אישום נגד הצעיר מאשקלון שאיים על מוסדות יהודיים בעולם

בן ה-18, שנחשד כי התקשר למוסדות יהודיים ודיווח על פצצות במבניהן, יואשם באלפי עבירות של סחיטה באיומים, עבירות מחשב, הלבנת הון, נשיאת נשק, תקיפת שוטר, תיווך לסחר בסמים, החזקת חומרי תועבה פדופיליים ועוד ■ עורכת דינו: "מדובר בצעיר חסר ישע על הרצף האוטיסטי הסובל מגידול בראשו"

ההאקר מאשקלון / צילום: שלומי יוסף
ההאקר מאשקלון / צילום: שלומי יוסף

האיומים שהוטלו בשנה וחצי האחרונות על שורה ארוכה של מוסדות יהודיים, חברות תעופה ותחנות משטרה, ואשר שיבשו את עבודתם והטרידו קשות מאבטחים ושוטרים ברחבי ארצות-הברית ובמקומות אחרים, נראים היו ככאלה שיכולים היו להיעשות רק על-ידי ארגון פשיעה מתוחכם ורב-זרועות. אבל החקירה המאומצת והמשולבת של הרשויות בארץ ובארצות-הברית גילתה כי מעשי הסחיטה והאיומים נעשו על-ידי נער בן 18.5 בלבד, שפעל מדירתו הקטנה באשקלון.

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתב אישום נגד ההאקר הישראלי, תושב אשקלון, בן 18.5, בגין ביצוע שורה ארוכה של פעולות איום והפחדה כלפי למעלה מ-2000 מוסדות ברחבי העולם: נמלי תעופה, חברות תעופה, בתי ספר, מוסדות יהודיים, תחנות משטרה ועוד וכן כלפי מספר אישים. לפי האישום, בין היתר סחט הצעיר סנאטור אמריקאי מהמפלגה הרפובליקנית.

משום שהצעיר היה קטין בעת שביצע חלק מהעבירות, שמו נאסר לפרסום, והוא יכונה להלן מ'.

בכתב האישום מייחסת המדינה לצעיר אלפי עבירות של סחיטה באיומים, פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה, עבירות מחשב והלבנת הון שביצע במשך כשנתיים, ובאישומים נוספים מיוחסות לו עבירות של נשיאת נשק, תקיפת שוטר, תיווך לסחר בסמים, מתן אמצעים לביצוע פשע, פרסום והחזקת חומרי תועבה פדופיליים ועוד.

בכתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד יוני חדד ממחלקת הסייבר, נאמר כי מ' ביצע שורה של פעולות איום והפחדה (המכונות לעתים Swatting), בכך שנהג להתקשר ולפנות בכתב, באמצעים ממוחשבים מתוחכמים, לגורמים שונים ברחבי העולם - כאמור, בין היתר, לחברות תעופה, שדות תעופה, בתי ספר, גני ילדים, קניונים, תחנות משטרה, סנאטור אמריקאי, שגרירות ישראל בארה"ב, מוסדות ציבוריים שונים ועוד - ולאיים עליהם כי מעשי טרור ורצח עתידים להתבצע במקום הומה אדם, וכי המעשים יבוצעו בדרך של פיצוץ מטען חבלה שהוטמן מבעוד מועד, ירי ובדרכים נוספות ויפגעו בקורבנות רבים.

לדברי יחידת הסייבר, מ' ביצע מעשים אלה באמצעות האינטרנט והשתמש באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים לצורך הסוואת מקור ההתקשרות ולהסוואת קולו. כך, לפי הנטען, בין היתר הוא "גלש" באמצעות נתבי אינטרנט של אנשים אחרים בסביבת מגוריו, שאליהם התחבר באמצעות אנטנה ייעודית רבת-עוצמה. בנוסף, הוא השתלט באמצעים מקוונים על מחשבים זרים ופעל מתוכם לביצוע העבירות, כך שהעקבות לפעולתו יובילו אל המחשב הנשלט ולא אליו.

לפיה האישום, מטרתו של מ' הייתה לגרום לפאניקה ציבורית ניכרת, להזנקת כוחות חירום רבים למקום המאוים, לגרום לפינוי בהול של המקום, לעריכת חיפושים וסריקות במקום וליצור הד תקשורתי לכל המהלך, אשר יעצים את הפגיעה הגלומה במעשיו. "ואכן, כתוצאה מפעולותיו הוסבו נזקים כבדים ביותר: במספר מקרים בוטלו טיסות ומטוסים הונחתו בנחיתת חירום, ואילו במקרים אחרים פונו בתי ספר ומוסדות יהודיים, והוקפצו כוחות ביטחון רבים".

בנוסף, נטען כי הנאשם הציע ב"רשת האפלה" (דארקנט) את שירותיו בביצוע שיחות הפחדה, סחיטה ואיום ובשליחת הודעות מעין אלה בדואר אלקטרוני, וזאת בתמורה לתשלום, כאשר המזמינים התבקשו לשלם במטבע הווירטואלי ביטקוין, אשר מונע אפשרות לעקוב אחר "נתיב הכסף".

לטענת המשטרה, הצעיר פרסם מחירון לשירותיו אלה בהתאם ליעד השיחות המבוקש (חברות תעופה, בתי ספר, תחנות משטרה ועוד). כתב האישום מייחס לנאשם רווח כספי של כ-873 אלף שקל בביטקוין. בשלב מסוים, נטען, הוא אף שכר שני קבלני משנה שיבצעו עבורו חלק משיחות האיום.

האישום הראשון מפרט 142 מקרים בהם הנאשם התקשר לשדות תעופה, חברות תעופה ותחנות משטרה, איים והטיל עליהם אימה, באומרו כי במטוסי נוסעים בטיסות מסחריות מסוימות, שבהן נקב, הוטמנו מטעני חבלה העתידים להתפוצץ בתוך זמן קצר, או שיבוצע בהם פיגוע ירי.

כך למשל, מתאר כתב האישום אירוע של איום על מטוס אל-על שעשה את דרכו לישראל, והתקבל איום על פצצה באותו מטוס. "כתוצאה מכך הוקפצו מטוסי קרב צרפתים ושווייצרים כדי ללוות ולפקח על המטוס, כך שאם תהיינה אינדיקציות לריסוק המטוס מעל אדמת שווייץ, המטוס ייורט מבעוד מועד".

במקרה אחר איים הנאשם על שדה תעופה בקנדה, וכתוצאה מאיומיו הוסט מטוס נוסעים לשדה תעופה אחר, והנוסעים הוצאו מהמטוס במהרה בהליך של פינוי חירום באמצעות מגלשות, וכתוצאה מכך נפצעו 6 נוסעים.

אירוע נוסף נגע לאיום על טיסת וירג'ין אוסטרליה, שהובילה להסטת המטוס לשדה תעופה אחר, עקב האיום, ולהשלכת כ-8 טון דלק מעל האוקיינוס טרם הנחיתה.

במקרה אחר, נטען, הוא איים על המטוס ששימש את קבוצת הבוסטון סלטיקס מה-NBA, בעת שהייתה בדרכה למשחק, דבר שהוביל לעריכת סריקות במטוס. במקרה נוסף הוא איים שהוטמנה פצצה בטיסה פנימית של אמריקן איירליינס בארה"ב, מה שהוביל להנחתת המטוס ולפינוי הנוסעים שנאלצו להתאכסן בבתי מלון באזור למשך הלילה.

באישום השני נאמר כי במשך אותן שנתיים מ' התקשר לכ-2,000 גופים שונים, ובהם בתי ספר, קניונים, תחנות משטרה, בתי חולים, מוסדות יהודיים, מוסדות ציבוריים שונים ועוד, תוך שימוש בשיטות מתוחכמות להסוואת זהותו, ואיים עליהם כי מעשי טרור ורצח עתידים להתבצע באותם מקומות. כך למשל, הוא איים על הקונוסוליה הישראלית במיאמי, וכתוצאה מאיומיו הוזעקו כוחות משטרה אשר פינו את אנשי הקונסוליה. במקרה אחר איים מ' לפי הנטען על בית חולים בניו-ג'רזי, וכתוצאה מאיומיו הגיעו כוחות משטרה רבים למקום ומטופלים פונו מבית החולים.

לפי האישום השלישי, מ' התקשר בכ-48 מקרים לתחנות משטרה, תוך שימוש בדרכים מתוחכמות להסוואת זהותו, איים על השוטרים וטען בפניהם בכזב כי הוא מחזיק בילדים קטנים או בבני משפחה כבני-ערובה, בכתובת מסוימת שמסר לשוטרים, וכי בכוונתו להוציאם להורג בתוך זמן קצר וכן לירות בשוטרים שיגיעו לכתובת.

בחלק מהמקרים הזניקו השוטרים כוחות משטרה לכתובת שמסר הנאשם, מפני האיום והטלת האימה. כך למשל, נטען כי מ' התקשר ואיים על משטרת ניו-ג'רזי שהוא חמוש ומחזיק 3 ילדים כבני-ערובה, ובכוונתו לירות בראשם ובשוטרים שיגיעו למקום.

במקביל להגשת כתב האישום מבקשת הפרקליטות מבית המשפט להאריך את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים.

כתב האישום שהוגש היום נגד מ', ההאקר האשקלוני, כולל אישום שבו מתואר כיצד מ' איים ואף ניסה לכאורה לסחוט כספים באיומים מארנסטו לופז, סנאטור של מדינת דלוור בארה"ב, וזאת לפי הנטען על רקע הודעת גינוי פומבית שפרסם לופז כנגד מעשים קודמים שביצע הנאשם. בנוסף, נטען, הוא התקשר והטריד מספר פעמים את ג'ורג' ליטל, בכיר לשעבר במשרד ההגנה של ארה"ב, ובין היתר אמר לו כי יחטוף את ילדיו ויהרוג אותם.

לפי האישום, "מ' נהג לתעד חלק ממעשי ההפחדה במחשבים שברשותו, תוך סידור פעולות ה-swatting לפי תאריכים, סוגי המוסדות שאוימו, וכן תיעד חלק מהדיווחים החדשותיים על הפאניקה שגרמו מעשיו".

כאמור, בגין מסכת המעשים הנוגעת לפעולות האיום וההפחדה מיוחסות לנאשם עשרות עבירות של סחיטה באיומים, פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה, עבירות מחשב והלבנת הון.

בנוסף, כתב האישום כולל מספר אישומים נוספים בגין מעשים אחרים:

באישום החמישי מ' מואשם בעבירות של נשיאת נשק, תקיפת שוטר ותקיפה הגורמת חבלה של ממש, כאשר במהלך מעצרו הראשוני בביתו באשקלון, תוך כדי עריכת חיפוש בבית ותפיסת מחשביו, נטען כי הנאשם השתלט על אקדח של אחת השוטרות שהיו במקום. השוטרים השתלטו עליו וחילצו את האקדח המשטרתי מידיו.

האישום השישי מייחס למ' עבירה של מתן אמצעים לביצוע פשע ב"רשת האפלה", ומתאר כיצד הנאשם הציע למכירה מדריכים וערכות ממוחשבות ואמצעים לזיוף תעודות זהות ומסמכים רשמיים, לייצור רעלים, לייצור סמים, להפצת וירוסים במחשב, לפריצה לחשבונות פייסבוק ו-וואטסאפ ואף לייצור חומרי נפץ ומטעני חבלה.

אישום שביעי מייחס למ' תיווך לסחר בסמים ב"רשת האפלה", בכך שתיווך בין מוכר סמים מקנדה לבין רוכשי סמים ב"רשת האפלה" ונטל עמלה מסכום המכירה של הסמים.

באישום האחרון הוא מואשם בעבירות של פרסום והחזקת חומרי תועבה פדופיליים, שנמצאו במחשבו.

חקירת הפרשה ביחידת הסייבר בלהב 433 התפרשה מקצה העולם עד קצהו (מאוסטרליה ועד ארה"ב) ונערכה בשיתוף-פעולה בין משטרת ישראל ופרקליטות המדינה, באמצעות המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, לבין רשויות החקירה והתביעה הזרות, משרד המשפטים האמריקאי, רשויות חקירה באוסטרליה ובמדינות נוספות.

כאמור, מאחר שחלק מהעבירות בוצעו בהיותו של הנאשם קטין, חל איסור על פרסום שמו, ולכלי התקשורת גם לא נמסר כתב האישום עצמו אלא רק עיקריו. 

"צעיר חסר ישע על הרצף האוטיסטי" 

עו"ד שירה ניר, המייצגת את ההאקר, מסרה בתגובה: "כתב האישום שהוגש היום לבית המשפט לנוער בתל-אביב (מעצם העובדה שמרבית העבירות נעשו בעודו קטין) כולל 8 סעיפים אשר ילמדו על-ידי בימים הקרובים. עם זאת, חשוב להדגיש כי מצבו הבריאותי של מרשי הולך ומידרדר, ואני עושה כל שלעיל ידי כדי לספק חלופת מעצר ראויה".

לדברי עו"ד ניר, "הפרסומים שהופצו אתמול מלמדים שוב על שיטת העבודה של התביעה, כשהיא מנסה להציג את מרשי כנבל, בעוד שלכל בר-דעת ברור שמדובר בצעיר חסר ישע על הרצף האוטיסטי הסובל מגידול בראשו ובעל סממנים פסיכיאטריים".