אושר בקריאה ראשונה: דחייה בת 15 יום בהפעלת התאגיד

(עדכון) - ח"כ איתן כבל: "הם איבדו את זה לגמרי. הם בשיכרון כוח כל-כך גדול, שהם לא שמים עלינו" ■ השר יריב לוין: "אני לא מתבייש להגיד שצדקתם בעבר כשהתנגדתם לסגירת רשות השידור"

מליאת הכנסת אישרה היום (ג') בצהריים בקריאה ראשונה את התיקון לחוק השידור הציבורי, שיביא לדחייה של 15 ימים במועד הפעלת תאגיד השידור הציבורי, שאמור היה להתחיל את שידוריו כבר ב-30 באפריל. 44 חברי כנסת תמכו, לעומת 33 מתנגדים ונמנע אחד. עד מחר (ד') בערב צפויה הכנסת להשלים את הליך הדחייה בקריאה שנייה ושלישית.

הדחייה נועדה לאפשר לכנסת להעביר שינוי מהותי יותר בחוק, בהתאם לסיכום בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר משה כחלון, ולפיו חטיבת החדשות של תאגיד השידור תהפוך לתאגיד נפרד עם הנהלה חדשה.

לפני ההצבעות הסופיות מחר במליאת הכנסת, הנושא יידון בוועדה מיוחדת שתשלב בין חברי ועדת הכנסת לחברי ועדת הכלכלה, כאשר בראש הוועדה יעמוד יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן.

על-פי הערכות, שר האוצר משה כחלון התנגד לכך שהוועדה המשותפת תכלול את ועדת הרפורמות בראשה עומדת ח"כ סיעתו (כולנו) רחל עזריה, זאת לאחר שכחלון כבר נכווה מהעיסוק בסוגיית התאגיד. בוועדה המשותפת צפויים להשתתף 6 חברי כנסת מטעם הקואליציה לעומת 4 מהאופוזיציה, על-פי דרישתו של ביטן.

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש (ליכוד), כבר הצהיר בנאומו במליאה כי דחייה של שבועיים קצרה מדי, והיא עלולה להכניס הן את הכנסת והן את תאגיד הגופים המשדרים לחלץ זמנים בלתי אפשרי. קיש הציע דחייה נוספת עד סוף חודש מאי, זאת בדומה למסרים שקטים יותר שהעביר לאחרונה גם יו"ר הקואליציה.

"הם איבדו את זה לגמרי", אמר היום במליאת הכנס ח"כ איתן כבל, שעתר אמש (ב') לבג"ץ נגד ניסיונות הדחייה. "הם בשיכרון כוח כל-כך גדול, שהם לא שמים עלינו", אמר. עצם ההקמה של ועדה משותפת, צריך לומר, נועדה לעקוף את ועדת הכלכלה שבראשה עומד כבל, כדי להבטיח העברה חלקה ומהירה של הדחייה.

גם יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר בדיון: "החיים במשטר דמוקרטי הם לא רק זכות אלא גם חובה לדעת ולהקשיב. להיחשף לדעות ומחשבות, גם כאלה שלא מוצאות חן בעינינו. יש לנו נטייה מובנת להאמין למידע חלקי ואפילו כוזב, ובלבד שהוא נותן אישוש לעמדותינו הפוליטיות. אנחנו צריכים להיאבק בזה".

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) מיכל בירן סיפרה במהלך הדיון כי בדיונים על חוק השידור הציבורי בשנת 2014, הוויכוח מול שר התקשורת גלעד ארדן היה אידאולוגי: "ישבנו והתווכחנו על סעיפים כאלה ואחרים, אבל הפערים היו אידאולוגיים. עכשיו ראש ממשלה אומר בפה מלא שהבעיה שלו עם התאגיד זה שהוא יצא לו שמאלני מדי".

מוקדם יותר, במהלך הישיבה בוועדת הכנסת, אמר ח"כ אלעזר שטרן: "אני מבקש שיסבירו לי מדוע הכנסת צריכה להתכנס במיוחד במהלך הפגרה, בין יום השואה ליום הזיכרון, כדי לאשר את הדבר המעליב הזה, שגם הציבור ואפילו שר האוצר לא מבין למה צריך אותו".

יואב בן-צור, יו"ר סיעת ש"ס, הבהיר כי הוא תומך בדחייה של שבועיים, אך מפלגתו עומדת על כך ששידורי "רשת מורשת" של קול ישראל ישולבו בתאגיד החדשות החדש. "אנחנו נתעקש על כך", הצהיר.

ח"כ אברהם נגוסה מהליכוד אמר כי מבחינתו מדובר בדחייה טכנית בלבד, וכי ההתנגדות של האופוזיציה היא "בכיינות".

שר התיירות יריב לוין, שסיכם את הדיון במליאת הכנסת בשם הקואליציה, טען כי צדקו חברי האופוזיציה שהתנגדו בזמנו לסגירת רשות השידור: "אל תלכו שבי אחרי לפיד והססמאות שלו. הייתם אז במקום הנכון, תהיו בו גם עכשיו. יש לכם הזדמנות מצוינת ללכת בדרך הנכונה שהלכתם בה. אני לא מתבייש להגיד שאתם צדקתם אז. אל תצביעו אוטומטית נגד כל מה שהממשלה מביאה".