שינוי מגמה? ריבית המשכנתאות באפריל – ללא שינוי מהותי

ריבית המשכנתא הממוצעת הצמודה למדד עמדה על 3.88%, לעומת 3.93% בחודש הקודם ■  ריבית המשכנתא השקלית עמדה בממוצע על 3.32%, לעומת 3.36% בחודש הקודם ■ ככה הצעירים לוקחים משכנתא

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

היקף המשכנתאות בחודשים האחרונים ירד במקביל לירידה בהיקף העסקאות, אך אי אפשר עדיין לדבר על מגמה בשוק הדירות למגורים. הירידה נובעת מצמצום פעילותם של משקיעים בשוק הדירות (על רקע העלייה במיסוי), ומהמתנה של זכאים לדירות במסגרת פרויקטים של מחיר למשתכן.

הריבית על המשכנתאות, שהייתה במגמת עלייה רציפה בשנתיים האחרונות, נותרה באפריל ללא שינוי (מדובר על משכנתאות שנסגרו במרץ לביצוע עד 18 באפריל) - כך עולה מנתוני בנק ישראל. ריבית המשכנתא הממוצעת הצמודה למדד עמדה על 3.88%, לעומת 3.93% בחודש הקודם. הריבית על המשכנתאות הפופולאריות לתקופה של 15 עד 20 שנה עלתה ל-4.25%, בהשוואה ל-4.19% בחודש הקודם, והריבית על משכנתאות לתקופה של 20 עד 25 שנה עלתה ל-4.34% לעומת 4.23% בחודש הקודם. הריבית לתקופות קצרות יותר לרוב ירדה.

הריבית הצמודה, חשוב לציין, מבטאת עלות כוללת של כ-5%-6% בשנה. מדד המחירים לצרכן, בהתאם לתוואי שהגדיר בנק ישראל, צפוי לעמוד על 1% עד 3% בשנה, כך שעל פי אמצע התוואי הרשמי מדובר בעלות מימון כוללת של כ-6% (ריבית משכנתא, בתוספת מדד שנתי). גם אם נתייחס לחלק התחתון של התוואי (בשנים האחרונות המדד סביב אפס, והתחזיות לשנים הקרובות הם סביב ה-1%), הרי שמדובר על מדד שבתוספת הריבית מגיע לעלות מימון גבוהה של כ-5%.

למדריכי משכנתא באתר הון

ריבית משכנתא שקלית - ללא שינוי

ריבית המשכנתא השקלית נותרה גם כן ללא שינוי משמעותי בחודש אפריל. הריבית התקפה להלוואות שנלקחו בחודש מרץ (לביצוע עד 19 באפריל) עמדה בממוצע על 3.32%, לעומת 3.36% בחודש הקודם. במשכנתאות לתקופה של 15 עד 20 שנה חלה ירידה ל-4.67% לעומת 4.69% בחודש שעבר. במשכנתאות לתקופה של 20 עד 25 שנה עמדה הריבית על 5% - בדומה לחודש הקודם.

הריבית השקלית הממוצעת שמפרסם בנק ישראל היא ממוצע של כל ההלוואות שניתנו בריבית משתנה וגם בריבית קבועה. בפועל, לא באמת ניתן להשוות בין שני סוגי הריביות האלו: הריבית הקבועה יותר בטוחה לאורך זמן, אך מראש היא יקרה יותר; בעוד הריבית המשתנה אמנם יותר נמוכה, אך היא יותר מסוכנת כי קיימת חשיפה לעלייה בריבית.

העלייה עלולה לבוא מכמה כיוונים: עלייה בריבית בנק ישראל, שתגרור עליה בריבית המשכנתא המשתנה; תחרות נמוכה יותר בין הבנקים (כפי שקורה בשנה האחרונה), שמייקרת את הריבית; שינויים בשוק האג"ח, שמשפיעים באופן ישיר על ריבית המשכנתא.

ריבית בנק ישראל לא תשתנה בשנה הקרובה

לאחרונה דיווח בנק ישראל כי לא יעלה את הריבית בשנה הקרובה. בבנק החליטו להשאיר את הריבית ברמה של 0.1%, שהמשמעות שלה היא ריבית פריים של 1.6% (1.5% מעל הריבית של בנק ישראל).

הוועדה שמחליטה על הריבית מסרה כי לאור המתינות בקצב העלייה במדד המחירים לצרכן ועל רקע נתוני המאקרו הנוספים, נראה שאין מקום להעלאת ריבית בטווח הקצר - "ברקע ההחלטה שלא לשנות את ריבית בנק ישראל, ניתן לציין את האינפלציה - בשנה האחרונה הקצב השנתי של האינפלציה עולה במתינות, וב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר הוא הגיע ל-0.4%. זהו שיעור האינפלציה הגבוה ביותר מאז יולי 2014, אך האינפלציה עדיין נמוכה מהיעד".

מכאן, שריבית בנק ישראל לא צפויה לעלות בקרוב כתוצאה מעליית הריבית, אך כאמור היא עשויה לעלות כתוצאה מתחרות חלשה בין הבנקים וכתוצאה משינויים בשווקים הפיננסים. אחרי הכל, הריבית עלתה ביותר מ-1.5% בשנה וחצי האחרונות, בשעה שריבית בנק ישראל לא השתנתה.

עוד באתר הון:

מדריך מס רכישה

ריבית משכנתא - כל מה שצריך לדעת

מחירי הדירות - לאן?