שבדיה מתירה לכל אזרח לברר כמה מס משלם הקולגה או השכן

"בתמורה" למידע, שלמעשה הופך את המשכורות בשבדיה לשקופות, מדווחות רשויות המס לשכן ולקולגה מי בירר עליהם מידע ■ מבט למדינה שרחוקה מאיתנו יותר ממאדים

דגל שבדיה /  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דגל שבדיה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

במדינות רבות, בהן ישראל, נושא המשכורת הוא אישי מאוד. אנשים אינם נוטים לחשוף את המשכורת שלהם ואת גובה התשלום לרשויות המס. בשבדיה, מתברר, המצב הוא שונה באופן מהותי. במדינה הנורדית הקטנה ניתן בשיחת טלפון אחת לברר כמה מס משלם הקולגה שלך לעבודה או אפילו השכן. ה-catch היחידי בסיפור הוא שהאיש אודותיו חיפשת מידע יידע מי המברר. 

מדיניות השקיפות והרווחה בנושא המשכורת אופיינית למדינה גם בתחומים נוספים. דוגמה אחת היא הרפואה הציבורית, שכולם זכאים לה. דוגמה נוספת: הורים חדשים זכאים בשבדיה ל-480 ימי חופשה הורית בתשלום.

כמו כן, מ-2008 נערך מבדק מטעם המדינה שבכל החברות שמעסיקות מעל 25 עובדים לא יהיו פערים במשכורת בין גברים ונשים. חברה שעוברת על החוק הזה צפויה להיענש בקנס כבד. בישראל, לעומת זאת, הפער במשכורות עבור אותו תפקיד בדיוק בין גברים ונשים עומד בממוצע על 3,000 שקל. 

מדיניות השקיפות פועלת באופן שווה גם עבור עובדי המגזר הציבורי, פקידי ממשל ופוליטיקאים. בראיון שהעניק לרויטרס ריגארד שטיין, כלכלן בכיר בקונפדרציית האיגודים המקצועיים בנורבגיה, הוא מציין כי המדיניות שנוקטת שבדיה לשוויון מגדרי ושקיפות החלה לתת ביטוי גם בתרבות הארגונית במקומות העבודה. כתוצאה מכך - ומחקר שנעשה בנושא מאשש זאת - אזרחי שבדיה סמוכים ובטוחים כי רשויות המס נוהגות כלפיהם בהגינות ובשקיפות, תחושה שקשה לומר כי היא קיימת גם אצלנו.