השחיתות בתע"א: המשטרה מבקשת לחקור את השר חיים כץ

חוקרי יחידת להב 433 פנו ליועמ"ש מנדלבליט בבקשה לחקור את השר תחת אזהרה ■ בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי מחר ייחקר בשנית באזהרה תת-אלוף במיל' אמל אסעד במסגרת הפרשה

ח``כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח``כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

המשטרה ממשיכה לחקור את פרשת השחיתות לכאורה בתעשייה האווירית. לפי פרסום באתר וואלה היום (ד') - שהמשטרה לא מכחישה אותו - המשטרה פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה לקבל אישור לחקור באזהרה את שר הרווחה, חיים כץ, במסגרת פרשה זו.

החשד המרכזי נגד אנשי התעשייה האווירית - שהבכיר שבהם שנעצר עד כה הוא חבר דירקטוריון החברה, תא"ל במיל' אמל אסעד - הוא שהם קיבלו שוחד וטובות הנאה מחברות פרטיות שהעניקו שירותים לתעשייה האווירית (ספקים שלה), ובתמורה קידמו אנשיה את האינטרסים של החברות הללו. זאת, בין היתר, באמצעות סיוע לספקים לזכות במכרזים של תע"א. הספקים עצמם חשודים במתן שוחד וטובות הנאה ובעבירות נוספות.

אחד החשדות הנוספים המרכזיים הוא שיאיר כץ, בנו של השר חיים כץ מהליכוד וחבר ועד העובדים בתעשייה האווירית, וחברי ועד נוספים היו מעורבים במפקדים לא חוקיים של עובדי התעשייה האווירית למפלגת הליכוד. מדובר בתת-פרשייה, שכן כאמור עיקר החקירה עוסק, כאמור, במסכת שוחד מול ספקים של תע"א. כץ הבן חשוד בסחיטה באיומים ותיווך לשוחד.

הפרשה, המכונה "פרשת 630", כוללת מספר רב של מעורבים ברבדים רבים של התעשייה האווירית, בהם בכירים, חברי ועד, דירקטורים, מנהלים, זוטרים, שומרי-סף, יועצים וספקים.

מקורבים לשר כץ מביעים זעם על מה שהם מכנים "מסע ההכפשה המתוזמן ושלוח הרסן בתקשורת - בניסיון לפגוע בשמו של השר כץ ובעשרות שנות העשייה הציבורית המבורכת שלו". לדבריהם, השר אינו חושש ויתמודד בחקירה - אם וככל שיוזמן. לטענת מקורבי כץ, "נראה כי לרשות החברות הממשלתיות, בראשות אורי יוגב, שמנהל מזה שנים מאבק אישי חסר בסיס בשר כץ, יש חלק נכבד במסע ההכפשה התקשורתי, תוך ניסיון לעשות שימוש פסול ולא ענייני בגורמי האכיפה לצורך כך".

חקירות נוספות

בתוך כך, ל"גלובס" נודע כי מחר (ה') צפוי להיחקר בשנית באזהרה במשרדי להב 433 במשטרה תת-אלוף במיל' אמל אסעד. אסעד חשוד כי פעל לקידום אינטרסים של חברת דרוזנט, ששימשה כספק של התעשייה האווירית.

אסעד, חבר דירקטוריון התעשייה האווירית, ממשיך לעבוד, אך בהתאם להסכמה בין הצדדים אינו מגיע לישיבות הדירקטוריון. 

בתוך כך, נערכו היום על-ידי החברה שימועים משמעתיים ליאיר גלר ולחשודים נוספים שהם עובדי החברה. דירקטוריון תע"א ממליץ להשעות את העובדים החשודים מעבודתם עד לתום החקירה הפלילית בעניינם.

ל"גלובס" נודע כי מי שדוחפת להשעיה של העובדים החשודים מעבודתם עד תום החקירה היא חברת הדירקטוריון, עו"ד דבורה חן, שהיא המשפטנית היחידה בדירקטוריון תע"א. עו"ד דבורה חן מסרה בתגובה כי "אין כאן עניין פרסונלי, כל ההחלטות של הדירקטוריון מתקבלות פה-אחד".