובע בית המשפט בסוגיית משמורת הילדים בגירושין/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כיצד קובע בית המשפט בסוגיית משמורת הילדים בגירושין/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נישואים טובים לא מתפרקים, נקודה. לכן, ברוב המקרים גירושים הם יציאה מעבדות לחירות. עבדות כלכלית, עבדות רגשית, עבדות פיזית, עבדות רוחנית, עבדות מינית או עבדות משולבת מכל הנ"ל. הליכי הגירושים מזכירים את יציאת מצרים: הם יכולים להיות ארוכים, מתישים וכואבים. במקרים רבים הם מלווים במכות שונות, ממש כמו עשר מכות מצרים.

אז מהן מכות הגירושים הכי קשות בישראל, נכון לשנת 2017?

מכת בגידות

בגידות היו תמיד, אלא שאמצעי התקשורת שלנו הלכו והתפתחו, כמו גם הרשתות החברתיות ואתרי ההיכרויות והבגידות, כך שהיום הסודות כולם נמצאים על כף-היד, בתוך הסמארטפון.

הקלות הבלתי נסבלת של הגילוי (הודעה שקפצה למסך בשעת לילה מאוחרת, צ'ט בפייסבוק שנותר פתוח או מייל מפליל שנותר גם על האייפד ועוד אלף דוגמאות אחרות), בשילוב הקלות המדהימה של יצירת הקשרים מחוץ לנישואים - הביאו לעלייה חדה בשיעור גילוי הבגידות.

כמובן שגילוי בגידה לא מוביל בהכרח לגירושים, אבל זו מכה שמביאה ברוב המקרים להרס הנישואים, האמון הבסיסי ושמחת החיים. ההשלכות של גילוי הבגידה כבדות ומובילות במקרים רבים לפירוק הנישואים דווקא על-ידי מי שנתפס בבגידה ולא על-ידי מי שגילה אותה.

מכת האזנות סתר

תופעה פלילית זו נפוצה הרבה יותר ממה שיודעים ולעתים אינה מתגלה לעולם מפאת פליליותה. תאר לעצמך שאשתך שומעת כל מלה שאתה אומר בתוך האוטו, תארי לעצמך שלבעלך יש גישה מלאה לתכתובת הווטסאפ שלך או לתיבת הדואר האלקטרוני שלך.

למרבה הצער, המשטרה לא מרבה לאכוף את החוק בכל הנוגע להאזנות סתר, ובתי הדין הרבניים מתעלמים לעתים מהוראות החוק ומקבלים ראיות אסורות, שהושגו תוך האזנת סתר.

מכת תלונות-שווא במשטרה

במציאות של ימינו, כל מריבה היא עילה מספקת להזעיק את המשטרה ולטעון לאלימות. התוצאה, תמיד, היא הרחקת הבעל מהבית. כן, גם אם היא הייתה אלימה כלפיך, אם תקרא למשטרה, הם ישאלו אותה אם תקפת אותה או אם היא חוששת מפניך - ובסוף זה יגמר בהרחקה. שלך.

 

מכת משמורת משותפת כאמצעי להפחתת מזונות

בעוד שפעם אב שחפץ במשמורת משותפת על ילדיו היה צריך לשלם לידי האם מזונות בסכומים ניכרים, כדי להוכיח את טוהר כוונתו להיות אב פעיל - הרי שבשנים האחרונות משמורת משותפת מהווה סיבה מספיק טובה להפחתה דרסטית במזונות, ובצדק. התפיסה היא שאין סיבה שהאב ישלם עבור ילדיו גם כשהם אצלו וגם אצל האם, בטח לא אם היא מרוויחה סכומים דומים לשלו.

אלא ששינוי זה בפסיקה הביא עמו, לצד צדק לאבות מעורבים באמת, גם מכת דרישות פיקטיביות למשמורת משותפת, שמטרתן היחידה היא הפחתה בגובה המזונות; ומכת התנגדויות פיקטיביות למשמורת משותפת, שכל מטרתן הגדלת שיעור המזונות. בשני המקרים זו מכה קשה לטובת הילדים.

מכת שימוש בילדים לצורכי נקמה

הסתת הילדים, שימוש ציני בהם והפיכתם לכלי ניגוח במלחמת גירושים היא מכת הבכורות של הליכי הגירושים. הורים שעושים שימוש בילדיהם הם אנשים חלשים, חסרי מודעות ובעלי יכולת הורית לקויה. הנזק שנגרם לילדים כתוצאה מהסתתם, עירובם, חשיפתם לכתבי טענות ולפרוטוקולים מבית המשפט, הפיכתם לילדים הוריים והישענות עליהם, הוא בלתי הפיך.

אין ילדי גדולים מדי, גם בני 20-30 שהופכים למשענת לאימם או לאביהם בהליך הגירושים נפגעים באורח חסר תקנה - שלא לדבר על ילדים רכים בשנים שגדלים על מורשת קרב גירושים שנאה והסתה. נפשם נהרסת, ולא יועילו שנים רבות של טיפול פסיכולוגי.

מכת הברחת רכוש

מכת גירושים נפוצה ורחבת-היקף: הסתרת רכוש וכספים במטרה להוציאם ממסת הנכסים העומדים לחלוקה בגירושים. ישנן אינספור דרכים להסתיר רכוש, ובכל יום מתגלית דרך יצירתית נוספת.

בין הדרכים הפופולריות: משיכת סכומי כסף גבוהים במזומן מחשבון הבנק, נטילת הלוואות ומשיכתן במזומן, העברת כספים לקרובי משפחה "כהחזר הלוואה", דילול אחוז מניות בחברה באמצעות עסקאות השקעה פיקטיביות, ניתוב הפעילות העסקית או חלקה לחברה חדשה שרשומה על שם צד שלישי, וכמובן רישום רכוש על שם צדדים שלישים.

מכת פשיטות רגל

מכה קשה במיוחד במסגרתה מחליט אחד הצדדים לנקוט שיטת "תמות נפשי עם פלישתים" - להפסיק לעבוד, להכניס את העסק לחובות-עתק, מדומים או אמיתיים, ולפנות להליך של פשיטת רגל.

המניע לצעד הוא ברוב המקרים רגשי, ומקורו לעתים ברצון עז לנקמה. לעתים, הצעד הזה הוא תגובה להפעלת לחץ מסיבי בהליכי הגירושים, כגון תשלומי מזונות בלתי אפשריים, נקיטת הליכי הוצאה לפועל אגרסיביים והתנהלות שמתעלמת לחלוטין מצרכיו או מיכולתו של הצד שכנגד.

מכת מירוץ סמכויות

במדינת ישראל 2017, לבית הדין הרבני יש עדיין סמכות לדון בכל העניינים הקשורים לחייכם, גם אם יש לכם עשרות מיליונים ומבנה רכושי המורכב מתיקי השקעות וחברות בינלאומיות, וגם אם עשיתם כל מה שאתם יכולים כל החיים כדי להתחמק מכל סממן דתי בחייכם.

לא תמיד זה רע, ולא תמיד יש עדיפות לגברים - להפך. מירוץ הסמכויות בין בית הדין הרבני לבית המשפט לענייני משפחה הוא כלי שיש לעשות בו שימוש בתבונה, תוך הבנת היתרונות והחסרונות בכל ערכאה. למפסידים במירוץ עלולה להיגרם מכה קשה.

מכת כתובה

הפסקת לאהוב את אשתך, ואתה מעוניין להתגרש ממנה ולחלק את הרכוש ביניכם באופן הוגן? קח בחשבון שיכולה להיכנס לתמונה עז לא צפויה בדמות הכתובה עליה חתמת לפני 20 שנה מתחת לחופה, כשרצית להיראות טוב בעיני אבי הכלה.

בלא מעט מקרים חשבתם שסכום כתובה של 555,555 שקל יביא לכם מזל, אבל הוא הביא לכם קנס יציאה קשה מנישואים לא מוצלחים. אמנם לא בכל המקרים הכתובה רלוונטית, אבל במקרים שכן - זו מכת גירושים קשה ולא הוגנת.

מכת סרבנות גט

מכה שהולכת ונעלמת מפאת חומרת ההתייחסות אליה, הן בבתי הדין הרבניים והן בבתי המשפט. מי שסובל ממנה (גברים לא פחות מנשים), מרגישים היטב את עוצמתה. במדינת ישראל 2017 ההחלטה להינשא כדת משה וישראל משמעה גם שלא בהכרח תוכלו להתגרש אם תרצו. במקרים רבים, כשאין עילת גירושים תואמת לדרישות ההלכה היהודית, הדרך אל החופש כרוכה בהסכמת הצד השני לתת או לקבל גט.

אין הסכמה? תיאלצו לעבור הליכים משפטיים ארוכים כאורך יציאת מצריים, והגט אינו מובטח בסופם. אין תחושת עבדות ושיעבוד גדולה יותר מתחושת היעדר החופש לבחור את הסטטוס האישי שלך.

חג חירות שמח!

■ הכותבת היא עורכת דין מומחית לדיני משפחה וירושה, עומדת בראש משרד עו"ד רות דיין.

www.getup.co.il