אורנשטיין אישר: HIGH Q תימכר ליוניברסיטי סיסטמס ב-3.3 מ' ש'

הרוכשת התחייבה לפתרון מיידי לכל תלמידי הרשת, העסקה של 90% מעובדי החברה, תשלום מיידי של מחצית משכורות חודש מארס שלא שולמה לעובדים וכן תמורה לקופת הפירוק בתוך 48 שעות

איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט
איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, אישר הבוקר (א') את הבקשה הדחופה שהגישה בסוף השבוע האחרון המפרקת הזמנית של רשת HIGH Q, עו"ד קרן רייכבך-סגל ממשרד איתן מהולל שדות, לאישור הסכם המכר.

על-פי הבקשה שאושרה הבוקר, חברת HIGH Q תימכר בכ-3.3 מיליון שקל במזומן לחברת גלולבל יוניבריסיטי סיסטמס שבשליטת ארקדי אטינגן. הבקשה מגיעה לאחר קבלת 6 הצעות מחברות שונות שרצו לרכוש את הרשת.

על-פי ההצעה של חברת יוניברסיטי סיסטמס, החברה מתחייבת לתת פתרון מיידי לכל תלמידי הרשת, העסקה של 90% מעובדי החברה, תשלום מיידי של מחצית משכורות חודש מארס שלא שולמה לעובדים וכן תמורה לקופת הפירוק - בתוך 48 שעות.

ואלרי קיסלבסקי, מנכ"ל משותף של גלובל יוניברסיטי סיסטמס, אמר בתום הדיון: "אנחנו מאוד שמחים לאשר את ההצעה הזוכה לפעילות חברת HIGH Q. כרגע הפוקוס הוא להיכנס כמה שיותר מהר לפעילות. HIGH Q היא מותג מוביל ויכולה לחזור לפעילות בהקדם האפשרי".

מי שייכנס לתפקיד המנכ"ל הזמני של HIGH Q מטעם גלובל יוניבריסיטי סיסטמס הוא בועז ארבל, בעל ניסיון של 10 שנים בענף ההשכלה בארץ. לדבריו, העובדה שהחברה התחייבה לקלוט 90% מהעובדים אינה מעידה על כך ששאר העובדים יפוטרו, ובשלב הראשון לפחות החברה צפויה לקלוט את כלל עובדי HIGH Q. לדברי ארבל, החברה גם תבחן אפשרות להתרחב בישראל לתחומים נוספים.

על-פי ההצעה שאושרה, הרוכשת תמשיך להפעיל את הרשת תחת אותו מותג. עוד ציינה המפרקת כי בעל השליטה ברשת HIGH Q, שם לוי, מודע להליך, וכי החברות-האחיות של החברה, ביניהן prep2go, הן לא חלק מהממכר.

המפרקת עדכנה כי קיימת דחיפות בקבלת האישורים הרגולטוריים ממשרד החינוך. במשרד החינוך יוכלו לבדוק ולאשר את הפעילות המחודשת של HIGH Q רק לאחר המכירה ובהגשת בקשה בהתאם לנהלים.

המפרקת ציינה כי בימים האחרונים HIGH Q עמדה בקשר עם כל הגורמים שקשורים לפיקדונות של חיילים משוחררים המבקשים לשלם באמצעות החברה, וכי החברה בחרה שלא להפקיד צ'קים של פיקדונות כדי לא לפגוע בתלמידים, וציינה כי צ'קים שאמורים להיפרע כנגד פיקדונות וטרם הופקדו - על קורסים חדשים - יגיעו לרוכשת. כלומר, הכספים שהועברו לטובת קורסים קיימים יועברו לפירוק, והכספים שיתקבלו עבור קורסים חדשים יגיעו אל הרוכשת.

השופט אורנשטיין אמר בדיון: "בהינתן הצורך בהחלטה מהירה יש צורך לאשר את המכר, שכן עשוי להיגרם נזק בלתי הפיך לנושי החברה. המציעה הזוכה תמשיך את הפעילות, ובכך יהיה למזער את הנזקים שייגרמו לקהל התלמידים. במכלול השיקולים אני נעתר לבקשה ומאשר את המכירה למציעה הזוכה, בהתאם לתנאי ההסכם".

גלובל יוניברסיטי סיסטמס היא קבוצה בינלאומית פרטית שהוקמה בשנת 2003 על-ידי רו"ח אהרון (ארקדי) אטינגן, שעלה לישראל מרוסיה בשנות ה-90'. לאחר שהשלים את לימודיו כרואה חשבון, החליט אטינגן להשקיע כסף שצבר בהקמת London School of Business and Finance) LSBF) - מכללה פרטית שצמחה בלונדון ונחשבת כיום לאחד הקולג'ים הפרטיים הגדולים באנגליה. 

בין השנים 2006-2008 התרחבה פעילות הקבוצה והקימה מוסדות לימוד נוספים. בשנת 2007 הצטרף לקבוצה ולרי קיסילבסקי, גם הוא עלה מרוסיה לישראל, והצטרף בהמשך כשותף המשמש כיום כמנכ"ל משותף. כיום, ממרכזה שבלונדון, מלמדת הקבוצה כ-50 אלף סטודנטים מ-175 מדינות, 1,200 קורסים ב-12 מוסדות לימוד, הפרושים ב-23 מיקומים ברחבי העולם, ביניהם 3 אוניברסיטאות פרטיות שמפעילה הקבוצה באנגליה. 

עו"ד חיות גרינברג, המייצגת את עובדי HIGH Q, מסרה לאחר הדיון: "אני שמחה להודיע שאכן התחזית שלי התממשה, ובית המשפט אישר הבוקר את בקשת המכר של פעילות הרשת. משמעות הדבר פתרון אופטימי ומלא לכלל עובדי הרשת ותלמידיה. העובדים צפויים לקבל את חוב שכרם עוד השבוע תוך הבטחת שימור מקום העבודה תחת הרוכשת. אנו שמחים מאוד מהתוצאה ומודים לכל הגורמים שלקחו חלק במאמץ".

רשת High Q היא דריסת הרגל העסקית הראשונה של אטינגן ושל הקבוצה בישראל. יוניברסיטי גלובל סיסטמס מיוצגת בישראל על-ידי עורכי הדין שלומי שניידר, ניר רוזנר ופיטר שוגרמן ממשרד יגאל ארנון ושות'.

עובדיה של רשת HIGH Q הגישו לפני חג הפסח בקשה לפירוק החברה, לאחר שמנכ"ל ובעלי הרשת, שם לוי, כתב בהודעת SMS שנשלחה לנציג העובדים כי הוא אינו יכול לשלם מחצית ממשכורות מארס. נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט אורנשטיין, קיבל את בקשת העובדים ומינה את עו"ד קרן רייכבך סגל למפרקת זמנית.

HIGH Q היא רשת מכוני פסיכומטרי שנוסדה ב-1983 על-ידי שם לוי, והיא רשומה תחת התאגיד הסינגפורי טסט2גו. בשנת 2000 עזב לוי את ישראל, ומאז הוא מנהל את החברה בשלט רחוק, קודם לכן מסינגפור ובשנים האחרונות ממונקו.

HIGH Q מפעילה בישראל כ-30 סניפים בפריסה ארצית, ורשומים אליה כ-2,000 תלמידים. HIGH Q מעסיקה כ-230 עובדים, כאשר 115 מתוכם מורים ומדריכים, והיתר עובדי מטה.